پوریا محمدیان یزدی در آیین رونمایی از ماشینآلات پیشرفته تراش و اجرای آسفالت و بهرهبرداری از کارخانه تولید قیر امولوسیون که در مجتمع تولید آسفالت شهید مجیدی برگزار شد، اظهار کرد: سطح معابر شهر مشهد که قابلیت روکش آسفالت دارد، ۴۵ میلیون متر مربع است. وی بیان کرد: عمر مفید آسفالت ۱۵ سال است و اگر […]
پوریا محمدیان یزدی در آیین رونمایی از ماشینآلات پیشرفته تراش و اجرای آسفالت و بهرهبرداری از کارخانه تولید قیر امولوسیون که در مجتمع تولید آسفالت شهید مجیدی برگزار شد، اظهار کرد: سطح معابر شهر مشهد که قابلیت روکش آسفالت دارد، ۴۵ میلیون متر مربع است.
وی بیان کرد: عمر مفید آسفالت ۱۵ سال است و اگر بخواهیم شهر مشهد هموار باشد، باید سالی سه میلیون متر مربع آسفالت یا روکش آسفالت انجام دهیم که هر ۱۵ سال این کار ادامه پیدا میکند تا ۴۵ میلیون متر مربع را داشته باشیم.
ملاک عمل برای مدیریت شهری سالانه سه میلیون متر مربع آسفالت است.
محمدیان یزدی افزود: در سه، چهار سال اخیر تا قبل از سال ۱۴۰۳ نتوانستیم این حداقل را اجابت کنیم و زیر یک میلیون متر مربع آسفالت داشتیم؛ بنابراین با عقبماندگی قابل توجهی مواجه هستیم. بر همین اساس شورا سال قبل هدفگذاری چهار میلیون متر مربع آسفالت را داشت و امسال نیز پنج میلیون متر مربع است تا عقبافتادگیها را جبران کنیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه ما با یک تن آسفالت، هشت متر مربع را روکش میکنیم، عنوان کرد: اگر یک میلیون متر مربع آسفالت را در نظر بگیریم، با ۱۲۵ هزار تن میتوانیم آسفالت کنیم. در هر تن آسفالت ۵۰ کیلو قیر مصرف میکنیم؛ بنابراین برای هر یک میلیون متر مربع آسفالت ۶۲۵۰ تن قیر نیاز داریم. براساس قیمتی که هفته گذشته از بورس گرفتیم قیمت قیر بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان متغیر است.
وی ادامه داد: اگر قیمت ۲۵ میلیون تومان را در نظر بگیریم، هزینه قیر برای یک میلیون متر مربع آسفالت ۱۵۰ میلیارد تومان و برای چهار میلیون متر مربع ۶۰۰ میلیارد تومان است. مخزنی که در کارخانه شهید مجیدی داریم ۷۰۰۰ تن قیر ظرفیت دارد که برای یک میلیون متر مربع آسفالت کافی است، هر متر مربع روکش آسفالت مشهد ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ بنابراین برای چهار میلیون متر مربع دو همت هزینه تهیه، اجرا و مباحث مرتبط با آن است.
محمدیان یزدی با اشاره به اینکه دنبال استفاده از آسفالت پلیمری هستیم، تصریح کرد: برای مسیرهای خاصی مثل بیآرتی، آسفالت پلیمری در مشهد جواب گرفته و دنبال اجرای این نوع آسفالت هستیم. مشکلاتی برای ادامه کار داریم که یکی از آنها فرایند حفاریها در مشهد است. توسعه شبکه فیبر نوری در مشهد اکثر آسفالتهای سطح شهر را دچار مشکل کرده و جدایی آب شرب از خام در برخی معابر مسالهساز شده است. مسائل توسعهای دستگاههای خدماترسان نیز آسفالت را تحتالشعاع قرار میدهد.
- منبع خبر : شهر آرانیوز