بررسی این هفته بازار قیر ایران وچند کشور
بررسی این هفته بازار قیر ایران وچند کشور
ایــن هفتــه، در بخــش هــای شمــال غربــی و مرکــزی اروپــا، قیمــت هــای حمــل و نقــل بــا توجــه بــه بازبینــی ماهانــه قیمــت هــا بــرای بارهــای دســامبر،کاهش قیمــت نفــت کــوره، کاهــش فعالیــت هــای ســاخت و ســاز و کاهــش تقاضــای قیــر بــا توجــه بــه شروع فصــل سرما افــت نســبی را تجربــه کردنــد و همچنیــن فاصلــه قیمتــی ایجــاد شــده بیــن بارهــای حــوزه مدیترانه از بیــن رفــت.

پس از کاهــش شــدید قیمــت قیــر بحریــن ، قیمــت قیــر ایــران نیــز کاهشــی بــود و ۵ دلار پایینـتـر از قیمــت قیــر بحریــن قــرار گرفــت. هفتــه گذشــته قیمــت قیــر صادراتــی ایــران
بــه کمترین فاصلــه بــا قیــر دنیــا در ۵ مــاه گذشــته رســید کــه ایــن موضــوع بخشــی بــه دلیــل کاهــش شــدید در قیمــت قیــر کشــورهای اروپایــی همزمــان بــا نزدیــک شــدن بــه سال نو میالدی بود.
هفتــه گذشــته عرضــه وکیــوم باتــوم در بــورس در حــدود ۱۲ درصــد رشــد داشــت کــه عمدتــاً بــه دلیــل کاهــش حــدود ۱۰ درصــدی قیمــت پایــه در ۱۵ آذر و نیــز رونــد کاهشــی
قیمت قیر و نفت کوره علی رقم افزایش قیمت نفت می باشد.
عرضــه قیــر صادراتــی ایــران در بــورس در حــدود ۱۱ درصــد افزایــش داشــت در حالــی کــه تقاضــا کمـتـر از نصــف عرضــه بــود. بــه دلیــل تقاضــای ضعیــف نیــز تمام عرضــه هــا در قیمت پایه معامله شدند.
فرمــول جدیــد تعییــن قیمــت قیــر پایــه صادراتــی درهفتــه گذشــته منتـشـر شــد کــه بــر مبنــا آن قیمــت پایــه ۵ درصــد بالاتــر از میانگیــن معامــات وکیــوم باتــوم در هفتــه قبــل مــی باشــد. کاهــش قیمــت وکیــوم در هفتــه گذشــته دلیلــی بــرای کاهــش اســتقبال از قیــر صادراتــی در بــورس کالا بــود چــرا کــه پیــش بینــی هــا از کاهــش قیمــت پایــه قیــر صادراتــی
خبرمی دهد.

درایــران قیمتهــای وکیــوم باتــوم بجــز در پالایشــگاه بنــدر عبــاس، در ســایر پالایشــگاه هــا بــا افــت ۴ تــا ۱۱ درصــد قیمــت روبــرو شــدند. ایــن افــت قیمــت علــی رقــم افزایــش
12 درصــدی تقاضــای وکیــوم باتــوم در بــورس کالا و نیــز عــدم تغییــر قیمــت پایــه وکیــوم باتــوم، بــه دلیــل رشــد ارز در بــازار داخلــی و همچنیــن ابلاغیه بــورس کالا بــرای
تعییــن قیمــت پایــه قیــر صادراتــی ۵ درصــد بالاتــر از قیمــت پایانــی معامــات وکیــوم باتــوم بــود کــه موجــب شــد تمام معاملــات قیــر صادراتــی در کمترین قیمــت
پایــه قیــر صادراتــی انجــام شــوند. قیمــت بــار صادراتــی در ایــران نیــز بــه میــزان ۱۳-۱۲ دلاردر تــن و قیمــت بارهــای صادراتــی بحریــن بــه ۵۰ دلاردر تــن کاهــش قیمــت
داشــتند. عامــل خارجــی کــه باعــث کاهــش قیمــت هــا شــد، تقاضــای محــدود در شرق آفریقــا ضمــن شروع شــدن تعطیـلـات آخــر ســال بــود و در نتیجــه ایــن افــت قیمــت
هــا، میــزان کرایــه هــای حمــل بــه بنــادر آفریقایــی نیــز کاهــش یافــت.
الگــوی مــصرف در هنــد بــا توجــه بــه محدودیــت بودجــه در برخــی نواحــی و همچنیــن مســاعد نبــودن شرایط آب و هوایــی متغیــر بــود. تقاضــای کشــور هنــد بــرای بارهــای
فلــه خاورمیانــه ضمــن اینکــه برخــی واردکننــدگان از قیمــت هــای پاییــن حمــل و نقــل بــرای ایمــن ســاختن بارهــای تحویــل فــوری اســتفاده نمودنــد، ثابــت مانــد. از ســوی
دیگــر، تقاضــا بــرای بارهــای بشــکه بــا توجــه بــه اینکــه نواحــی ای کــه بــه طــور معمــول خریــد ایــن بــار توســط آنهــا صــورت مــی گرفــت دارای ذخایــر بالایی بــرای مــصرف
بودنــد، افــت نســبی را تجربــه نمود. برخــی فعالیــن بــازار در هنــد بــر ایــن باورنــد کــه هزینــه هــای بیشتــر دمــوراژ بــا توجــه بــه تاخیــر در بارگیــری هــا در بنــادر خاورمیانــه
مــی توانــد نــرخ پاییــن حمــل و نقــل را بــی اثــر کــرده و حاشــیه ســود را کاهــش دهــد. قیمــت قیــر بشــکه و فلــه VG10 و VG30 در مقایســه بــا دوره گذشــته بــه میــزان
20.۵۳ دلاردر تــن افزایــش یافتنــد و همچنیــن قیمــت قیــر بشــکه و فلــه VG40 بــه میــزان ۱.۹۱۰ روپیــه در تــن افزایــش یافتنــد.در ســنگاپور بــا توجــه بــه افــت تقاضــای پیــش بینــی شــده در کشــورهای کلیــدی نظیــر چیــن و ویتنــام در مــاه ژانویــه، قیمــت هــا کاهــش یافتــه و تقاضــای خریــد از ســوی
کشــورهایی مثــل اندونــزی در حالــی کــه بیشتــر خریــداران نظــاره گــر بودنــد، بســیار انــدک ظاهــر شــد. ضمــن صحبــت هــای انجــام شــده مبنــی بــر انتظــار کاهــش تقاضــا،
قیمــت فــوب ســنگاپور در شروع هفتــه و بــا آغــاز دســامبر از ســطوح ۵۴۰ تــا ۵۵۰ دلاردر تــن بــه ۵۱۰ تــا ۵۲۰ دلار در تــن بــا پایــان یافـتـن هفتــه رســید. بارهــا بــا کامیــون
هــای تانکــردار در محــدوده ۵۸۰-۵۴۰ بــه خریــداران مالــزی بــه فــروش رســیدند و در مقایســه بــا هفتــه ی گذشــته بــه میــزان ۲۲.۵ دلار در تــن افــت داشــته انــد. بودجــه
محــدود بــرای ســاخت و ســاز جــاده ای تقاضــا و مـصـرف را در مالــزی کاهــش داده اســت امــا از ســوی دیگــر هــوای نســبتا خشــک بــه انجــام شــدن برخــی پــروژه هــا کمــک
کــرده اســت. همچنیــن تقاضــا از ســوی کشــور اندونــزی بــا توجــه بــه نظــر مصــرف کننــدگان مبنــی بــر کاهــش بیشــتر ســطوح ذخایــری بــا افــت مواجــه شــد.
کرایــه هــای حمــل و نقــل در آفریقــای جنوبــی در مقایســه بــا هفتــه ی گذشــته بــدون تغییــر باقــی ماندنــد. بــا توجــه بــه بازبینــی قیمــت هــا بــرای عرضــه در ترمینــال هــا،
قیمــت هــای حمــل و نقــل در حــال حــاضر وابســته بــه بارهــای وارداتــی و محصــولات عرضــه شــده از ســوی پالایشــگاه هــا هســتند. قیمــت یــکسری از محصــولات عرضــه
شــده توســط پالایشــگاه هــای داخلــی کــه عمدتــا توســط Sasol و TotalEnergies بــوده انــد بــه میــزان ۳۵۰ رنــد در تــن افــت کــرده و بــه ۱۰.۰۰۰ رنــد در تــن رســیدند،
امــا قیمــت هــا در برخــی ترمینــال هــای ســواحل آفریقــای جنوبــی در مقایســه بــا نوامــر ۳۵۰ رنــد در تــن افزایــش یافتــه و بــه محــدوده ۱۳.۵۰۰ الــی ۱۴.۰۰۰ رنــد در تــن
رســیدند. نــرخ هــای حمــل و نقــل زمینــی داخلــی در ایــن هفتــه در محــدوده ۱۲.۹۰۰ تــا ۱۳.۲۰۰ رنــد در تــن بــرآورد شــدند. نــرخ پــروژه هــای ســاخت جــاده و بزرگــراه هــا
در هفتــه منتهــی بــه دوم دســامبر تقریبــا پایــدار بودنــد امــا بــه گفتــه ی فعالیــن بــازار بــا توجــه بــه نزدیــک شــدن بــه آخــر ســال و کاهــش یافـتـن فعالیــت هــای ســاخت و
ســاز در ایــن ناحیــه، تقاضــا بــرای قیــر مــی توانــد بــه صــورت شــارپی کاهــش یابــد.

  • منبع خبر : هفته نامه قیر پترو