چهارشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۴
گروه : مقالات
پ
  • 11 مرداد 1399 - 8:08

قیر تهاتری؛ واقعیات، ابهام‌ها و پیشنهادها

محسن ورزشکار / کارشناس اقتصاد نفت و انرژی اخیرا دو فوریت و کلیات طرح قیر تهاتری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و پس از بررسی و تدقیق جزئیات، هفته جاری برای تصویب، در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. با توجه به ارائه نظرات موافق و مخالف این طرح در رسانه‌ها از سوی افراد […]

محسن ورزشکار / کارشناس اقتصاد نفت و انرژی
اخیرا دو فوریت و کلیات طرح قیر تهاتری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و پس از بررسی و تدقیق جزئیات، هفته جاری برای تصویب، در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. با توجه به ارائه نظرات موافق و مخالف این طرح در رسانه‌ها از سوی افراد مختلف، به نظر می‌رسد برخی موافقت‌ها و مخالفت‌ها ناشی از عدم اطلاع دقیق از فرآیندهای مرتبط با صنعت قیر، قیمت‌گذاری و معاملات قیر در کشور بوده که باعث شده تعدادی از سیاسیون نیز آن را به‌عنوان مجالی برای بهره‌برداری‌های جهت‌دار خود انتخاب کنند. با توجه به شناخت و تجربه حاصل از حضور در این صنعت، نکات ذیل قابل تامل است.

از مجموع کل قیر تولید شده در کشور، بیش از ۹۵ درصد آن در مصارف مرتبط با آسفالت استفاده شده و کمتر از ۵ درصد در ایزوگام و سایر صنایع کاربرد دارد. همچنین مصارف آسفالت در کشور عبارتند از راه‌های بین‌شهری از قبیل بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، جاده‌ها و… که متولی آن وزارت راه و شهرسازی است. دیگری آسفالت معابر درون‌شهری که متولی آن شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها است. بازسازی معابر روستایی و بازسازی و نوسازی روستاها با متولی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نوسازی محوطه‌های مدارس که متولی آن وزارت آموزش و پرورش است و ایزوگام ساختمان‌ها از دیگر موارد مصرف است. بر این اساس کلیه مصارف آسفالت کشور، مصارف عمومی بوده و بهره‌بردار آن عامه مردم‌اند و اختصاص به قشر یا طبقه خاصی از کشور ندارد.

این در شرایطی است که اجرای پروژه‌های آسفالت در کلیه بخش‌های یاد شده، متاثر از میزان منابع تخصیص یافته به بودجه‌های عمرانی است. بدین معنا که افزایش یا کاهش بودجه‌های عمرانی و یا بهای تمام شده اجرای بودجه‌های عمرانی، اثر مستقیم بر حجم و میزان اجرای پروژه‌های آسفالت کشور خواهد داشت.

شایان ذکر است که همواره یکی از عوامل اثرگذار بر رضایت یا عدم رضایت اجتماعی در کل کشور، نمود و ظهور اجرای پروژ‌های آسفالت است که به نوعی می‌توان از آن به‌عنوان نماد سازندگی کشور یاد کرد. همچنین همه ساله پس از ارائه گزارش‌های مرتبط با تلفات انسانی جاده‌ای، یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر این تلفات انسانی، نامناسب بودن کیفیت راه‌ها عنوان شده است. همچنین عدم‌توجه به نگهداری به‌موقع راه‌ها، باعث افزایش هزینه‌های نگهداری به میزان چندین برابر خواهد شد.نکته قابل توجه اینکه در سنوات اخیر علیرغم سهم اندک قیر در کلیت هزینه‌های اجرای راه، عدم امکان تامین قیر به میزان مورد نیاز و با قیمت اقتصادی، همواره به‌عنوان گلوگاه اصلی پروژه‌ها مرتبط با راه بوده است.

از سویی بودجه‌های عمرانی مندرج در بودجه‌های سنواتی با توجه به وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، متاثر از درآمدهای نفتی است و کاهش شدید درآمدهای دولت در سنوات اخیر و بروز بحران‌های پیش‌بینی نشده مثل سیل، زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه نظیر کرونا، باعث می‌شود تا امکان تامین منابع لازم برای اجرای پروژه‌ها فراهم نشود. در شرایط فعلی هم فروش نفت خام در اثر تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و هم دریافت پول حاصل از فروش نفت خام و هم انتقال وجوه حاصل از فروش نفت خام با دشواری‌ها و ریسک‌های عدیده‌ای مواجه هستند. از سویی دیگر کشور ما به‌عنوان یک تولید‌کننده نفت خام به‌رغم نارسایی‌های موجود در فرآیندهای پالایشی و عدم توسعه لازم در صنعت پالایشگاهی که می‌توانست به میزان زیادی جلوی خام فروشی نفت را گرفته،‌ اما در زمینه تولید قیر با توجه به ویژگی‌های نفت خام کشور، امکانات و ظرفیت‌های بسیار مناسبی در کشور وجود دارد.  کل ظرفیت تولید وکیوم باتوم کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تن است که حدود نیمی از آن با توجه نیاز کشور به تولید نفت کوره اختصاص یافته و نیمی دیگر به تولید قیر اختصاص می‌یابد. نکته قابل توجه اینکه به رغم آلایندگی‌های بسیار زیاد نفت کوره که هنوز به‌عنوان سوخت نیروگاه‌ها و… در کشور مصرف می‌شود، اختصاص این میزان وکیوم باتوم به تولید نفت کوره که مشتری آن دولت است و از آن سو عرضه محدود وکیوم باتوم به تولیدکنندگان قیر، جای تامل دارد. علی‌ای‌حال از مجموع حدود ۶ میلیون تن وکیوم باتوم اختصاص یافته به قیر که تماما توسط هفت پالایشگاه کشور به صورت کامل در بورس کالا عرضه می‌شود، بالغ بر چهار میلیون جهت تولید قیر برای مصارف صادراتی خریداری شده و حدود دو میلیون تن نیز ظرفیت مصرف قیر در داخل کشور است. همچنین قیمت‌گذاری وکیوم باتوم توسط انجمن صنفی پالایشگاه‌ها و بر اساس فرمول تعیین شده و هر ۱۵ روز یکبار انجام می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است، پالایشگاه‌ها به‌صورت مدیریت شده مقادیر مشخصی از وکیوم باتوم را در بورس عرضه می‌کنند و با توجه به عدم وجود سقف رقابت در بورس کالا، در عمل وکیوم باتوم با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت پایه به دست شرکت‌های قیرساز می‌رسد بنابراین با اینکه پالایشگاه‌ها از منافع حاصل از این رقابت منتفع می‌شوند اما بهای تمام شده تولید قیر که بخش اعظم آن متاثر از قیمت وکیوم باتوم است، افزایش خواهد یافت.

بنابراین ملاحظه می‌شود با توجه به شرایط سهامداری پالایشگاه‌ها که در ظاهر دولتی نیستند، درآمد حاصل از فروش وکیوم باتوم، عملا به‌صورت مستقیم به دولت منتقل نمی‌شود و از سوی دیگر با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانه تولید‌کننده قیر، قیمت قیر در بازار افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است که یکی از دلایل بروز رقابت در عرضه‌های وکیوم باتوم پالایشگاه‌ها، جذاب شدن بازارهای صادراتی است که یکی از علل اصلی آن بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن کاهش قیمت دلاری قیر تولید کشور جهت فروش در بازارهای صادراتی بوده است. با توجه به وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های لجستیکی، بانکی و… موجود در تجارت بین‌الملل، ظرفیت صادراتی قیر کشور حدود ۴ میلیون تن است. به نحوی که کل صادرات قیر کشور نیز از طریق بخش خصوصی انجام شده و آنها نیز متعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما هستند به گونه‌ای که بنا بر تایید بانک مرکزی در سنوات گذشته، شرکت‌های صادرکننده قیر، بخش عمده ارز حاصل از صادرات خود را نیز به کشور برگردانده‌اند.

به‌طور کلی صنعت قیر از ظرفیت ارزآوری به میزان حدود یک میلیارد دلار در سال برخوردار است.

بنابراین ملاحظه می‌شود که بالا رفتن بهای تمام شده و قیمت قیر در بخش صادرات نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم بوده و با بازگشت ارز حاصل از صادرات بخشی از کمبودهای ارزی کشور مرتفع می‌شود. اما از آن سو بالا رفتن قیمت قیر و محدود شدن عرضه قیر به داخل باعث گران شدن هزینه اجرای پروژه‌های آسفالت و مشکل کمبود قیر در بازار خواهد شد.  بنابراین در موضوع قیر با یک دوگانه مواجه هستیم: مزیت قیمت بالاتر و ظرفیت ارزآوری در بازارهای صادراتی و از سوی دیگر لزوم تامین قیر با قیمت مناسب و به میزان مناسب و تامین در زمان مناسب برای استفاده از پروژه‌های عمرانی کشور.

در سال ۹۷ و سال‌های قبل از آن‌که دولت از طریق وزارت نفت وکیوم باتوم را در اختیار دستگاه‌های مصرف‌کننده قرار می‌داد؛ این نهادها وکیوم باتوم را در اختیار شرکت‌های قیر ساز گذاشته و در ازای آن از ایشان قیر تحویل می‌گرفتند. به این معنا که به‌عنوان مثال ۱۰۰ واحد وکیوم باتوم با شرکت قیر ساز تحویل شده و با توجه به اینکه بابت حق‌العمل تبدیل وکیوم باتوم به قیر، وجهی به شرکت قیر ساز داده نمی‌شد، در ازای ۱۰۰ واحد وکیوم ارائه شده، حدودا ۷۵ واحد قیر از ایشان دریافت می‌شد و ۲۵ واحد وکیوم باقی‌مانده نیز به‌عنوان هزینه‌های تولید، سربار و سود شرکت قیرساز در نظر گرفته می‌شد.

با توجه به اینکه این وکیوم باتوم مازاد امکان تبدیل شدن به قیر را داشته و می‌توانست اثراتی را در بازار و نظم قیمتی در بخش داخلی و صادراتی ایجاد کند؛ بنابراین بخشی از انحرافات این طرح از این نقطه نشات می‌گرفت. از سوی دیگر نهاد‌های دریافت‌کننده قیر باید این قیر را برای اجرای پروژه به پیمانکاران در زمان مشخص و پس از دریافت ضمانت‌نامه و در زمان صحیح تحویل می‌دادند که در عمل ملاحظه می‌شد بعضا این مقادیر به میزان صحیحی در نظر گرفته نشده یا حتی پس از اجرای پروژه به پیمانکار تحویل داده می‌شد، به این صورت که پیمانکار به واسطه یکسری الزامات قانونی درخصوص اجرای پروژه در زمان‌بندی تعیین شده، مجبور می‌شد قیر مورد نیاز را از بازار تهیه کند و در مراحل آخر پروژه به قیری که کارفرما در ابتدای پروژه متعهد به تحویل آن شده بود دست پیدا می‌کرد.

همین موضوع باعث می‌شد قیر راهی بازار آزاد شده و از این رهگذر پیمانکار نه تنها سودی نکرده بود، بلکه بعضا به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز، مجبور بود قیر را با قیمتی پایین‌تر در بازار آزاد به فروش برساند و این قیر فروخته شده نیز باعث بی‌نظمی در نظام قیمت‌گذاری و فروش قیر می‌شد. در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده دولت از طریق شرکت ملی نفت، به جای اعطای وکیوم باتوم به نهادهای مصرف‌کننده قیر، معادل ریالی قیمت وکیوم باتوم را به وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها و… پرداخت کند ولی در عمل ملاحظه شد مشکلاتی از قبیل ارائه دو یا بعضا سه قیمت متفاوت برای وکیوم باتوم (یکی قیمت معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و دیگری قیمت پایه انجمن پالایشگاه‌ها و سوم قیمت رقابت خورده در بورس کالا) که این امر بی نظمی بازار قیر را مضاعف کرد.

همچنین نبود ساز و کار عملیاتی خرید قیر باعث شد برخی از نهادهای یاد شده عملا نتوانند قیر مورد نیاز خود را از شرکت‌های تولید‌کننده قیر خریداری کرده و بودجه‌های خرید قیر آنها برگشت خورد. در سال ۱۳۹۹ موضوع قیر تهاتری به‌طور کامل از قانون بودجه کشور حذف شد، ولی منابع لازم برای اجرای پروژه که بخشی از آن نیز مربوط به خرید قیر است به نهادهای ذی‌ربط داده شد. اما افزایش قیمت قیر در بازار ناشی از رقابت‌های وکیوم در بورس کالا و همچنین کمبود عرضه قیر در بازار داخلی، باعث شده پروژه‌ها کماکان با معضل تامین قیر مواجه باشند. با توجه به توضیحات یاد شده؛ پیشنهادهای زیر درخصوص طرح قیر تهاتری که این روزها در مجلس در حال نهایی‌سازی است قابل انجام است، بنابراین به جای الزام دولت به ارائه قیر رایگان به نهادهای مصرف‌کننده قیر، اقدامات زیر انجام شود:

در گام اول دستگاه‌های ذی‌ربط از قبیل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، برآورد دقیقی از میزان نیاز به قیر مورد نیاز خود جهت پروژه‌های عمرانی تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام کنند. شایان ذکر است با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در وزارت راه و سایر دستگاه‌ها، این برآورد به روش علمی و صحیح کاملا قابل احصا خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه با توجه به امکانات و ظرفیت‌های اجرایی کشور، این مقدار کمتر از ۵/ ۱ میلیون تن خواهد شد. پس از برآورد کل قیر مورد نیاز دستگاه‌ها، اختیار خرید همین مقدار وکیوم باتوم را با قیمت پایه اعلامی از سوی انجمن به این دستگاه‌ها اعطا کرده و این دستگاه‌ها بتوانند از طریق روش مچینگ و در بورس کالا به همین مقدار اختیار خرید وکیوم باتوم را در ۸ ماه باقیمانده تا پایان سال از هفت پالایشگاه کشور داشته باشند. دیگر اینکه با توجه به شرایط پروژه و در زمان نیاز به تزریق قیر به پروژه، به میزان مورد نیاز هر پروژه، وکیوم باتوم خریداری شده به قیمت پایه از طرف نهاد متولی به شرکت قیر ساز تحویل شده و در ازای آن و به همان مقدار از شرکت قیر ساز، قیر تحویل شود . در این روش، باید حق‌العمل شرکت قیرساز به‌صورت نقدی به او پرداخت شود. محاسبه مقدار منصفانه این حق‌العمل با توجه به دستورالعمل‌های سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قابل محاسبه است. پس از دریافت قیر از شرکت قیرساز، قیر تولید شده به پیمانکار دقیقا معادل مورد نیاز پروژه تحویل شود. بنابراین مشاهده می‌شود با این روش جایی برای نشت قیر به بازارهای غیررسمی و ایجاد نرخ‌های متفاوت برای قیر در بازار وجود نخواهد داشت. ملاحظه می‌شود در صورت اعمال نظارت‌های دقیق توسط دستگاه‌های مرتبط بر این فرآیند، علاوه بر اینکه در شرایط تحریمی موجود از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخلی کشور در جهت عمران و آبادی به نحو صحیحی استفاده شده، امکان انحراف و ایجاد رانت نیز در هر بخشی از بین خواهد رفت.

برای آن بخش از وکیوم باتوم (حدود ۴ میلیون تن) که در بورس کالا عرضه می‌شود، تولیدکنندگانی که با هدف صادرات اقدام به خرید وکیوم باتوم و تولید قیر خواهند کرد، قطعا تا حدی رقابتها را افزایش خواهند داد که امکان فروش آن در بازارهای صادراتی وجود داشته باشدو هرچه قیر به میزان بیشتر و قیمت بالاتری در بازارهای صادراتی فروخته شود قطعا از منافع حاصل از ارزآوری آن کل کشور منتفع خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پیش بینی قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ 07 تیر 1401

پیش بینی قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲

موسسه IHS مارکت که بخشی از موسسه رتبه‌بندی S&P گلوبال به شمار می‌رود که اعلام کرده که به خاطر کمبود عرضه نفت در بازار جهانی در نیمه دوم امسال احتمالا قیمت به ۱۳۵ دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت.

پایش تحولات تجارت جهانی – گزارش بیست و سوم 09 اسفند 1400
مرکز پژوهش ها اتاق ایران منتشر کرد

پایش تحولات تجارت جهانی – گزارش بیست و سوم

سلسله گزارشهاي "پایش تحولات تجارت جهانی" رویدادهاي کلیدي در محیط ژئواکونومیک ایران را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در این قالب، رویدادهاي کلیدي از منظر تاثیرگذاري بر دیپلماسی اقتصادي و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد توجه قرار می گیرند.

دسته بندی کشورها بر اساس شرکای تجاری 25 بهمن 1400

دسته بندی کشورها بر اساس شرکای تجاری

در میان مشکلات زنجیره تامین و هزینه های حمل و نقل انباشته، تجارت جهانی در سال گذشته به رشد خود ادامه داد و در سال 2021 به 28 تریلیون دلار رسید که 23 درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می دهد. چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری جهان می باشد، درصورتیکه همیشه اینطور نبوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.

صنعت قیر؛قربانی بانک مرکزی ومکانیسم حراج باز بورس کالا 02 مهر 1404

صنعت قیر؛قربانی بانک مرکزی ومکانیسم حراج باز بورس کالا

سه سال پس از هشدارهای انجمن قیر ایران درباره تبعات فروش وکیوم‌باتوم در بورس کالا با سازوکار «حراج باز»، امروز پیش‌بینی‌ها به واقعیت بدل شده است؛ افزایش هزینه تولید، اختلال در تأمین خوراک، رقابت ناسالم ، صنعت قیر کشور را در آستانه بحران قرار داده است.

پیام تبریک به مناسبت ۱۸ تیر، ششمین سالگرد تأسیس انجمن قیر ایران 18 تیر 1404

پیام تبریک به مناسبت ۱۸ تیر، ششمین سالگرد تأسیس انجمن قیر ایران

صنعت قیر، ستون توسعهٔ پایدار؛

بیانیه انجمن قیر ایران در قدردانی از نیروهای مسلح کشور 07 تیر 1404

بیانیه انجمن قیر ایران در قدردانی از نیروهای مسلح کشور

در روزهای تلخ و پرتنش اخیر، مردم بزرگ ایران با صبر و همدلی، و نیروهای مسلح با اقتدار و شجاعت، سندی زرین از عزت و آزادگی را در تاریخ کشور به ثبت رساندند. انجمن قیر ایران، به‌ نمایندگی از تولید کنندگان بخش خصوصی صنعت قیر از این هم‌نفس‌شدن ملی در اعتلای پرچم پرافتخار ایران تقدیر […]

انتخاب داود محمدی به عنوان چهره برتر صنعت قیر و آسفالت سال ۱۴۰۳ 08 آبان 1403

انتخاب داود محمدی به عنوان چهره برتر صنعت قیر و آسفالت سال ۱۴۰۳

مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به عنوان متولی تحقیقات کاربردی در حوزه قیر و آسفالت، در راستای ارائه گزارش آخرین تحولات و نوآوری‌ها با هدف توسعه تعاملات و بیان چالش‌ها و کنش‌ها با دعوت از همه عوامل مرتبط، در محیطی صمیمی و دلنشین، رویداد شایسته‌ای را در تاریخ تحولات صنعت قیر ایران به ثبت رسانید.

پنجمین مجمع سالیانه انجمن قیر ایران برگزار شد 17 مهر 1403

پنجمین مجمع سالیانه انجمن قیر ایران برگزار شد

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران مجمع سالیانه انجمن امروز سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ در هتل اوین تهران با حضور حداکثری اعضاء برگزار شد.

خسروی: اجرای طرح نهضت آسفالت معابر خاکی ۴۰۰ روستای گلستان 16 مهر 1404

خسروی: اجرای طرح نهضت آسفالت معابر خاکی ۴۰۰ روستای گلستان

گرگان- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از اجرای موفق طرح نهضت آسفالت معابر خاکی در ۴۰۰ روستای استان طی سال گذشته و برنامه‌ریزی برای پوشش ۴۰۰ روستای دیگر در سال جاری خبر داد.

بهبود زیرساخت‌های شهری علی آباد کتول با اختصاص قیر تهاتری 16 مهر 1404

بهبود زیرساخت‌های شهری علی آباد کتول با اختصاص قیر تهاتری

رییس اداره راه و شهرسازی علی‌آباد کتول از اجرای عملیات آسفالت معابر بافت فرسوده این شهر با استفاده از قیر تهاتری تامین شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری خبر داد.

چهلمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران برگزار شد 15 مهر 1404

چهلمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران برگزار شد

آخرین وضعیت ثبت اطلاعات شهرداری‌ها در سامانه ستاد بازآفرینی، تخصیص سهمیه قیر تهاتری جهت بهسازی معابر محلات و محدوده‌های ناکارآمد و عملکرد شهرداری‌ها در صدور پروانه‌های نوسازی در چهلمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران مورد بررسی قرار گرفت.

۶۲۲ میلیارد ریال برای تهیه طرح‌های هادی روستایی چهارمحال و بختیاری هزینه شد 15 مهر 1404

۶۲۲ میلیارد ریال برای تهیه طرح‌های هادی روستایی چهارمحال و بختیاری هزینه شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۶۲۲ میلیارد ریال برای تهیه و بازنگری طرح‌های هادی روستایی این استان هزینه شده است.

رفع تعهد ارزی بر مبنای یک منطق درست انجام نمی‌شود | افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات با بازنگری در سیاست‌های ارزی ممکن می‌شود 15 مهر 1404

رفع تعهد ارزی بر مبنای یک منطق درست انجام نمی‌شود | افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات با بازنگری در سیاست‌های ارزی ممکن می‌شود

عضو هیئت رییسه اتاق ایران با بیان اینکه افزایش 100 درصدی صادرات با بازنگری در سیاست‌های ارزی ممکن می‌شود، گفت: رونق صادرات بهترین راه برای ارزآوری در کشور و فائق آمدن بر شرایط فشار اقتصادی است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۱۴ |برنت ۶۵ دلار و ۴۷ سنت شد 14 مهر 1404

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۱۴ |برنت ۶۵ دلار و ۴۷ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 94 سنت معادل 1.46 درصد افزایش به 65 دلار و 47 سنت رسید.

قیمت نفت با حذف روسیه از بازار جهانی از ۲۰۰ دلار عبور می‌کند 13 مهر 1404

قیمت نفت با حذف روسیه از بازار جهانی از ۲۰۰ دلار عبور می‌کند

کارشناسان بخش انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس هشدار دادند که اگر نفت روسیه از بازار جهانی ناپدید شود، قیمت‌ها ممکن است از 200 دلار در هر بشکه نیز فراتر رود.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۹ |برنت ۶۷ دلار و ۲ سنت شد 09 مهر 1404

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۹ |برنت ۶۷ دلار و ۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹۵ سنت معادل ۱.۴۰ درصد کاهش به ۶۷ دلار و ۲ سنت رسید.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۷ |برنت ۶۹ دلار و ۸۴ سنت شد 07 مهر 1404

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۷ |برنت ۶۹ دلار و ۸۴ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۹ سنت معادل ۰.۴۱ درصد کاهش به ۶۹ دلار و ۸۴ سنت رسید.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۵ |برنت ۷۰ دلار و ۱۳ سنت شد 05 مهر 1404

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۴/۷/۵ |برنت ۷۰ دلار و ۱۳ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۱.۰۲ درصد افزایش به ۷۰ دلار و ۱۳ سنت رسید.

عبور از سد تحریم‌ها با همت بخش خصوصی | ضرورت تغییر ساختار صادراتی با هدف خلق ثروت و توسعه پایدار 13 مهر 1404

عبور از سد تحریم‌ها با همت بخش خصوصی | ضرورت تغییر ساختار صادراتی با هدف خلق ثروت و توسعه پایدار

بخش خصوصی در شرایط جنگی نشان داد که با شجاعت و جسارت از سد تحریم‌ها عبور می‌کند و مصمم است که با تغییر ساختار و حرکت به سوی صادراتی با ارزش افزوده بالا به خلق ثروت و توسعه پایدار دست یابد

استانداران، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پاسخگویی و پیگیری جدی در جهت محقق شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نمایند 09 مهر 1404

استانداران، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پاسخگویی و پیگیری جدی در جهت محقق شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نمایند

رییس اتاق ایران گفت: انتظار است که استانداران، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پاسخگویی و پیگیری جدی در جهت محقق شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نمایند.

بانک مرکزی با سناریوی ارزی مقابل ماشه ایستاده است/ تاکید کارشناسان بر ضرورت اصلاحات ساختاری 09 مهر 1404

بانک مرکزی با سناریوی ارزی مقابل ماشه ایستاده است/ تاکید کارشناسان بر ضرورت اصلاحات ساختاری

با فعال شدن احتمالی مکانیسم ماشه، بانک مرکزی ایران برنامه‌ای گسترده و چندوجهی برای کنترل بازار ارز، حمایت از صنایع و ثبات اقتصاد ملی تدوین کرده است؛ تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار ارز به صنایع خاص، افزایش عرضه در تالار دوم، تسهیل ترخیص کالا تا نظارت بر معاملات رمزپول‌ها و... همگی نشان می‌دهد کشور با آرایش ارزی و سیاست‌های مشخص در مسیر عبور از فشارهای تحریمی قرار دارد.

مخالفت با افزایش نرخ ارز 08 مهر 1404

مخالفت با افزایش نرخ ارز

رئیس کل بانک‌مرکزی اعلام کرد که مخالف افزایش نرخ دلار است. به گفته او، سیاست تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. دلیل مخالفت با حذف ارز ترجیحی تبعات تورمی این تصمیم اعلام شده است. همچنین به گفته فرزین، نرخ ارز مرکز مبادله همچون نیمه اول سال جاری در محدوده ۷۰هزار تومان باقی خواهد ماند. با این حال عرضه ارز در تالار دوم با نرخ توافقی و با هدف عمق‌بخشی به مبادلات ارزی افزایش می‌یابد.

نرخ ارز، روش‌های رفع تعهدات ارزی و سامانه‌های ارزی باید اصلاح شوند 06 مهر 1404

نرخ ارز، روش‌های رفع تعهدات ارزی و سامانه‌های ارزی باید اصلاح شوند

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: امروز بیشترین چالش‌های اقتصادی حول نرخ ارز، روش‌هایی که برای رفع تعهدات ارزی پیش‌بینی می‌شود و بسترهای نرم‌افزاری و سامانه‌های تعریف شده، می‌چرخد.