بر اساس تحقیقات بعمل آمده مشخص شده که جاده ای شش بانده که به طور آزمایشی با سرباره فولادی در هند آسفالت شده است، در برابر عبور هزاران کامیون سنگین مقاومت می کند، حتی اگر سطح آن 30 درصد کم عمق تر از جاده های آسفالت شده باشد.
سرباره از ناخالصی های مذاب سنگ معدن در طول فرآیند فولادسازی تشکیل شده است.
این آزمایش که توسط موسسه تحقیقات جاده مرکزی (CSIR-CRRI) با حمایت ArcelorMittal Nippon Steel (AM/NS) انجام شد، نشان میدهد که جادههایی که از نرکیب از ضایعات فولاد با قیر ساخته میشوند، علاوه بر کاهش استخراج شن و ماسه ناپایدارمیتوانند 30 درصد ارزانتر از روسازی معمولی باشند.
پروژه پیادهرو با ترکیب قیز و ضایعات فولاد یک سال پیش در مسیری به طول 1.2 کیلومتر در نزدیکی بندر شلوغ حزیری در سورات، استان گجرات آغاز شد و آخرین خط آن در ماه گذشته آسفالت شد.
ساتیش پاندی، دانشمند ارشد CSIR-CRRI به تایمز آو ایندیا گفت: «حدود 1000 تا 1200 وسیله نقلیه تجاری سنگین در سال گذشته هر روز از جاده استفاده کرده ان و تاکنون بر اساس معیارهای سنجش راه از عملکرد مناسبی برخوردار است.
او گفت که حدود 100000 تن سنگدانه های سرباره فولادی فرآوری شده در جاده ها استفاده شده است و موسسه CSIR-CRRI به زودی دستورالعمل هایی را برای استفاده از این مواد در ساخت و ساز بزرگراه ها ارائه خواهد کرد.
- منبع خبر : وب سایت GCR