موافقت نمایندگان مجلس با قیر تهاتری
موافقت نمایندگان مجلس با قیر تهاتری
قیر تهاتری با هدف تسریع در ساخت راه روستایی و تکمیل پروژه‌های راهسازی بین شهری سالیان متمادی است که با حمایت مجلس و دولت به دلیل منافع و خدمات آن در بودجه کل کشور گنجانده شده است.

به گزارش خبرنگار اختصاصی صنعت قیر براساس بند «ز» تبصره یک ماده واحده لایحه قانون بودجه سال 1401، وزارت نفت، سال آتی نیز به روال امسال و سال‌های گذشته مکلف شده نسبت به واگذاری نفت به صورت ماهانه به پالایشگاه­ها اقدام کند، بدین معنا که در صورت تصویب این بند از لایحه بودجه از سوی مجلس، سال آینده نیز وزارت نفت باید معادل 15 هزار میلیارد تومان نفت خام، ماده اولیه قیر که همان وکیوم باتوم است را در اختیار 6 دستگاه اجرایی جهت مصارف گوناگون قرار دهد.

در این خصوص دیدگاه موافق جمعی از نمایندگان محترم مجلس در خصوص طرح توزیع قیر تهاتری که در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است، منعکس می گردد:

  • جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد

از طریق افزایش نظارت در مورد نگرانی‌ها بابت ایجاد فساد در طرح قیر تهاتری، می‌توان به این دغدغه پایان داد.

در بحث طرح قیر تهاتری در سال گذشته لطمه دیدیم، قیر تهاتری به منظور اتمام پروژه‌های مناطق دور دست اجرایی می‌شود تا بسیاری از راه‌های روستایی و شهری و آسفالت کوچه‌ها و معابر و محوطه مدارس آسفالت شود.

در این میان نباید کاری نکنیم که فرصت فصل عمرانی را به دلیل فساد در بحث قیر تهاتری از دست بدهیم، باید کاری کنیم که نظارت‌ها گسترش پیدا کند و اجازه ندهیم تخلفی در این زمینه صورت بگیرد و از آن طرف هم بتوانیم پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

در بحث قیر تهاتری اگر نگرانی در مورد بحث فساد وجود دارد، راه حل آن این است که نظارت ها را در این زمینه افزایش داد.

 

  • اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین

توزیع قیر دولتی با هدف توسعه و آسفالت روستاها و شهرهای با جمعیت کوچک در قانون بودجه لحاظ شد، با این وجود، انتقاداتی در این زمینه وجود دارد که می طلبد در این حوزه نظارت های لازم صورت گیرد.

نفس این قانون غلط نیست، زمینه‌های بروز فساد تایید میشود، اما در بحث توزیع قیر تهاتری ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که در صورت نظارت دقیق، مشکلات قابل حل است.

باید وزارت راه و شهرسازی روی این موضوع نظارت کند. در موضوع قیر تهاتری، حرف و حدیث‌های زیادی بوده است و هم مجلس و هم دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت کشور و راه و شهرسازی قطعاً نظارت خواهند داشت.

 

  • جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان

باید احکام و مقرراتی وجود داشته باشد که زمینه‌ای برای شکل‌گیری تخلفات در اجرای طرح قیر تهاتری وجود نداشته باشد، دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند تا ایراداتی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

اعتقاد مجلس بر این است، در شرایط تحریمی که ماده اولیه قیر در داخل کشور تولید می‌شود، چرا این فرصت را برای بهبود زندگی مردم فراهم نکنیم و قیر مناسب را در اختیار دهیاری‌ها و شهرها و وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل جاده‌های فرعی و اصلی قرار ندهیم.

مجلس پیگیر این قضیه بوده است، در زمان حاضر دولت در لایحه 1401 این قانون را آورده است و حتماً خود مجلس کمک می‌کند این موضوع تصویب نهایی شود اما در زمینه مباحثی که درباره رانت‌خیز بودن و مفسده‌برانگیز بودن این طرح وجود دارد، باید سیستم‌های نظارتی قابل‌قبولی پیش‌بینی شود و احکامی باشد تا زمینه‌ای برای تخلف وجود نداشته باشد.

دولت مشکل فساد در قیر تهاتری را برطرف کند

 

  • کمال حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت

باید سازو کار بسیار دقیقی برای اجرای طرح قیر تهاتری در نظر گرفته شود، نظارت‌ها باید انقدر دقیق باشد تا کسانی که می‌خواهند رانت ایجاد کنند، نتوانند به اهداف خود برسند.

در هرچیزی احتمال انحراف وجود دارد، مهم نظارت دستگاه‌های نظارتی است که باید جلوی این فسادها را بگیرد، هرچند این امر نافی نقش مجلس نیست که ما نباید طرح‌هایی را تصویب کنیم که احتمال بروز فساد در آنها زیاد است.

قیر تهاتری برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است، در شهرهای دیگر مانند تهران نیست که به وفور پیمانکار وجود داشته باشد یا مواد آسفالت در دسترس باشد. در شهرهایی که در نواحی مرزی یا دورافتاده و استان‌های محروم واقع شده اند، شاید یک پیمانکار هم وجود نداشته باشد.

ضمن اینکه پیمانکاران موجود در این مناطق نیز آنقدر قدرت مالی ندارند تا خودشان قیر خریداری کنند، بنابراین قیر تهاتری می‌تواند برای توسعه مناطق روستایی مفید واقع شود، البته همان طورکه اشاره کردم، باید سازو کار بسیار دقیقی برای آن در نظر گرفته شود تا باعث ایجاد رانت نشود.


  • محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد

احتمالا طرح قیر تهاتری در بودجه 1401 تصویب و گنجانده شود، اما باید راه‌حل‌هایی باشد که مانع بروز تخلف در زمینه اجرای این طرح شود. نهادهای نظارتی باید به خوبی به این موضوع ورود کنند تا در این زمینه شاهد بروز فساد نباشیم.

اینکه در برخی از موارد شاهد تخلف در اجرای این طرح باشیم به معنای پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه باید برای آن راه حل پیدا کنیم تا کمتر شاهد موضوع‌هایی از این دست باشیم که رانت و فساد ایجاد شود.

بودجه یا قانونی که تصویب می‌شود یقینا برای فرایندهای اجرایی آن نظارت خواهد شد و ساز و کارهایی برای آن تعیین می شود که برای قانون توزیع قیر تهاتری نیز به همین صورت خواهد بود.

در مصوبه قیر تهاتری انحراف ایجاد شد

 
  • غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

طرح‌های مجلس، نتیجه تعامل تمام نمایندگان محسوب می‌شوند و طرح توزیع قیر تهاتری نیز، مصوبه مجلس برای بودجه سال 1400 بوده که مانند سال‌های قبل، تکرار شده است.

این طرح، برای سال آینده (1401) نیز پیشنهاد شده است که در صورت موافقت مجلس، تصویب خواهد شد. درست است که طرح توزیع قیر تهاتری در مجلس دهم رد شد، اما این طرح چندین سال متوالی تصویب شده است و موافقان و مخالفانی دارد و عمده نمایندگان شهرستان‌ها، با این طرح موافق هستند.

 

  • اله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان

دولت، قیر تهاتری را برای آبادانی و عمرانی شهرها و مناطق کم برخوردار طی سال های اخیر مصوب کرده تا مشکلات مناطق محروم کمتر شود.

ممکن است در هر شرایطی فساد رخ دهد، در این صورت نیاز است برای جلوگیری از بروز فساد، دولت در اجرای این طرح نظارت‌‎های کافی داشته باشد. اگر دولت بر موضوع قیر تهاتری نظارت‌های لازم را داشته باشد، میزان تخلفات کمتر خواهد شد، مجلس نیز قطعا در این زمینه نظارت های لازم را خواهد داشت.

 

  • مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

هم دولت و هم مجلس در قانون قیر تهاتری به‌دنبال حل مشکلات مناطق محروم هستند، اما درعین‌حال باید سازوکاری داشته باشند که در بخش قیر فسادی اتفاق نیفتد.

مصوبه‌های مربوط به قیر تهاتری در چند سال گذشته با انحرافاتی مواجه و بعضاً موجب فساد شده است که باید به‌طور قطع مانع آن شد، در چند سال گذشته قیر تهاتری تصویب‌شده مربوط به آسفالت کردن جاده‌های روستایی و مناطق محروم مورد استفاده قرار می‌گرفته است و زمانی که قیر تهاتری تصویب نمی‌شد، رسیدگی به راه‌های روستایی و شهرهای کم‌جمعیت و مناطق محروم دچار مشکل می‌‌شد.

بنابراین قیر تهاتری هم معایبی دارد و هم مزایا، اما راه‌حل بهتر این است که هم جلوی معایب گرفته شود و هم در عین حال رسیدگی به شهرهای کم‌جمعیت و مناطق محروم مورد غفلت واقع نشود.

 

  • لطف‌اله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز

نظارت کافی و دقیق، لازمه عملیاتی شدن صحیح طرح توزیع قیر تهاتری است. به اعتقاد کارشناسان، طرح قیر تهاتری، فسادها و رانت های زیادی داشته و بازار صادراتی را به قاچاق قیر تبدیل کرده است. قیر تهاتری برای جاده‌های روستایی، مدارس و بهسازی روستاها در نظر گرفته شده است، چراکه یکی از بزرگترین مشکلات ما وضعیت خراب جاده‌ها از جمله جاده‌های روستایی است و دولت باید بودجه مناسب برای این کار اختصاص دهد تا مجلس سراغ قیر تهاتری نرود.

شاید به جز اختصاص قیر تهاتری برای بهسازی جاده‌ها، راه حل‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. دولت‌ها به این موضوع کم توجهی کردند، به همین دلیل نیز مجلس برای حل مشکلات جاده‌ای روستاها به دنبال قیر تهاتری رفته است.

دولت از ناحیه فروش قیر می‌خواهد بخشی از نیازهایش را برطرف کند و ما هم نیاز به جاده داریم. درباره احتمال بروز فساد دراین طرح نهادهای نظارتی و بازرسی باید روی این موضوع نظارت کافی کنند تا شاهد شکل گیری فساد نباشیم. اگر در عمل این طرح  درست انجام شده ارتباطی به مجلس ندارد دولت صحیح عمل نکرده است.

اگر از قیر تهاتری در پروژه‌های عمرانی استفاده نشود دولت در این زمینه مقصر است و نحوه اجرا ایراد دارد.

 

  • علی موسوی، نماینده مردم ملکان

بسیاری از پروژه های عمرانی و راه سازی قفل شده بود و مجلس به منظور باز کردن قفل ها به این موضوع ورود پیدا کرد و طرح توزیع قیر تهاتری را تصویب کرد.

به منظور سرعت دادن به پروژه های در حال اتمام، بسیاری از نهادها و سازمان ها بودند که نمی توانستند در این رابطه کاری انجام بدهند اما با ورود مجلس مشکلات آنها تا حدودی رفع شد.

این قانون در روند اجرا با مشکلاتی روبرو شد، البته برای سال جدید این روند اصلاح خواهد شد. مجلس در این زمینه نظارت کافی خواهد کرد تا امکان بروز فساد وجود نداشته باشد.

در روند اجرای قانون مربوط به قیر تهاتری مشکلاتی ایجاد شده است، امیدواریم این روند اصلاح شود.

سخن پایانی:

طرح قیر تهاتری همانند بسیاری از طرح‌ها فاقد اشکال نبوده، ولی در هر سال نواقص کمتری نسبت به سال قبل داشته است. علیرغم تصویب این طرح، در این بین، صدای مخالفان محترم اشکال به موضوع نظارت بر اجرا بوده که امید است با دقت هرچه بیشتر سازمان‌های نظارتی مانع بروز تخلفات شوند.

یادآور می گردد بیش از ۳۰ واحد تولیدی صنعت قیر کشور که در راه خدمت رسانی به مناطق محروم و جاده‌های روستایی و اجرای زیرساخت حمل و نقل کشور فعالیت دارند یکی از ارکان محقق شدن اهداف تعریف شده توسط دولت و مجلس محترم می باشند و علیرغم عدم تأدیه مطالبات از سوی دولت بابت اجرای تعهدات ‌سال­های قبل همچنان به خدمات ارزنده خود پایبند بوده و امید دارند که نمایندگان محترم با عنایت ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و رفع موانع به مطالبات این صنعت با سعه‌صدر و دور از هیاهوی مخالفان رسیدگی و سربازان خط مقدم کارآفرینی را مسرور نمایند.

  • نویسنده : خبرنگار اختصاصی صنعت قیر