دو گره باقی مانده تا بازشدن کلاف برجام چیست؟
دو گره باقی مانده تا بازشدن کلاف برجام چیست؟
«در شرایطی که تهران در حال بررسی پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپاست و هنوز اخبار موثقی در این زمینه منتشر نشده‎، اما گمانه‌زنی‌ ها در محافل رسانه ای درباره گره های موجود در مذاکرات ادامه دارد و برخی منابع معتقدند در شرایط کنونی مباحث پادمانی و تضمین‎ها دو گره اصلی برای دستیابی به توافق به‎ شمار می‎رود.

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ، برخی گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن دارد که «مباحث پادمانی» و «تضمین‎ها» همچنان دو گره اصلی برای دستیابی به توافق به ‎شمار می‎رود.

«در شرایطی که تهران در حال بررسی پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپاست و هنوز اخبار موثقی در این زمینه منتشر نشده‎، اما گمانه‎زنی‎ها در محافل رسانه‎ای درباره گره‎های موجود در مذاکرات ادامه دارد و برخی منابع معتقدند در شرایط کنونی مباحث پادمانی و تضمین‎ها دو گره اصلی برای دستیابی به توافق به‎ شمار می‎رود.

در روزهای اخیر و پس ‎از ارائه پاسخ از سوی واشنگتن که با تعلل ۱۰روزه همراه بود، اگر چه دو طرف تلویحا اعلام کرده‎اند موارد اختلافی کاهش یافته و گفت‎وگوها رو به‎ جلو بوده اما به‎ نظر می‎رسد همچنان برخی اختلافات کلیدی باقی است که باید رفع شود

بر همین اساس هم هست که برخی تحلیلگران معتقدند روند رایزنی‎ها به ‎گونه‎ای پیش می‎رود که برگزاری دور جدیدی از مذاکرات را با هدف رفع اختلاف‎های باقیمانده گریزناپذیر کرده‎ و چشم‎انداز حداقل دو تا سه هفته‎ای پیش ‎روی تعیین‎تکلیف گفت‎وگوها ترسیم کرده ‎است.

در چنین شرایطی یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که آمریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد. «بلومبرگ» در این گزارش به نقل از «مقام‌های مطلع» خبر داده ‎است که موانع بر سر راه توافق برجام همچنان ادامه دارد و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی، همچنان محل منازعه طرفین است.»

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد