ضرورت تسریع در تامین قیر تهاتری برای بازسازی جاده های آسیب دیده از سیل
ضرورت تسریع در تامین قیر تهاتری برای بازسازی جاده های آسیب دیده از سیل
دبیر انجمن قیر ایران با اشاره به آسیب‌های سیل اخیر به جاده‌های مناطق محروم گفت: با وجود گذشت 5 ماه از سال ابلاغیه قانونی در خصوص توزیع قیر تهاتری دستگاهای اجرایی صادر نشده و با اتلاف زمان احتمال تخریب زیرساخت های موجود در اثر باران و سیل بالا می‌رود.

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ،بارندگی‌های کم سابقه روزهای اخیر موجب جاری شدن سیل و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های مهم جاده‌های به‌ویژه در روستاها شده است. با توجه به نقش منحصر بفرد راه‌های اصلی و روستایی در امدادرسانی به سیل زدگان و همچنین تاثیر راه در اقداماتی که می‌بایست به صورت ضربتی برای بازسازی و نوسازی خسارت‌های ناشی از سیل انجام شود، لازم است توجه به این مهم در صدر اولویت‌های دستگاههای اجرایی مختلف قرار بگیرد.

مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران با اشاره به ارتباط مستقیم صنعت قیر با زیرساخت های ارتباطی و حمل ونقل جاده‌ای کشور، گفت: طبق گفته مسئولین سازمان راهداری کشور تا کنون ۷۱ محور ارتباطی تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر قرار گرفته‌اند. وی افزود: خرابی این راه‌ها مشکلات زیادی را برای مردم در میان مدت ایجاد می‌کند به خصوص اینکه عمده این آسیب دیدگی‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و در مناطق محروم کشور است.

وی افزود:  بازسازی این محورها برای دستگاه‌های اجرایی هزینه‌بر است و اجرای درست مصوباتی مانند قیر تهاتری می‌تواند در تسریع این کار و بازسازی این محورها بسیار موثر باشد.

همتی گفت: ۹۰ درصد از قیر تولیدی کشور درحوزه نگهداری جاده‌ها و معابر  اصلی و روستایی مصرف می‌شود.

 وی اظهار داشت: چندان دور از تصور نیست که در سیل اخیر کشور علاوه‌بر خرابی‌ راه‌های مواصلاتی در بسیاری از مناطق، بخش قابل توجه‌ای از مسیر‌های خاکی روستایی نیز به طور کامل از بین رفته باشند. همتی خاطرنشان کرد: علی‌رغم نیاز مبرم کشور به تامین قیر برای پیشبرد برنامه توسعه و نگهداری راه‌ها متاسفانه مهمترین  ابزار حمایتی در این خصوص که تامین قیر تهاتری است همچنان بدلیل عدم تمکین دستگاه متولی تامین قیر به قانون مصوب مجلس در بلاتکلیفی است.

دبیر انجمن قیر ایران، در رابطه با مشکلات اساسی این صنعت، گفت: پروژه های مرتبط با صنعت قیر در قالب تبصره در برنامه بودجه عنوان شده است و مستلزم ورود به قانون دائمی در برنامه بودجه هر ساله است تا با توجه به شرایط اقلیمی کشور، امکان استفاده از مناسب از عنصر زمان برای اجرا و بازسازی راه‌ها فراهم شود.

همتی افزود: تبصره نیازمند آیین‌نامه اجرایی است و با وجود گذشت ۵ ماه از سال هنوز ابلاغیه قانونی در خصوص توزیع قیر تهاتری دستگاهای اجرایی صادر نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ۶ ماه نخست سال امکان فعالیت در اکثر مناطق وجود دارد و با اتلاف زمان احتمال تخریب زیرساخت‌های موجود در اثر باران و سیل بالا می‌رود.

  • منبع خبر : نور نیوز