آزادراه اصفهان_کاشان چشم انتظار اعتبار/ حال پرترددترین محور مواصلاتی کشور خوش نیست
آزادراه اصفهان_کاشان چشم انتظار اعتبار/ حال پرترددترین محور مواصلاتی کشور خوش نیست
آزادراه قم_کاشان_اصفهان به عنوان یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور سال‌ها است که زیرساخت مناسبی برای تردد خودروها ندارد در حالی که عبور خودروهای سنگین ضرورت مرمت این محور و اختصاص اعتبار سالانه را انکارناپذیر می‌کند.

اتوبان قم_کاشان_اصفهان به دلیل نداشتن آسفالت مناسب، روشنایی و نیوجرسی همه روزه جان مسافران زیادی را تهدید می‌کند.

این محور یکی از پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است و نقطه‌ای ترانزیتی به شمار می‌آید که شمال را به جنوب کشور متصل می‌کند. با وجود اینکه سال‌ها از افتتاح این راه مواصلاتی می‌گذرد، اما این آزادراه همچنان نواقص زیادی دارد.

به طور قطع توجه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت احتیاط، جلوی بسیاری از تصادفات و حوادث جاده‌ای را می‌گیرد، اما نباید از نقش ایمن‌سازی راه‌ها غافل شد و آن را نادیده گرفت. سال‌ها است که مشکلات آزادراه قم_کاشان_اصفهان مطرح است، اما معضلات به قوت خود باقی است؛ مسیر روشنایی ندارد و در شب‌ها تاریک است، به علاوه زیرساخت‌های مسیر نیز فرسوده است.

مغفول ماندن امکانات جاده‌ای مناسب موجب شده است تا علاوه بر ضررهای مالی، خسارات جانی جبران‌ناپذیری نیز به بار بیاید. آسفالت ترک خورده و فرورفته، چاله‌های بزرگ و کوچک و دست‌اندازهای نامناسب در این آزادراه که جولانگاه ماشین‌های پرسرعت است، بازی با جان افراد و نادیده گرفتن حقوق آن‌ها محسوب می‌شود.

آسفالت این آزادراه از همه جا بدتر است

وضعیت آسفالت آزادراه قم_کاشان_اصفهان نامناسب و بسیاری از نقاط آن بدون نیوجرسی و حفاظ‌های بُتنی است؛ علائم راهنمایی و رانندگی نیز کافی نیست. وضعیت نامناسب آزادراه هرساله جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد و هر مسافری که از این آزادراه عبور می‌کند نارضایتی خود را از وضعیت موجود فریاد می‌زند.

علی مرتضوی، راننده‌ای که بیشتر روزهای سال از این جاده تردد می‌کند، عامل اصلی تصادفات را نبود آسفالت استاندارد می‌داند و می‌گوید: به علت شغلی که دارم مجبور هستم ماهیانه دو تا سه مرتبه از این بزرگراه عبور کنم و هر دفعه با صحنه‌های وحشتناک تصادف روبه‌رو می‌شوم، تصادفاتی که علت اصلی آن استاندارد نبودن جاده است، چاله‌هایی که در وسط اتوبان قرار دارد تمرکز رانندگان را برای گرفتار نشدن در آن به هم می‌زند.

وی اذعان می‌کند: اگر دقت نکنیم و داخل این چاله‌ها بیفتیم جلوبندی ماشین خراب می‌شود به همین خاطر با ویراژ دادن می‌گذاریم دریغ از اینکه ماشین پشت سر نادیده گرفته می‌شود و ممکن است عامل تصادف شویم.

فرماندار کاشان اضافه می‌کند: در خصوص تأمین قیر لازم برای آسفالت و روکش اتوبان کاشان_اصفهان جلساتی با استاندار اصفهان برگزار شده و پیگیری از وزیر کشور سبب شده است تا قول مساعد برای همکاری با هدف تأمین قیر لازم انجام شود.

محمدی فشارکی اظهار می‌کند: با پیگیری‌های به عمل آمده با استاندار اصفهان و عنوان وقوع تصادفات متعدد در اتوبان با وزیر کشور و وزارت راه، ۴۵ هزار تن قیر به آزادراه کاشان_اصفهان تخصیص یافت.

افزایش ایمنی آزادراه کاشان_اصفهان نیازمند ۲۰ هزار تن قیر است

سیدحامد مرتضوی، مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان_اصفهان، می‌گوید: بهسازی روکش و آسفالت آزادراه کاشان_اصفهان نیازمند ۲۰ هزار تن قیر است که معاون اول رئیس‌جمهور برای تأمین آن دستور کتبی داده است و با اجرایی شدن این مصوبه ایمنی این مسیر افزایش پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: آزادراه اصفهان_نطنز_کاشان به طول ۱۶۵ کیلومتر از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۳ در اختیار شرکت ساخت و نگهداری آزادراه زیرمجموعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان قرار داده شده است، توسعه این محور با اعتبارات کمی که دارد و نبود توازن در درآمد و هزینه وضعیت خوبی ندارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان_اصفهان تاکید می‌کند: نبود توازن در درآمد و هزینه و بهسازی به موقع سبب شده است این آزادراه ایمن نباشد و همه ساله جان هزاران نفر را به مخاطره بیندازد.

مرتضوی تصریح می‌کند: میانگین پرداخت عوارضی در کشور به نسبت هر کیلومتر ۲۰۰ تومان و در سان آرا این مبلغ ۱۳۰ تومان است. تردد هر تریلی بالغ بر ۵۰ هزار تومان خسارت به آزادراه وارد می‌کند و مبلغ عوارض دریافتی برای دستگاه‌های سنگین ۲۵ هزار تومان است که با خسارت وارد شده همخوانی ندارد و پیامد آن خودروهای شخصی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه خودروهای سنگین بار زیادی به جاده وارد می‌کنند، تاکید می‌کند: این نوع خودروها علاوه بر هزینه تخریب بالا، پایه اصلی تصادفات آزادراه هستند زیرا نشت سوخت، گازوئیل و مواد اسیدی خطرناک آن‌ها عامل آلایندگی و تخریب آزادراه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان_اصفهان با بیان اینکه چنانچه خودروهای سنگین از آزادراه تردد نکنند استهلاک مسیر به نصف کاهش پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: لازم است تریلی‌ها و خودروهای سنگین از محور موازی حرکت کنند.

امید می‌رود مسئولان استانی و ملی پیگیر تحویل میزان قیر تخصیص داده شده و آسفالت سریع آزادراه به ویژه در آستانه فصل تابستان و اوج سفرها باشند و با هدف افزایش عمر آسفالت کار شده مسیر جایگزینی را برای تردد خودروهای سنگین در نظر بگیرند.

  • منبع خبر : ایمنا