بزرگراه کربلا از سمت استان همدان ( شهرستان کنگاور) شروع و پس از عبور از شهرهای کنگاور و صحنه به شهر بیستون رسیده و از داخل این شهر عبور می کند، سپس از طریق کنار گذر شرقی کرمانشاه وارد محور کرمانشاه – اسلام آباد شده و از شهرهای اسلام آباد، کرند غرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین و نهایتا شهر خسروی در مرز به کشور عراق متصل میشود.
این پروژه از سال ۱۳۷۶ شروع شده و تاکنون از شهرستان کنگاور تا سرپل ذهاب و بعد از آن اسلام آبادغرب تکمیل و در حال بهره برداری است.
مدیرکل راه و شهرسازی توضیح داد که پروژه در دست احداث سالیان اخیر از اسلام آبادغرب تا قصرشیرین به طول ۱۲۵ کیلومتر بوده که از این طول ۹۱ کیلومتر حد فاصل شهرهای اسلام آباد غرب – سرپل ذهاب و بخشی از محور ارتباطی سرپل ذهاب – قصرشیرین تکمیل و در حال بهره برداری است که در یکسال اخیر قطعه ۱۰ ب به طول ۴.۵ کیلومتر واریانت حبیبوند در ۲ باند و به طول ۱.۱ کیلومتر و زیرگذر حبیبوند تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
«رامین الماسی» اضافه کرد: همچنین قطعات ۹ و ۱۰ الف به طول ۲۰ کیلومتر در دست اجرا بوده و پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۱ درصد رسیده است.
بزرگراه اسلام آباد غرب – پلدختر
این مسیر به طول ۵۷ کیلومتر (در حوزه استان کرمانشاه) از خروجی شهر اسلام آباد به سمت پلدختر شروع شده و پس از عبور از شهر حمیل به انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه در گردنه شاهبداغ می رسد در ادامه مسیر پس از عبور از پل سیمره به شهر پلدختر متصل می شود.
مسیر به ۲ قطعه اسلام آباد – حمیل به طول ۲۶ کیلومتر و حمیل – شاهبداغ به طول ۲۷ کیلومتر تقسیم شده است. همچنین چهار کیلومتر از مسیر نیز از داخل محدوده شهر حمیل عبور می کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در این ارتباط نیز اظهار کرد: طی سالهای گذشته ۲۱ کیلومتر از قطعه ۱ اسلام آباد – حمیل و ۱۹ کیلومتر از مسیر قطعه ۲ حمیل – شاهبداغ تکمیل شده بود و در سال گذشته پنج کیلومتر از قطعه اول تکمیل و به بهره برداری رسیده است. همچنین پنج کیلومتر از قطعه دوم ( فقط روکش آسفالت) و یک کیلومتر از انتهای قطعه ۲ تکمیل و آسفالت شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. پیشرفت فیزیکی پروژه به ۹۱ درصد رسیده است.
الماسی همچنین در ارتباط با این پروژه توضیح داد که این مسیر به طول ۳۸ کیلومتر (در حوزه استحفاظی استان کرمانشاه) از سه راهی بیستون ( پلیس راه بیستون ) به سمت هرسین شروع شده و پس از ورود به کمربندی هرسین در انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه به سمت نورآباد پایان مییابد. این پروژه در قالب ۲ قطعه سه راهی پلیس راه بیستون – هرسین به طول ۲۴ کیلومتر و هرسین نورآباد (تا انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه) به طول ۱۴ کیلومتر تعریف شده و تاکنون ۲۲ کیلومتر از قطعه اول تکمیل و بهره برداری شده و تنها پل بزرگ گاماسیاب و راه دو طرف آن باقیمانده است. در سال گذشته کوله ها و دستک ها و تیر های پیش ساخته و بخشی از دال پروژه تکمیل شده و پیشرفت فیزیکی پروژه به ۶۳ درصد رسیده است.
پروژه بهسازی و تعریض محور سه راهی باشوش – جوانرود تازه آباد – شیخ صله
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه همچنین به اجرای پروژه بهسازی راه در منطقه اورامانات نیز اشاره کرد و گفت: این مسیر به طول ۱۱۲ کیلومتر از سه راهی بیاشوش شروع شده و پس از عبور از کمربندی جوانرود به محور جوانرود – تازه آباد رسیده که بعد از آن از طریق شهر تازه آباد ( ثلاث باباجانی) وارد محور تازه آباد شیخ صله شده و نهایتا به بازارچه مرزی شیخ مسله متصل میشود و در حال حاضر این اداره کل تمام توان خود را برای توسعه محور حدفاصل سه راهی بیاشوش جوانرود – تازه آباد بکار گرفته است.
الماسی تصریح کرد: از این مقطع به طول کلی ۵۹ کیلومتر، ۲۶ کیلومتر تکمیل و به راه اصلی تبدیل شده و مابقی آن به طول ۳۳ کیلومتر در دست اجرا است. ۲ پروژه مهم در این مسیر یکی تثبیت ترانشه های رانشی بوده که در سال جاری پنلهای ۲-۳-۳ عملیات اصلاح هندسی حدود ۴۰ درصد انجام گرفته و پنل ۵ عملیات انکراژ ۳۵ درصد انجام و پنل ۶ و ۷ احداث دیوار بتنی حدود ۷۰ درصد به اتمام رسیده و همچنین پنلهای ۱۱ تا ۱۵ عملیات انکراژ با پیشرفت حدود ۱۰ درصد انجام گرفته و پیشرفت فیزیکی از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.
وی به احداث تونل سیاطاهر در مسیر جوانرود به ثلاث باباجانی به طول یک کیلومتر نیز اشاره کرد و افزود: در سال جاری تحکیمات تونل به اتمام رسیده و همچنین لاینینگ نهایی تونل به طول ۲۲۰ متر انجام گرفته و پیشرفت آن از ۸۰ درصد به ۸۶ درصد رسیده ضمناً پیشرفت فیزیکی کلی طرح به ۳۶ درصد رسیده است.
- منبع خبر : ایرنا