دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
گروه : نفت
پ
  • 16 بهمن 1401 - 14:51

بی‌حسی موضعی بازار نفت

بی‌حسی موضعی بازار نفت
بی‌حسی موضعی بازار نفت
فرزین محمدی : هر دو شاخص بین‌المللی بازار نفت به کانال ۷۰دلار سقوط کردند و وست‌‌‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هر بشکه ۷۳دلار خرید وفروش شد. دلیل افت قیمت نفت سعی بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم با افزایش نرخ بهره است که چشم‌‌‌انداز اقتصادی را راکد و تقاضا را کاهش می‌دهد. این درحالی است که اطلاعات نهادهای بین‌المللی حاکی از افزایش صادرات نفت خام و گازوئیل روسیه است. تحریم‌‌‌های تازه گروه هفت نیز از امروز آغاز می‌شود. بر اساس این تحریم‌‌‌ها تمامی فرآورده‌‌‌هایی که قیمتی بالاتر از نفت خام دارند (مثل بنزین) تا سقف ۱۰۰دلار و فرآورده‌‌‌هایی که با اعمال تخفیف فروخته می‌‌‌شوند (مثل نفتا) تا سقف ۴۰ دلار خریدوفروش می‌‌‌شوند و درغیر این‌‌‌صورت آن محموله مشمول تحریم‌‌‌های غربی می‌شود. در همین حین خبرها حاکی از آن است که هند پیروی از سازوکار سقف قیمتی برای نفت خام روسیه را رد کرده‌‌‌ بود، در حال تسویه محموله‌‌‌های خریداری شده با درهم امارات است؛ خبری که قاعدتا به گوش آمریکایی خوش نخواهد آمد. با این همه هیچ‌کدام از متغیرهای مذکور آنگونه که باید بازار را متاثر نکرده است. بازاری که ناظران دلیل بی‌حسی آن را چشم‌انداز اقتصاد رکود می‌دانند.

سقف قیمتی تازه برای نفت روسی

بازار نفت به کانال ۷۰ دلار سقوط کرد. در آخرین معاملات هفته گذشته هر بشکه نفت برنت ۸۰/ ۷۹دلار و هربشکه نفت خام آمریکا ۴۰/ ۷۳دلار معامله شد و به‌‌‌ترتیب در بازه زمانی هفتگی کاهش ۹۰/ ۲ و ۴۹/ ۲ درصدی را ثبت کردند. سیاست‌‌‌های ضدتورمی سخت‌‌‌گیرانه بانک‌های مرکزی و افزایش نرخ بهره درکنار آمار افزایش شغل در ایالات متحده، چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث شده بازیگران این صنعت محتاط‌‌‌‌‌‌تر قدم بردارند. چین نیز که درگیر کنار گذاشتن سیاست کووید صفر و افزایش تقاضای انرژی بود، همچنان معامله‌‌‌گران بازار را امیدوار نگه‌‌‌ داشته است. با این حال اوپک معتقد است نمی‌توان روی بازگشایی چین سرمایه‌گذاری کرد. این کارتل سیاست کاهش تولید خود را حفظ و اعلام کرد درحال بررسی تاثیرات بازگشایی چین و تحریم‌‌‌های روسیه روی بازار است آن هم در حالی که اتحادیه اروپا عزم خود را برای اعمال تحریم‌‌‌های تازه بر نفت روسیه جزم می‌کند. قدرت‌‌‌های اقتصادی غربی تحریم‌‌‌های تازه‌‌‌ای علیه روسیه اعمال می‌کنند.

روز جمعه گروه هفت با متحدانش تصمیم گرفت از دسامبر پیش‌‌‌رو بر فرآورده‌‌‌های نفتی روسیه سقف قیمتی اعمال کند. پیش از این همین ائتلاف سقف قیمتی ۶۰دلار را برای هر بشکه نفت خام روسیه اجرایی کردند. گروه هفت سعی دارد در حالی که جریان عرضه نفت روسیه در بازار جهانی را حفظ کند، درآمدهای نفتی روسیه را به‌‌‌سبب حمله به اوکراین محدود کند. این ائتلاف که شامل گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیاست، برای هر بشکه فرآورده‌‌‌هایی که بیشتر از نفت خام تعیین قیمت می‌‌‌شوند، مثل بنزین و گازوئیل، سقف ۱۰۰دلاری و برای فرآورده‌‌‌های دیگری که با تخفیف معامله‌‌‌ می‌‌‌شوند، مثل نفتا و نفت کوره، سقف ۴۵دلاری تعریف کردند.

پس از اعلام موافقت اتحادیه اروپا، جنت یلن در بیانیه‌‌‌ای با اشاره به اینکه تحریم‌‌‌های تازه از ۵فوریه (امروز) آغاز می‌شود گفت: «سقف قیمتی تعریف‌‌‌شده نقش اساسی در اتحاد جهانی ما در پیگیری قانونی جنگ غیرقانونی روسیه ایفا می‌کند. در این بسته تحریمی، همچون بسته گذشته، شرکت‌های خدمات و بیمه، کشتیرانی و شرکت‌های دلالی به عنوان ابزار و بازوی اجرایی عمل می‌کنند و محموله‌‌‌های خریداری شده بالای سقف قیمتی را پوشش نمی‌‌‌دهند.» وزیر خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده در بیانیه‌‌‌اش گفت تحریم‌‌‌ها و سقف قیمتی دو انتخاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌‌‌جمهور روسیه می‌دهد: «جنگ بی‌‌‌رحمانه‌‌‌اش را پشتیبانی کند یا از اقتصاد ناپایدارش حمایت کند.» داده‌‌‌های وزارت دارایی روسیه نشان می‌دهد درآمد ماهانه این کشور از بخش نفت و گاز به پایین‌‌‌ترین حد از آگوست ۲۰۲۰ رسیده است.
چنین برای کم کردن تاثیر تحریم‌‌‌ها و سقف قیمتی، علاوه بر صادرات نفت خام، صادرات گازوئیل روسیه در ماه جاری شدت پیدا کرده است. وزیر خزانه‌‌‌داری ایالات متحده مدعی است تحریم‌‌‌ها علاوه بر اینکه بودجه نظامی و غیرنظامی روسیه را تحت‌تاثیر قرار داده، باعث شده کشورهایی مثل هند و چین سقف قیمتی را «در خریدهای سنگین» لحاظ کنند. به گفته یلن، اقدام گروه هفت زنجیره تامین بودجه نظامی روسیه را تخریب می‌کند: «کار کرملین را برای تجهیز نیروهای خود و ادامه این تهاجم بی‌‌‌دلیل سخت می‌کند.»

 خرید هندی‌‌‌ها با درهم

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۳ را به‌‌‌سبب افزایش صادرات و بسته‌‌‌های حمایتی دولت روسیه ۹/ ۲‌درصد افزایش داد؛ نشانه‌‌‌ای که به گفته برخی ناظران بازار می‌تواند سند «تغییر مسیر» تامین بودجه روسیه باشد زیرا «صادرات نفت منبع اصلی درآمد» روسیه است. به گفته این ائتلاف سقف قیمتی از ۵فوریه یا «بسیار زود بعد از آن» اجرایی خواهد شد، برای محموله‌‌‌هایی که قبل از این تاریخ بارگیری شدند نیز «استثنای زمانی» در نظر گرفته شده است.

اگر نفتکشی با پرچم روسیه محموله‌‌‌ای که خارج از سقف قیمتی خریداری شده را حمل کند، بازوهای اجرایی اتحادیه اروپا آن را از بیمه، سرمایه‌گذاری و خدمات کشتیرانی محروم می‌کند و تا ۹۰روز حق بارگیری نخواهد داشت. البته کشتی‌‌‌هایی که پرچم کشورهای اروپایی را حمل می‌کنند مشمول جریمه ملی خواهند شد اما اتحادیه اروپا قصد دارد سازوکار تازه‌‌‌ای برای جریمه کشتی‌‌‌های اروپایی تعریف کند. گروه هفت و متحدانش در ماه مارس به بازبینی سقف قیمتی نفت خام روسیه می‌‌‌پردازد. به گفته کارشناسان با اجرای این تحریم‌‌‌ها اروپا نیاز به جایگزینی واردات روزانه ۶۰۰ تا ۶۵۰هزار بشکه گازوئیل دارد.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی صادرات گازوئیل روسیه در دسامبر به ۲/ ۱میلیون بشکه در روز رسیده است که مقصد ۷۲۰هزار بشکه آن اروپاست. ناظران بازار انتظار دارند پس از ۵فوریه و اعمال سقف تازه تحریمی، شرایط بازار حامل‌‌‌های انرژی تغییر می‌کند و اروپا برای جایگزینی باید به واردات گازوئیل و بنزین از ایالات‌متحده آمریکا، خاورمیانه و آسیا روی بیاورد. شرکت ملی نفت کویت اعلام کرد اولین محموله نفتی شامل ۳۸هزار تن گازوئیل به مقصد اروپا ارسال شده است. ناظران بازار در مورد دلیل عدم ‌افزایش قیمت گازوئیل باوجود خریدهای بالا در سه‌‌‌ماه آخر ۲۰۲۲ و هم‌‌‌اکنون می‌گویند: «اروپا در سه ماه آخر سال گذشته میلادی صادرات گازوئیل از روسیه را شدت داد؛ که در کنار هوای گرمی که وارد اروپا شد و کنترل مصرف گاز، بازار وارد شوک نشد.»

رویترز از برخی منابعش مدعی شده هندوستان بیشتر پول نفت روسیه را در هاب صادراتی دبی امارات متحده عربی، به‌‌‌جای دلار با درهم پرداخت می‌کند. پس از اعمال تحریم‌‌‌های غربی، روسیه برای مقابله‌‌‌به‌‌‌مثل به‌‌‌دنبال معامله نفت با روبل روسیه بود، برنامه‌‌‌ای که چین نیز آن را تعریف کرده و قصد معامله به یوآن را دارد. هند که یکی از مشتری‌‌‌های اصلی روسیه پس از جنگ با اوکراین است، از ترس از دست دادن نفت تخفیف‌‌‌خورده روسی به سمت پرداخت پول نفت با ارزی غیر از دلار آمریکا روی آورد. به گزارش رویترز بانک دولتی هند در حال تسویه پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با درهم است. به گفته این منبع بانک دولتی هند در خصوص «تسویه محموله‌‌‌های نفتی بسیار محتاط» عمل می‌کند حتی زمانی که مقامات دولتی هند اعلام کردند از سازوکار سقف قیمتی پیروی نخواهند کرد. این درحالی است که پانکاج جین، وزیر نفت هند ماه گذشته گفت که شرکت‌های هندی در پرداخت هزینه نفت روسیه با مشکلی مواجه نیستند، زیرا آخرین اقدامات غرب بر مکانیزم تسویه تجاری تاثیری ندارد.

 

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟ 26 شهریور 1403

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟

در جریان اجلاس کاپ۲۸ در دبی، همه بر تضاد منافع بـیـن بـزرگ‌تریــن تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان و هدف اصلی و البته ظاهری کنفرانس که عبارت بود از کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای جهانی، متمرکز بودند، اما نکته‌‌‌‌‌‌ای که بعد از اجلاس به توافق جمعی رسید، یعنی دوری جهان از سوخت‌های فسیلی، کارشناسان نفت را شگفت‌‌‌‌‌‌زده کرد. در آن زمان و حتی اکنون، هیچ کشوری وجود ندارد که اعتبار کافی نزد بزرگان نفتی از یک‌سو و فعالان محیط‌زیستی از سوی دیگر داشته‌باشد تا بتواند چنین تعهدی را به سرانجام برساند.‌

نفت بر مدار صعود 25 شهریور 1403

نفت بر مدار صعود

روز گذشته قیمت جهانی نفت روند افزایشی در پیش گرفت. روند صعودی قیمت نفت، به دلیل بروز اختلال در تولید نفت آمریکا در حوزه خلیج‌مکزیک رخ ‌داده‌است. توفان فرانسین تولیدکنندگان نفت این منطقه را وادار کرد فعالیت سکوهای نفتی را پیش از رسیدن امواج متلاطم به سواحل لوئیزیانا متوقف کنند. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، با ۶۸‌سنت افزایش به ۷۲دلار و ۶۶‌سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۷۸سنت افزایش ۶۹ دلار و ۷۴‌سنت معامله شد.

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار 20 شهریور 1403

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار

نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کتاب مرجع صنعت قیر منتشر شد 07 مرداد 1403
قابل توجه اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و فعالان صنعت قیر

کتاب مرجع صنعت قیر منتشر شد

بیش از صد سال است که شرکت شل در فناوری قیر و همچنین در تحقیق و توسعه پیشرو بوده است. کتاب مرجع قیر برای سال‌ها به عنوان مرجع معتبر اطلاعات در مورد انواع قیرهای مورد استفاده در روسازی جاده‌ها در نظر گرفته می‌شود. این کتاب (نسخه سال ۲۰۲۲) به قلم J. Read, D. Whiteoak, R. […]

تاکید رئیس جمهور منتخب بر نقش آفرینی تشکل‌های تخصصی 31 تیر 1403

تاکید رئیس جمهور منتخب بر نقش آفرینی تشکل‌های تخصصی

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، عصر شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ در دیدار رئیس هئیت مدیره، بازرس و دبیر انجمن قير ایران، بر استفاده مؤثر از ظرفیت انجمن های تخصصی مانند انجمن قیر ایران و نقش‌آفرینی آنان تاکید کرد.

دکتر حیدری: رقابت بخش دولتی با شرکت‌های خصوصی تصمیمی زیان‌بار است / داود محمدی: فرهنگ‌سازی در حوزه تولید قیر از اولویت های انجمن قیر ایران است. 23 خرداد 1403
در افتتاحیه همایش آموزشی مدیران بنیاد مسکن مطرح شد

دکتر حیدری: رقابت بخش دولتی با شرکت‌های خصوصی تصمیمی زیان‌بار است / داود محمدی: فرهنگ‌سازی در حوزه تولید قیر از اولویت های انجمن قیر ایران است.

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران، آیین افتتاحیه رسمی همایش آموزشی قیر و آسفالت با حضور مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح امروز 23 خرداد در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

رئیس‌جمهور ایران به فیض شهادت نائل آمد 31 اردیبهشت 1403

رئیس‌جمهور ایران به فیض شهادت نائل آمد

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ  ‌   روح بلند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت و بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد؛ به ملکوت اعلی پیوست تا این سید عزیز و همراهانش، به مصداق آیه شریفه […]

پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ هیئت مدیره انجمن قیر ایران 01 فروردین 1403

پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ هیئت مدیره انجمن قیر ایران

خداوند سبحان را سپاسگزاریم که در سایه الطاف بیکرانش فرصت تجربه سال نو را بر ما ارزانی داشت تا با الهام از آنچه گذشت، گام در مسیر بهبود آینده بگذاریم...

روکش آسفالت محور زنجان _ بیجار به پایان رسید 26 شهریور 1403

روکش آسفالت محور زنجان _ بیجار به پایان رسید

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان از اتمام عملیات روکش آسفالت ۴.۵ کیلومتر از محور ترانزیتی زنجان_بیجار با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان خبر داد.

۲۵۰ میلیارد ریال به راه‌های روستایی خراسان‌شمالی اختصاص یافت 26 شهریور 1403

۲۵۰ میلیارد ریال به راه‌های روستایی خراسان‌شمالی اختصاص یافت

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه، سملقان و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی برای ارتقای راه‌های روستایی خراسان شمالی اختصاص یافت.

۱۶ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان اردبیل اجرا شد 26 شهریور 1403

۱۶ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان اردبیل اجرا شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: طی پنج ماه اول سال جاری ۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه‌ راهداری در این استان تعریف و هدف‌گذاری شده بود که تا امروز ۱۶ هزار میلیارد ریال کار انجام شده است.

بررسی مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل 26 شهریور 1403

بررسی مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل

در نشست مشترک مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با مسئولین شهرستان کاشان و آران و بیدگل مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی این ۲ شهرستان‌ به صورت ریزبینانه مورد بررسی قرار گرفت

فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت دبش در مزایده اموال تملیکی 25 شهریور 1403

فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت دبش در مزایده اموال تملیکی

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت چای دبش در مزایده‌های این سازمان به ارزش ۲۱۹ میلیارد تومان خبر داد.

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟ 26 شهریور 1403

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟

در جریان اجلاس کاپ۲۸ در دبی، همه بر تضاد منافع بـیـن بـزرگ‌تریــن تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان و هدف اصلی و البته ظاهری کنفرانس که عبارت بود از کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای جهانی، متمرکز بودند، اما نکته‌‌‌‌‌‌ای که بعد از اجلاس به توافق جمعی رسید، یعنی دوری جهان از سوخت‌های فسیلی، کارشناسان نفت را شگفت‌‌‌‌‌‌زده کرد. در آن زمان و حتی اکنون، هیچ کشوری وجود ندارد که اعتبار کافی نزد بزرگان نفتی از یک‌سو و فعالان محیط‌زیستی از سوی دیگر داشته‌باشد تا بتواند چنین تعهدی را به سرانجام برساند.‌

نفت بر مدار صعود 25 شهریور 1403

نفت بر مدار صعود

روز گذشته قیمت جهانی نفت روند افزایشی در پیش گرفت. روند صعودی قیمت نفت، به دلیل بروز اختلال در تولید نفت آمریکا در حوزه خلیج‌مکزیک رخ ‌داده‌است. توفان فرانسین تولیدکنندگان نفت این منطقه را وادار کرد فعالیت سکوهای نفتی را پیش از رسیدن امواج متلاطم به سواحل لوئیزیانا متوقف کنند. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، با ۶۸‌سنت افزایش به ۷۲دلار و ۶۶‌سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۷۸سنت افزایش ۶۹ دلار و ۷۴‌سنت معامله شد.

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار 20 شهریور 1403

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار

نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.

رشد واردات نفتی آسیا 17 شهریور 1403

رشد واردات نفتی آسیا

بر اساس برآوردها، چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌‌‌‌‌خام جهان واردات نفت خود در ماه اوت را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز از آغاز ژوئیه افزایش داده‌است.‌‌‌‌‌ به باور ناظران بازار، می‌توان‌بخشی از بهبود سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا را به کاهش جهانی قیمت نفت نسبت داد. به گزارش اویل‌‌‌‌‌پرایس، به‌نظر می‌رسد سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام به منطقه پر‌‌‌‌‌متقاضی جهان یعنی آسیا در ماه اوت از پایین‌ترین سطح خود طی دو سال‌اخیر، بهبود یافته‌است. افزایش وارات روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای چین در ماه اوت در حالی رقم می‌خورد که سایر واردکنندگان بزرگ نفت در آسیا مانند هند، کره‌‌‌‌‌جنوبی و ژاپن نیز شاهد افزایش واردات بودند. طبق داده‌های LSEG Oil Research که توسط کلاید‌‌‌‌‌راسل، ستون‌‌‌‌‌نویس رویترز گزارش‌شده، پایین‌ترین سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام این منطقه مربوط به ژوئیه می‌شود.

سقوط آزاد طلای سیاه 17 شهریور 1403

سقوط آزاد طلای سیاه

روز جمعه ششم سپتامبر، بهای آتی نفت‌خام برنت با ۷‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به آستانه ۷۳ دلار در هر بشکه سقوط کرد که نشان‌دهنده استمرارکاهش قابل‌‌‌‌توجه قیمت‌ها در روزهای اخیر بود. این نزول به دلیل نگرانی‌ها درباره تقاضای بازارهای بزرگ مصرف‌کننده نفت رخ‌داد. داده‌های اقتصادی چین و ایالات‌متحده نشانگر کاهش فعالیت در بخش‌های تولیدی این کشورها است که ترس از کاهش تقاضا برای نفت‌خام را تشدید کرده‌است. وضعیت بازار نابسامان نفت با پیش‌بینی‌هایی برای افزایش عرضه از لیبی پیچیده‌‌‌‌تر هم شده‌است.

رصد انتخاباتی دلار 16 تیر 1403

رصد انتخاباتی دلار

بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که ریسک‌های معاملاتی در سطح بالایی قرار دارند. مشاهدات نشان می‌دهد بازار با یک شوک افزایشی به استقبال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رفته است. به عقیده تحلیلگران احتمال تخلیه این ریسک‏‏‌ها درصورت پیروزی یکی از دو جناح وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت چشم فعالان ارزی به خروجی صندوق‌های رای است.

بازار ارز درگیر انتخابات 09 تیر 1403

بازار ارز درگیر انتخابات

در روز‌های اخیر اخبار مربوط به دو انتخابات ریاست‌جمهوری سبب افزایش هیجانات بازار ارز غیر رسمی شده است. همزمان شدن انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم و آغاز رقابت انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظارات تورمی فعالان بازار را دستخوش تغییر قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد.

۴ مصوبه برای حمایت از بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد 21 خرداد 1403

۴ مصوبه برای حمایت از بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد

وزیر اقتصاد از تصویب ۴ کمک به سودآوری صنایع بورسی از جمله اصلاح دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی و عدم لغو پذیرش ایران خودرو و سایپا در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد.

سه دستور ارزی فرزین برای صادرکنندگان بخش خصوصی 27 اردیبهشت 1403

سه دستور ارزی فرزین برای صادرکنندگان بخش خصوصی

رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران، برای حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی سه دستور فوری صادر کرد. «استفاده از ارز اشخاص» و «گواهی امتیاز صادراتی در مرکز مبادله ارز» و به‌ کارگیری «ریال برون‌مرزی با روسیه» سه برنامه ویژ‌ه‌ای که در دستور کار قرار گرفته است.

تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت 04 اردیبهشت 1403

تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت

نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته محور تذکرات نمایندگان مجلس بود و بر همین اساس رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسید این جلسه در صحن علنی مجلس برگزار شود، اما این نشست در دفتر رئیس مجلس و با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع، محسن زنگنه و حجت‌الاسلام بحرینی از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد. البته قرار است گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز هفته آینده در صحن مجلس قرائت شود. از سوی دیگر اگرچه تاکنون یک جلسه میان دولت و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده، اما قرار است این جلسات تا رسیدن به یک جمع‌بندی مشترک ادامه پیدا کند.