تأملی بر کیفیت آسفالت معابر رشت و فرآیند انتخاب پیمانکاران؛ جنسِ بی‌کیفیت زیر چرخ‌های اعتماد عمومی
تأملی بر کیفیت آسفالت معابر رشت و فرآیند انتخاب پیمانکاران؛ جنسِ بی‌کیفیت زیر چرخ‌های اعتماد عمومی
اکنون که افکار عمومی، رسانه‌ها و اعضای شورای شهر، نگاه دقیقی به نحوه اجرای پروژه‌های آسفالت دارند، شهرداری رشت موظف است با دقت بیشتر در انتخاب پیمانکاران، نظارت سختگیرانه‌تر بر اجرای پروژه‌ها، و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف، از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کند.

با فرارسیدن فصل بهار و باز شدن پنجره‌ای از هوای معتدل برای اجرای پروژه‌های عمرانی، انتقادات از شهرداری رشت درباره کیفیت آسفالت معابر و نحوه انتخاب پیمانکاران بیش از پیش مطرح شده است.

در همین رابطه، برخی اعضای شورای اسلامی شهر رشت نسبت به وضعیت موجود هشدار داده‌اند و مدعی شده‌اند که پیش از هرگونه آسفالت‌ریزی جدید، باید آسفالت‌های پیشین تراشیده و زیرساخت‌ها همسطح و مقاوم‌سازی شوند.

به گفته یکی از اعضا، در شرایطی که مناقصات تعیین تکلیف نشده‌اند، ترک تشریفات مناقصه برای اجرای آسفالت در معابر اولویت‌دار یک ضرورت است.

یکی از اعضای شورا با صراحت گفته است: “نهضت آسفالتی که خروجی‌اش چنین باشد، کجای شهر نمود پیدا کرده؟”

اما در این میان نکته مهم‌تری نیز همواره مطرح است. اینکه این شبهه مطرح بوده که برخی اعضای شورا یا اسپانسرهای انتخاباتی در پشت پرده، در معرفی و تایید پیمانکاران بی‌کیفیت نقش داشته‌اند، زنگ خطری جدی برای اعتماد عمومی است. اگر پیمانکاری نه به‌دلیل توان فنی، بلکه به‌واسطه لابی‌گری و ارتباطات غیررسمی انتخاب شده باشد، نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم، هدررفت منابع و افزایش هزینه‌های دوباره‌کاری نخواهد داشت.

کمترین قیمت، همیشه بهترین انتخاب نیست

برنده شدن در مناقصه تنها به پیشنهاد پایین‌ترین قیمت محدود نمی‌شود. پیمانکار شایسته باید بتواند ضمن ارائه قیمت رقابتی، کیفیت کار را هم تضمین کند. اگر قیمت پایین‌تر به معنای مصالح بی‌کیفیت و اجرای غیراستاندارد باشد، نه‌تنها صرفه‌جویی محقق نمی‌شود، بلکه هزینه‌های بلندمدت برای شهر افزایش می‌یابد. بنابراین شهرداری‌ها باید با دقت، شفافیت و ارزیابی دقیق فنی، پیمانکاران را گزینش کنند.

ترک تشریفات، ابزار ضروری در شرایط خاص

فرآیند مناقصه یکی از ارکان اصلی شفافیت در مدیریت پروژه‌های عمومی است. این فرآیند نه تنها رقابت را ایجاد می‌کند، بلکه تضمینی برای کیفیت و عدالت در تخصیص منابع عمومی است. با این حال، گاهی شرایطی خاص مانند فوریت زمانی، عدم حضور پیمانکاران واجد صلاحیت یا پیچیدگی‌های فنی، شهرداری را ناچار به استفاده از راهکار قانونی «ترک تشریفات» می‌کند. باید تأکید کرد که ترک تشریفات یک استثنا است، نه قاعده، و تنها در صورت ضرورت و با مستندات قابل دفاع باید مورد استفاده قرار گیرد.

حلقه گمشده: نظارت مؤثر

آنچه در نهایت می‌تواند به بهبود وضعیت پروژه‌های آسفالت در شهر منجر شود، نه تنها دقت در انتخاب پیمانکار، بلکه نظارت مداوم و پاسخگویی شفاف در تمامی مراحل کار است. شهرداری باید در قبال هزینه‌هایی که از جیب مردم صرف می‌شود، پاسخگو باشد و شورا نیز به‌جای مداخله‌های غیررسمی، نقش نظارتی خود را با شفافیت ایفا کند.

شهروندان رشت مستحق خیابان‌هایی هستند که آسفالت آن‌ها در برابر نخستین باران یا گرمای تابستان از هم نپاشد. بازسازی اعتماد عمومی، از همین سطح خیابان‌ها آغاز می‌شود؛ جایی که چرخ توسعه اگر روی آسفالت بی‌کیفیت بچرخد، به مقصد نخواهد رسید.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا