استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور قرار دارد و افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جادهای تاثیر بسزایی دارد.
این نیاز و اولویت اساسی در سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، مورد توجه ویژه قرار گرفت و آیت الله رئیسی در آن سفر گفت: یکی از مسایل جادهها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مساله را دنبال میکنند.
براساس آخرین اعلام مسوولان استان، رهاورد سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۶ مصوبه است که اغلب آنها در زمینه عمرانی و زیرساختی بوده و در مجموع ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.
سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی منجر به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راههای استان شد که با پیگیریهای صورت گرفته ۶۷۹ میلیارد تومان یعنی ۳۴ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است.
توجه ویژه دولت سیزدهم به بهسازی راههای استان و تخصیص اعتباراتی که به گفته مسوولان اغلب آنها نقدی بوده است، منجر به افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم در سال گذشته شد و تکمیل ۱۳۰ کیلومتر راه دیگر در دستور کار بوده که از این مقدار ۵۰ کیلومتر آماده افتتاح است.
اختصاص ۶۷۹ میلیارد تومان اعتبار سفر برای احداث باند دوم
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راههای استان مصوب شد که از این مبلغ تاکنون ۶۷۹ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
وحید داعی میزان تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور در حوزه راههای استان را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: با تخصیص نقدی این اعتبار توانستیم مطالبات پیمانکاران و معوقات کارگران را پرداخت کنیم لذا اعتبارات سفر از اهمیت زیادی برای این حوزه برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور ۵۰ کیلومتر باند دوم راه در سال گذشته افتتاح شد گفت: در حال حاضر ۵۰ کیلومتر راه دوبانده تکمیل شده و آماده بهرهبرداری است، ۸۰ کیلومتر دیگر هم تا مرحله زیرسازی آسفالت انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان میدهد که باید به راههای مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.
وی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه راههای استان افزود: تلاش کردهایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستانها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.
اسدالله جلالزاده افزود: تاکنون از اعتبارات مصوبات سفر در موضوع احداث و توسعه راههای روستایی، ۹۰ میلیارد تومان به این اداره کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راههای استان تزریق شده است.
وی بیان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای سالهای مالی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مصوب شده و این حجم از اعتبارات زودتر از برنامه مصوب یعنی در سال مالی ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: از محل این اعتبارات ساخت و تکمیل ۴۲ محور روستایی به طول ۳۹۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تکمیل پروژههای نیمهتمام در اولویت قرار گرفته است افزود: از محل اعتبارات سفر و سایر منابع راه ۲۲ روستای استان به طول ۶۶ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده و ۴۲ محور دیگر در دست اجراست که هدفگذاری شده تا پایان سال مالی جاری به بهرهبرداری برسد.
راه ۵۲ روستا در حال ساخت و کمبود اعتبار
جلالزاده گفت: میانگین شاخص طولی راههای روستایی آسفالت استان ۵۱.۷۶ درصد است و میانگین شاخص طولی آسفالت کشور ۵۵ درصد بوده که از نظر طولی از میانگین شاخص کشوری عقب هستیم.
وی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راههای روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راههای روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.
این مقام مسوول هزینه احداث هر کیلومتر راه روستایی به عرض ۶ متر را حدود چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت راه بسیار بالاست و با اعتبارات محدود استانی نمیتوان تحول جدی در این بخش ایجاد کرد.
وی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد ۸۴۶ روستا از راه آسفالت برخوردار و مابقی روستاها فاقد راه آسفالت هستند که این تعداد راه ۴۸ روستا در دست اجراست.
جلالزاده گفت: طول راههای روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۹۵۲ کیلومتر با میانگین شاخص طولی ۵۱.۷۶ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری میرسیم.
وی افزود: طول کل راههای خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راههای استان را راههای روستایی تشکیل میدهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه و طرح ارائه دادهایم که اگر این اعتبارات اختصاص یابد تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر راه ۵۲ روستای استان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست اجراست، افزود: از این تعداد، راه ۱۶ روستا به طول ۴۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد.
جلالزاده با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار شوند گفت: هدفگذاری ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.
- منبع خبر : ایرنا





















