دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
گروه : نفت
پ
  • 28 آبان 1401 - 12:34

جدال محرک‌های بازار نفت

جدال محرک‌های بازار نفت
جدال محرک‌های بازار نفت
پیمان قناعتی‌فرد : در شرایطی که تنها حدود دو هفته دیگر تا سررسید موعد اجرایی شدن تحریم همه‌جانبه اتحادیه اروپا و عملیاتی شدن سقف قیمتی گروه۷ بر فروش و صادرات نفت‌خام تولید روسیه باقی مانده، روند نزولی قیمت موجب حیرت ناظران شده است. با این همه، بازار انرژی خود را برای ورود به فصل سرد، آماده می‌کند. واقعیت غیر قابل انکار اینکه بر خلاف باور عمومی، نمی‌توان از فصل زمستان در معنای عام، به‌منزله زمان افزایش تقاضا برای انواع سوخت‌های مایع یاد کرد؛ اما هم‌اکنون تقاضا برای حامل‌های انرژی خود را برای یک جهش جدید آماده می‌کند. با این همه، با نگاهی به تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک منحصربه‌فردی که جهانیان در شرایط فعلی با آن دست به گریبان هستند، به‌علاوه تنگ شدن دایره مسیرهای انتقال سوخت به بازار، انتظار بر این است که زمستان امسال با قیمت‌های گران‌تر حامل‌های انرژی و در راس همه نفت، روبه‌رو خواهیم شد. بنابراین انتظار می‌رود در دو هفته پیش‌رو شاهد روند رفت و برگشتی و حتی افزایشی قیمت این کالای استراتژیک در بازار باشیم. اینکه بازارها از رکود احتمالی ترسیده‌اند و افت قیمت نفت یکی از خروجی‌های آن بوده جدی است؛ ولی به وضوح شاهد تناقض سیگنال‌های اثرگذار بر بازار هستیم.

بهای نفت خام در هفته گذشته وارد یک فاز نزولی شد، تا جایی که حتی نفت برنت کف ۹۰دلاری خود را از دست داد. این رخداد اگرچه بیانگر این است که هنوز بازارهای جهانی باید خود را با بهای انرژی گران وفق دهند ولی همچنین نشان داد آن‌قدر که بازارها نگران کاهش عرضه اوپک‌پلاس بودند‌، اثرگذاری بزرگی نداشت. البته این روند را نمی‌توان چندان هم قدرتمند ارزیابی کرد زیرا هنوز فضا برای مانور قیمتی بهای نفت مهیاست. در هر حال برنت مدتی بود بین ۹۰ تا ۱۰۰دلار نوسان می‌کرد ولی این‌بار کف ۹۰دلاری خود را هرچند به صورت مقطعی، از دست داد. این روند در شرایطی که به زمان اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه نزدیک شده‌ایم و از چین هم خبرهای ضد‌و‌نقیض بسیاری به گوش می‌رسد، مهم ارزیابی می‌شود.شاید در این گزارش مهم‌ترین پرسش این باشد که روند عمومی بهای نفت چگونه خواهد بود؟ جریانی که به احتمال قوی روزهای آخر روند نزولی خود را طی کرده و باز هم سقف ۱۰۰دلاری را هدف قرار خواهد داد؛ اگرچه ابهاماتی دارد. اینکه بازار نفت با توجه به رخدادهای موجود همچون احتمال کاهش بیشتر تولید و ریسک عرضه نفت از سمت روسیه، میل به رشد نرخ دیگری داشته باشد منطقی است و تهدیدات ژئوپلتیکی در جهان نیز چنین احتمالی را مطرح می‌کند. ولی شیوع مجدد کرونا در چین یا ورود بازارهای جهانی به یک فاز شدیدتر از افت نرخ و آغاز رکود اقتصادی عمیق، همه‌چیز را تغییر می‌دهد. ریسک داده‌های اقتصادی در غرب اثر کمتری بر بازار نفت بر جای می‌گذارد تا تهدید قرنطینه در چین، آن‌هم در شرایطی که اگر تنش در شرق آسیا نیز خودنمایی کند نگرانی‌ها را با چهره‌ای متفاوت نشان خواهد داد. هنوز در مورد تنش‌های استراتژیک بین چین و آمریکا صحبتی نشده است ولی از هم‌اکنون باید یک سناریوی احتمالی در این خصوص داشت ولی شیوع مجدد کرونا قطعا کاهش تقاضا را به همراه دارد.

اینکه جریان بازار نفت با پیچیدگی‌های جدید روبه‌رو شده شفاف است ولی در کنار آن باید انتظار تغییر فاز قیمت‌ها را مطرح کرد؛ آن‌هم در شرایطی که نرخ‌های فعلی هم قیمت‌های بالایی است که تولیدکنندگان از آن منتفع هستند. رویترز گزارش داد، بهای جهانی نفت هم‌زمان با کاهش ارزش دلار، روند صعودی در پیش گرفت. این در حالی است که در طول هفته گذشته، قیمت‌ نفت روند کاهشی داشت که از دلایل آن می‌توان به نگرانی در مورد تضعیف تقاضا در چین در کنار سایه‌روشن افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو ایالات متحده اشاره کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه با ۲درصد کاهش، به ۸۸دلار در هر بشکه رسید، که در واقع با ۵۳/ ۸۹دلار یا پایین‌ترین سطح خود در چهار هفته اخیر فاصله چندانی نداشت
یمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۷۸/ ۱درصد کاهش یافت و به ۸۴/ ۷۹دلار در هر بشکه رسید، اما نزدیک به کمترین میزان در شش هفته گذشته باقی ماند. وست تگزاس اینترمدیت در این هفته تا کنون بیش از ۴/ ۸درصد کاهش را تجربه کرده است؛ این در حالی است که برنت نزدیک به ۷درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص دلار در روز جمعه افت کرد و قیمت نفت را برای خریدارانی که از سایر ارزها در مبادلات خود استفاده می‌کنند، ارزان‌تر کرد.

اقتصاداژدهای زرد، درگیر با کووید-۱۹

نگرانی‌ها در مورد ازسر‌گیری قرنطینه در چین برای مهار افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، به بالاترین سطح خود از آوریل رسیده است. کمیسیون جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، تنها در روز ۱۷ نوامبر، بیش از ۲۵هزار مورد جدید ابتلا قطعی به کووید-۱۹ را گزارش کرده است که در مقایسه با حدود ۲۳هزار مورد جدید ثبت‌شده بر‌اساس آزمایشات قطعی روز قبل از آن، افزایش معناداری را نشان می‌دهد. به‌رغم سیاست‌های سخت‌گیرانه مقامات چین، مانند ملغی کردن نمایشگاه‌های فصلی داخلی و بین‌المللی، محدودیت جابه‌جایی شهروندان، قرنطینه‌های کوتاه و بلندمدت و سایر اقدامات از این دست، کماکان شاهد روند افزایشی موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور پهناور هستیم.

این در حالی است که در ماه پیشین، انتشار اخباری مبنی ‌بر تعدیل محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور، امیدواری نسبی سرمایه‌گذاران به ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی و رشد تقاضای انرژی را در پی داشت. در شرایط فعلی شاهد روند کند رشد اقتصادی در چین هستیم. ویوک دار، تحلیلگر کالا در بانک مشترک المنافع، در یادداشتی نوشت: «کم‌و‌کیف قوانین قرنطینه‌ای در شهر گوانگژو واقع در جنوب چین، جایی که موارد ابتلا به بیماری کرونا در ابعاد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است، از اهمیت بالایی برخوردار است.» گوانگژو، شهری با محوریت صنعت و تولید در چین، محل زندگی ۱۹میلیون نفر است. بنابراین اعمال هرگونه سیاست مقابله‌ای با انتشار ویروس، می‌تواند سایر بخش‌های این کشور را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده و بر زندگی میلیون‌ها شهروند چینی تاثیر مستقیم داشته باشد. در همین ارتباط، استفان اینس، شریک مدیریت دارایی در موسسه اس‌پی‌آی در یادداشت خود نوشت: افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در مناطق پرجمعیت چین، اقتصاد و تقاضای نفت را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد
واقعیت این است که افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی اقتصاد ایالات متحده را به سمت رکود عمیق‌تر و فراگیر سوق خواهد داد. در شرایط کنونی، افق مبهم اقتصادی در سایه تحولات میدانی ناشی از سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور، بازار جهانی نفت را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.بر‌اساس گزارش اسپوتنیک، ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده در هفته گذشته، معادل ۴میلیون بشکه کاهش یافت که پایین‌ترین سطح ذخایر از سال ۱۹۸۴ تاکنون است.اظهارات ضد‌و‌نقیض مقامات فدرال رزرو ایالات متحده در این هفته، در کنار خرده‌فروشی نفت در قیمت فراتر از حد انتظار، امیدها را برای تعدیل نرخ رشد بهره بانکی در آمریکا کم‌رنگ‌تر از همیشه کرده است.

تزلزل در بازار جهانی نفت

این در حالی است که نگرانی‌‌های جهانیان در خصوص چشم‌انداز وقوع رکود اقتصادی در هفته پیش‌رو عمیق‌تر شده است. مصوبه ممنوعیت اتحادیه اروپا برای خرید نفت خام روسیه که از ۵ دسامبر اجرایی می‌شود، به‌علاوه تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک‌پلاس، در کاهش عرضه نفت از دلایل اصلی این موضوع به شمار می‌آیند. کاهش تولید و عرضه ۲میلیون‌بشکه‌ای روزانه که گروه اوپک و متحدانش در ماه گذشته با اجماع اعضا به تصویب رساندند و موضع‌گیری شدیداللحن واشنگتن را در پی داشت، می‌تواند میزان تولید نفت را تا هنگام برقراری ثبات نسبی و استقرار تعادل در بازار جهانی، تعدیل کند.

جالب است بدانید حق بیمه قراردادهای آتی وست‌ تگزاس اینترمیدیت، در ماه نخست سال در مقایسه با مدت‌زمان شش‌ماهه، ۶۳/ ۲دلار در هر بشکه بود که پایین‌ترین سطح در سه ماه اخیر است. این امر به نوبه خود از نگرانی کمتر بازار در مورد عرضه در آینده حکایت دارد. لازم به ذکر است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت با اشاره به قدرت‌گرفتن چالش‌های اقتصاد جهانی مانند نرخ بالای تورم و رشد نرخ بهره، پیش‌بینی رسمی خود را از منحنی رشد تقاضای جهانی نفت در سال پیش‌ رو مجددا کاهش داد.

 

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟ 26 شهریور 1403

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟

در جریان اجلاس کاپ۲۸ در دبی، همه بر تضاد منافع بـیـن بـزرگ‌تریــن تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان و هدف اصلی و البته ظاهری کنفرانس که عبارت بود از کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای جهانی، متمرکز بودند، اما نکته‌‌‌‌‌‌ای که بعد از اجلاس به توافق جمعی رسید، یعنی دوری جهان از سوخت‌های فسیلی، کارشناسان نفت را شگفت‌‌‌‌‌‌زده کرد. در آن زمان و حتی اکنون، هیچ کشوری وجود ندارد که اعتبار کافی نزد بزرگان نفتی از یک‌سو و فعالان محیط‌زیستی از سوی دیگر داشته‌باشد تا بتواند چنین تعهدی را به سرانجام برساند.‌

نفت بر مدار صعود 25 شهریور 1403

نفت بر مدار صعود

روز گذشته قیمت جهانی نفت روند افزایشی در پیش گرفت. روند صعودی قیمت نفت، به دلیل بروز اختلال در تولید نفت آمریکا در حوزه خلیج‌مکزیک رخ ‌داده‌است. توفان فرانسین تولیدکنندگان نفت این منطقه را وادار کرد فعالیت سکوهای نفتی را پیش از رسیدن امواج متلاطم به سواحل لوئیزیانا متوقف کنند. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، با ۶۸‌سنت افزایش به ۷۲دلار و ۶۶‌سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۷۸سنت افزایش ۶۹ دلار و ۷۴‌سنت معامله شد.

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار 20 شهریور 1403

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار

نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کتاب مرجع صنعت قیر منتشر شد 07 مرداد 1403
قابل توجه اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و فعالان صنعت قیر

کتاب مرجع صنعت قیر منتشر شد

بیش از صد سال است که شرکت شل در فناوری قیر و همچنین در تحقیق و توسعه پیشرو بوده است. کتاب مرجع قیر برای سال‌ها به عنوان مرجع معتبر اطلاعات در مورد انواع قیرهای مورد استفاده در روسازی جاده‌ها در نظر گرفته می‌شود. این کتاب (نسخه سال ۲۰۲۲) به قلم J. Read, D. Whiteoak, R. […]

تاکید رئیس جمهور منتخب بر نقش آفرینی تشکل‌های تخصصی 31 تیر 1403

تاکید رئیس جمهور منتخب بر نقش آفرینی تشکل‌های تخصصی

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، عصر شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ در دیدار رئیس هئیت مدیره، بازرس و دبیر انجمن قير ایران، بر استفاده مؤثر از ظرفیت انجمن های تخصصی مانند انجمن قیر ایران و نقش‌آفرینی آنان تاکید کرد.

دکتر حیدری: رقابت بخش دولتی با شرکت‌های خصوصی تصمیمی زیان‌بار است / داود محمدی: فرهنگ‌سازی در حوزه تولید قیر از اولویت های انجمن قیر ایران است. 23 خرداد 1403
در افتتاحیه همایش آموزشی مدیران بنیاد مسکن مطرح شد

دکتر حیدری: رقابت بخش دولتی با شرکت‌های خصوصی تصمیمی زیان‌بار است / داود محمدی: فرهنگ‌سازی در حوزه تولید قیر از اولویت های انجمن قیر ایران است.

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران، آیین افتتاحیه رسمی همایش آموزشی قیر و آسفالت با حضور مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح امروز 23 خرداد در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

رئیس‌جمهور ایران به فیض شهادت نائل آمد 31 اردیبهشت 1403

رئیس‌جمهور ایران به فیض شهادت نائل آمد

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ  ‌   روح بلند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت و بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد؛ به ملکوت اعلی پیوست تا این سید عزیز و همراهانش، به مصداق آیه شریفه […]

پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ هیئت مدیره انجمن قیر ایران 01 فروردین 1403

پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ هیئت مدیره انجمن قیر ایران

خداوند سبحان را سپاسگزاریم که در سایه الطاف بیکرانش فرصت تجربه سال نو را بر ما ارزانی داشت تا با الهام از آنچه گذشت، گام در مسیر بهبود آینده بگذاریم...

روکش آسفالت محور زنجان _ بیجار به پایان رسید 26 شهریور 1403

روکش آسفالت محور زنجان _ بیجار به پایان رسید

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان از اتمام عملیات روکش آسفالت ۴.۵ کیلومتر از محور ترانزیتی زنجان_بیجار با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان خبر داد.

۲۵۰ میلیارد ریال به راه‌های روستایی خراسان‌شمالی اختصاص یافت 26 شهریور 1403

۲۵۰ میلیارد ریال به راه‌های روستایی خراسان‌شمالی اختصاص یافت

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه، سملقان و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی برای ارتقای راه‌های روستایی خراسان شمالی اختصاص یافت.

۱۶ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان اردبیل اجرا شد 26 شهریور 1403

۱۶ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان اردبیل اجرا شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: طی پنج ماه اول سال جاری ۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه‌ راهداری در این استان تعریف و هدف‌گذاری شده بود که تا امروز ۱۶ هزار میلیارد ریال کار انجام شده است.

بررسی مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل 26 شهریور 1403

بررسی مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل

در نشست مشترک مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با مسئولین شهرستان کاشان و آران و بیدگل مشکلات اجرایی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی این ۲ شهرستان‌ به صورت ریزبینانه مورد بررسی قرار گرفت

فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت دبش در مزایده اموال تملیکی 25 شهریور 1403

فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت دبش در مزایده اموال تملیکی

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از فروش ۱۹ هزار تن قیر توقیفی شرکت چای دبش در مزایده‌های این سازمان به ارزش ۲۱۹ میلیارد تومان خبر داد.

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟ 26 شهریور 1403

درآمد‏‏‏‏‏‌زایی نفتی یا حفظ اقلیم؟

در جریان اجلاس کاپ۲۸ در دبی، همه بر تضاد منافع بـیـن بـزرگ‌تریــن تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان و هدف اصلی و البته ظاهری کنفرانس که عبارت بود از کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای جهانی، متمرکز بودند، اما نکته‌‌‌‌‌‌ای که بعد از اجلاس به توافق جمعی رسید، یعنی دوری جهان از سوخت‌های فسیلی، کارشناسان نفت را شگفت‌‌‌‌‌‌زده کرد. در آن زمان و حتی اکنون، هیچ کشوری وجود ندارد که اعتبار کافی نزد بزرگان نفتی از یک‌سو و فعالان محیط‌زیستی از سوی دیگر داشته‌باشد تا بتواند چنین تعهدی را به سرانجام برساند.‌

نفت بر مدار صعود 25 شهریور 1403

نفت بر مدار صعود

روز گذشته قیمت جهانی نفت روند افزایشی در پیش گرفت. روند صعودی قیمت نفت، به دلیل بروز اختلال در تولید نفت آمریکا در حوزه خلیج‌مکزیک رخ ‌داده‌است. توفان فرانسین تولیدکنندگان نفت این منطقه را وادار کرد فعالیت سکوهای نفتی را پیش از رسیدن امواج متلاطم به سواحل لوئیزیانا متوقف کنند. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، با ۶۸‌سنت افزایش به ۷۲دلار و ۶۶‌سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۷۸سنت افزایش ۶۹ دلار و ۷۴‌سنت معامله شد.

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار 20 شهریور 1403

سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار

نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.

رشد واردات نفتی آسیا 17 شهریور 1403

رشد واردات نفتی آسیا

بر اساس برآوردها، چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌‌‌‌‌خام جهان واردات نفت خود در ماه اوت را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز از آغاز ژوئیه افزایش داده‌است.‌‌‌‌‌ به باور ناظران بازار، می‌توان‌بخشی از بهبود سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا را به کاهش جهانی قیمت نفت نسبت داد. به گزارش اویل‌‌‌‌‌پرایس، به‌نظر می‌رسد سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام به منطقه پر‌‌‌‌‌متقاضی جهان یعنی آسیا در ماه اوت از پایین‌ترین سطح خود طی دو سال‌اخیر، بهبود یافته‌است. افزایش وارات روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای چین در ماه اوت در حالی رقم می‌خورد که سایر واردکنندگان بزرگ نفت در آسیا مانند هند، کره‌‌‌‌‌جنوبی و ژاپن نیز شاهد افزایش واردات بودند. طبق داده‌های LSEG Oil Research که توسط کلاید‌‌‌‌‌راسل، ستون‌‌‌‌‌نویس رویترز گزارش‌شده، پایین‌ترین سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام این منطقه مربوط به ژوئیه می‌شود.

سقوط آزاد طلای سیاه 17 شهریور 1403

سقوط آزاد طلای سیاه

روز جمعه ششم سپتامبر، بهای آتی نفت‌خام برنت با ۷‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به آستانه ۷۳ دلار در هر بشکه سقوط کرد که نشان‌دهنده استمرارکاهش قابل‌‌‌‌توجه قیمت‌ها در روزهای اخیر بود. این نزول به دلیل نگرانی‌ها درباره تقاضای بازارهای بزرگ مصرف‌کننده نفت رخ‌داد. داده‌های اقتصادی چین و ایالات‌متحده نشانگر کاهش فعالیت در بخش‌های تولیدی این کشورها است که ترس از کاهش تقاضا برای نفت‌خام را تشدید کرده‌است. وضعیت بازار نابسامان نفت با پیش‌بینی‌هایی برای افزایش عرضه از لیبی پیچیده‌‌‌‌تر هم شده‌است.

رصد انتخاباتی دلار 16 تیر 1403

رصد انتخاباتی دلار

بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که ریسک‌های معاملاتی در سطح بالایی قرار دارند. مشاهدات نشان می‌دهد بازار با یک شوک افزایشی به استقبال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رفته است. به عقیده تحلیلگران احتمال تخلیه این ریسک‏‏‌ها درصورت پیروزی یکی از دو جناح وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت چشم فعالان ارزی به خروجی صندوق‌های رای است.

بازار ارز درگیر انتخابات 09 تیر 1403

بازار ارز درگیر انتخابات

در روز‌های اخیر اخبار مربوط به دو انتخابات ریاست‌جمهوری سبب افزایش هیجانات بازار ارز غیر رسمی شده است. همزمان شدن انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم و آغاز رقابت انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظارات تورمی فعالان بازار را دستخوش تغییر قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد.

۴ مصوبه برای حمایت از بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد 21 خرداد 1403

۴ مصوبه برای حمایت از بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد

وزیر اقتصاد از تصویب ۴ کمک به سودآوری صنایع بورسی از جمله اصلاح دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی و عدم لغو پذیرش ایران خودرو و سایپا در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد.

سه دستور ارزی فرزین برای صادرکنندگان بخش خصوصی 27 اردیبهشت 1403

سه دستور ارزی فرزین برای صادرکنندگان بخش خصوصی

رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران، برای حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی سه دستور فوری صادر کرد. «استفاده از ارز اشخاص» و «گواهی امتیاز صادراتی در مرکز مبادله ارز» و به‌ کارگیری «ریال برون‌مرزی با روسیه» سه برنامه ویژ‌ه‌ای که در دستور کار قرار گرفته است.

تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت 04 اردیبهشت 1403

تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت

نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته محور تذکرات نمایندگان مجلس بود و بر همین اساس رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسید این جلسه در صحن علنی مجلس برگزار شود، اما این نشست در دفتر رئیس مجلس و با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع، محسن زنگنه و حجت‌الاسلام بحرینی از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد. البته قرار است گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز هفته آینده در صحن مجلس قرائت شود. از سوی دیگر اگرچه تاکنون یک جلسه میان دولت و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده، اما قرار است این جلسات تا رسیدن به یک جمع‌بندی مشترک ادامه پیدا کند.