معاون توسعه و ساخت راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: پیمانکاران ما می توانند در سال 1000 تا 1500 کیلومتر راه را آماده ساخت و آسفالت کنند در بحث راه اصلی و بزرگراه ها و راههای روستایی توانمندی قابل توجهی دارند اما با توجه به کمبود اعتبار موجود، در موارد زیادی محورهای ما به زیرسازی هم نمی رسند که بخواهیم آن را آسفالت هم بکنیم.
کدخدازاده در خصوص قیر تهاتری یا قیر بدون عدد و رقم نیز گفت: این موضوع در اصل در سال 1400 نهادینه شد و ما در سالهای گذشته مواردی را داشتیم و مواردی که عنوان می شد در شرکت های قیرساز نسبت به این قضیه تمایل کمتری بود چون مواردی را می توانستند در بازار آزاد و بورس عرضه کنند و قیمت بیشتری بگیرند در حالیکه این قضیه برایشان سودی نداشت و هزینه هم در بر داشت .
وی افزود: در سال 1400 مجلس دقیق تر وارد شد و امسال کمیسیون های عمران و بودجه مجلس وارد این قضیه شده و قیمت قیر را ثابت کردند و بطور مثال گفتند شما این دو میلیون تن را تحویل می گیرید و اگر قیمت در بورس بالا یا پایین رفت، این عدد سرجایش است.
معاون توسعه راههای شرکت ساخت افزود: سال 1400 ، در آبان ماه قیر به دست ما رسید اما در سال 1401 علاوه بر اینکه میزان قیر را افزایش دادند و دومین موضوع که اگر اجرا شود بسیار عالی است، از همین فروردین ماه شرکت ملی نفت موظف شد شرکت های قیرساز را متعهد کند که سهمیه 1401 را از همین ماه ابتدایی سال پرداخت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، عقب ماندگی از برنامه و کمبود زمان را جبران می کنیم گرچه موضوع کمبود قیر با توجه به توان داخلی هنوز پابرجاست که امیدواریم آن هم به تدریج حل شود.
- منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما