انتظار می رود تقاضای قیر هند از نیمه دوم اکتبر با نزدیک شدن به انتهای باران های موسمی افزایش یابد. انتظار می رفت بارش شدید باران در بخش های عمده این کشور که در اواسط ماه سپتامبر فروکش کند ولی بارش ها نزدیک به یک ماه یعد هم ادامه پیدا کرد.  یکی از بازرگانان هندی […]

 انتظار می رود تقاضای قیر هند از نیمه دوم اکتبر با نزدیک شدن به انتهای باران های موسمی افزایش یابد. انتظار می رفت بارش شدید باران در بخش های عمده این کشور که در اواسط ماه سپتامبر فروکش کند ولی بارش ها نزدیک به یک ماه یعد هم ادامه پیدا کرد.

 یکی از بازرگانان هندی گفت: “ما انتظار داشتیم که تقاضا از اواخر اکتبر بیشتر شود و پس از جشن دیوالی  (Diwali)افزایش یابد.” خریدها در هفته های اخیر به تدریج از سر گرفته شده و معاملات لحظه ای برای محموله های  بزرگ بین خریداران هندی و فروشندگان منطقه خاورمیانه منعقد شده است.

هتال گاندی ، مدیر تحقیقات Crisil ، گفت: “ما پیش بینی می کنیم تقاضای قیر ممکن است به میزان ۶ تا ۸ درصد در راستای افزایش عملیات عمرانی راه ها ادامه یابد. با این حال ، با توجه به تداوم استفاده از سیمان یا روسازی سخت در راهسازی، ممکن است رشد واقعی بسیار کمتر از پیش بینی باشد.

 تقاضای داخلی هند برای قیر در ماه آگوست برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت. زیرا باران های موسمی مانع اجرای عملیات ایجاد زیرساخت و راهسازی شد. همچنین تحت تأثیر موج دوم شیوع  کووید -۱۹ در آوریل و ژوئن قرار گرفت.

 بر اساس آمار و اطلاعات وزارت نفت هند، مصرف قیر در ماه آگوست ۲۰۲۱ نسبت به ماه جولای از ۴۰۶۰۰۰ تن به ۳۳۱۰۰۰ تن کاهش داشته است. این آمار در آگوست ۲۰۲۰ ، ۳۲۱۰۰۰ تن گزارش شده است.  میزان مصرف در مارس ۲۰۲۱ به ۹۰۴،۰۰۰ تن رسید که کمترین میزان مصرف در این ماه از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است.

 تولید قیر در آگوست از ۲۹۱،۰۰۰ تن در جولای به ۱۸۱،۰۰۰ تن کاهش یافت. شایان ذکر است مقدار تولید در آگوست ۲۰۲۰ ، ۱۷۹،۰۰۰ تن بوده است. پالایشگاه ها بیشتر تمایل به تولید نفت نیمه سبک داشته تا بتوانند بنزین بیشتری استخراج و تولید نمایند. زیرا مصرف سوخت در سال ۲۰۱۹ به بعد نسبت به قبل از شیوع کووید-۱۹ بیشتر شده است.همه گیری کرونا موجب کندی راهسازی از ماه آوریل تا مه شد. همچنین افزایش موارد ابتلا در هند بر تدارکات بندرها و زنجیره تامین تأثیر گذاشت. این در حالی بود که کارگران به دلیل قرنطینه به شهرهای خود بازگشتند.

 گمانه زنی ها خبر از احتمال افزایش تقاضا می دهد. هند در بودجه سال مالی ۲۰۲۱ خود تمرکز جدی برای توسعه زیرساخت ها را اعلام نموده و حدود ۴ درصد از بودجه را به این بخش اختصاص داده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ ، تحت برنامه بهاراتمالا پاریوجنا، هدف خود را برای ساخت ۳۴۸۰۰ کیلومتر جاده و بزرگراه به پایان رساند.

 انتظار می رود بازار قیر در جنوب آسیا در چند سال آینده با افزایش تقاضای ۴ درصدی مواجه گردد، این امر با حمایت قوی از توسعه زیرساخت ها در کشورهای کلیدی مانند هند تقویت می گردد.

 آرگوس در اول اکتبر قیمت قیر فوب بندرعباس را ۲۹۷.۵۰ دلاربه ازای هر تن ارزیابی کرد، در حالی که در ۳ سپتامبر این رقم ۲۵۸.۵۰ دلار پیش بینی شده بود. افزایش تقاضا از بازارهای منطقه ای مانند هند همراه با کاهش تولید در ماه گذشته باعث افزایش قیمت ها شده است.

 

{ampz:مطالب}