دوشنبه 30 خرداد 1401
گروه : اقتصادی
پ
  • 30 خرداد 1401 - 21:34

مسیر اعطای وام تولید در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

مسیر اعطای وام تولید در سال ۱۴۰۱ مشخص شد
مسیر اعطای وام تولید در سال ۱۴۰۱ مشخص شد
مسیر اعطای وام تولید در سال ۱۴۰۱ مشخص شد. در طرحی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ۳۱ استان کشور ابلاغ شده، مجرای توزیع تسهیلات تولید مشخص شده است.
به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران، این مسیر که چهار هدف عمده دارد، به سیاق ۶ سال گذشته تلاشی برای تزریق پول به واحدهای تولیدی، کسب‌وکارها و بنگاه‌‌‌های نیمه‌تمام صنعتی کشور است تا بتوانند به کار خود ادامه دهند، یا فعالیت خود را توسعه داده یا تکمیل کنند.

چهار منظور

در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است که به‌ ۴منظور تسهیلات لازم از سوی بانک‌ها تامین و به فعالان اقتصادی اعطا خواهد شد.

  1. «نگهداشت و افزایش تولید و اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی»
  2. «ارتقای بهره‌‌‌وری و تولید دانش‌بنیان»
  3. «نوسازی و بازسازی بنگاه‌ها و صنوف تولیدی»
  4. «تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد»

هدایت کننده تامین مالی کیست؟

فرمانده یا هدایت‌‌‌کننده تامین مالی تولید در این مسیر، معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار صمت خواهد بود. در سطح پایین‌‌‌تر نیز همکار و پیونددهنده ارتباط تولیدکنندگان با بانک‌ها؛ «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» در سطح کلان و «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در سطوح استانی است که کمک می‌کند تا ضمن ایجاد فضا برای دسترسی بهتر تولیدکنندگان به وام، شرایط برای تحقق اهداف دولت در زمینه بهبود تولید و اشتغال صنعتی، تکمیل واحدهای نیمه‌‌‌تمام و ناقص صنعتی، رشد بهره‌‌‌وری تولید در صنایع کشور و دانشی‌شدن بنگاه‌‌‌ها فراهم شود.

استفاده از سامانه خدمات نیز کمک خواهد کرد تا از یک‌سو اسناد و مدارک تولیدکنندگان به دور از کاغذبازی اداری در بستر آنلاین به ستاد ارائه شود و از سوی دیگر موافقت یا عدم‌موافقت با درخواست وام صنعتگر با ذکر جزئیات به وی اعلام شود.

این روند که از سال ۱۳۹۵ در راستای اهداف اعلام‌شده پیوسته در دستور کار دولت‌‌‌های مختلف و وزارت صمت قرار دارد و رو به تکامل است، سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰‌هزار میلیارد تومان را به سمت صنایع و کسب‌وکارها هدایت می‌کند.

سقف تسهیلات

بنظر می رسد برخلاف سال‌های قبل، سقفی برای اعطای تسهیلات در این چارچوب تعیین نشده، به همین دلیل در دستورالعمل سال ۱۴۰۱ اشاره‌‌‌ای به حدود و ثغور این شیوه از اعطای وام تولید نشده است.

چه کسانی مشمول دریافت تسهیلات تولیدهستند؟

وزارت صمت در آیین‌‌‌نامه ابلاغی خود تاکید کرده است که «تمام بنگاه‌های اقتصادی دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی یا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، «صنوف تولیدی دارای مجوز براساس قانون نظام صنفی کشور» و «مراکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی و واحدهای فنی و مهندسی» و «طرح‌های نیمه‌‌‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰درصد» مشمول دریافت تسهیلات تولید در این مسیر هستند.

پنجره واحد خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه‌ای به آدرس khedmat.mimt.gov.ir است که ثبت درخواست متقاضیان از طریق آن صورت می‌گیرد و قابلیت ارائه آمارها و گزارش‌‌های موردنیاز مدیریتی را در هر لحظه دارد.

اولویت با کیست؟

در آیین‌‌‌نامه معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است که اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی است که عمدتا دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش‌فنی، توان مدیریت و بازار و مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم، ارتقای فناوری و نوآوری در تولید و تثبیت یا افزایش تولید و اشتغال باشند.

همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه‌ اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی خواهد بود.

شیوه های نوین تامین مالی

متولیان تولید و تجارت در دولت سیزدهم اعلام کرده‌‌‌اند که در کنار شیوه‌‌‌های معمول و سنتی تامین مالی و اعطای وام، از روش‌های جدید تامین مالی تولید نیز استفاده خواهند کرد.

به همین منظور تاکید کرده‌‌‌اند، رویه‌‌‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌‌‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور، باید اولویت داشته باشد تا بخش قابل‌توجهی از این تسهیلات براساس روش‌های ذکرشده پرداخت شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در این آیین‌‌‌نامه تصریح کرده است، پس از اطلاع‌‌‌رسانی کامل این شیوه از تامین مالی تولید توسط سازمان‌های استانی به بنگاه‌های اقتصادی مشمول، لازم است مالکان بنگاه‌‌‌های تولیدی و مدیران کسب‌وکارها به ثبت درخواست تسهیلات طبق دستورالعمل و برمبنای فرآیندهای پیش‌بینی‎‌شده در سامانه اقدام کنند. از میان حجمی از تقاضای وام نیز درخواست‌های پذیرش‌شده، مطابق گزارش کمیته‌های بررسی به جلسات کارگروه استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رسیده و پس از تصویب، احکامی خطاب به بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات به درخواست پذیرفته‌شده صادر می‌شود.

دستور ارجاع سریع

در «دستورالعمل اجرایی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در سال۱۴۰۱» صراحتا دستور ارجاع سریع و منظم درخواست‌های ابلاغ‌شده به شعب بانک‌عامل مورد تاکید قرار گرفته است.

بانک‌های عامل موظفند ضمن ارجاع سریع و منظم درخواست‌های ابلاغ‌شده به شعب خود و با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود و مفاد دستورالعمل بانک‌مرکزی، حداکثر مساعدت را در بررسی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، به‌عمل آورند و کلیه اقدامات صورت‌گرفته برای هریک از متقاضیان را در سامانه ثبت کنند.

در عین حال، در بند «۷» ماده «۳» این آیین‌‌‌نامه اعلام شده، «لازم است کلیه اقدامات صورت‌گرفته از ابتدا تا انتهای هر یک از فرآیندها، اعم از بررسی تقاضا، معرفی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات توسط مسوولان مربوط، در سامانه ثبت شود تا امکان پایش لحظه‌ای اقدامات فراهم شود.»

برمبنای بند «۸» ماده «۳» نیز عدم‌پذیرش یا عدم‌تصویب درخواست بنگاه‌های اقتصادی در هر یک از مراحل فرآیندها، باید با ذکر دلایل، توسط مسوولان مربوطه در سامانه ثبت شود.

بانک‌های عامل باید، اطلاعات مربوط به پرداخت مستقیم به بنگاه‌های اقتصادی را پس از پرداخت تسهیلات از طریق دسترسی‌‌‌های ایجادشده و با ثبت شناسه کسب‌وکار بنگاه دریافت‌کننده تسهیلات، در سامانه ثبت کنند.

اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز در نامه‌ای از بانک‌های عامل خواست تا نسبت به حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اهتمام و همراهی داشته باشند.

از آنجا که سیاستگذار در طراحی این مسیر خاص برای تامین مالی تولید اهدافی دارد که یکی از آنها اطمینان از دریافت همه درخواست‌‌‌های تامین مالی است، بنگاه‌های اقتصادی متقاضی تسهیلات، موظفند درخواست خود را در فرآیند مربوط، با درج اطلاعات صحیح در سامانه ثبت کرده و پس از ارائه مدارک لازم به کمیته بررسی، حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پس از تصویب و معرفی به بانک عامل، مدارک و مستندات درخواستی را به بانک عامل ارائه کنند. دستورالعمل تاکید دارد که بنگاه‌‌‌های دریافت‌کننده وام موظفند تسهیلات دریافتی را در راستای نیل به اهداف تعیین‌شده مصرف کنند.

نظارت

به‌منظور اطمینان یافتن از تحقق اهداف، بخشی تحت عنوان نظارت در آیین‌‌‌نامه ابلاغی وزارت صمت تعبیه شده است.

براین مبنا و طبق ماده «۶»، به‌منظور پایش اثربخشی پرداخت تسهیلات برای تحقق اهداف تعیین‌شده شامل تثبیت یا افزایش اشتغال و تولید، کمیته نظارت با مسوولیت نماینده سازمان‌های استانی در هر یک از بخش‌های ذی‌ربط ایجاد خواهد شد. در این کمیته، نمایندگان سازمان‌های صنعت و معدن؛ صنوف تولیدی، کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط؛ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور مستقل و با عضویت نمایندگان استانداری؛ سازمان برنامه‌وبودجه کشور؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی استان (در صورتی که محل اجرای طرح یا واحد در شهرک یا نواحی صنعتی باشد) و بانک عامل حسب مورد و عنداللزوم نماینده دستگاه‌‌‌های نظارتی با تشخیص استاندار حضور دارند.

کمیته موظف است پس از پرداخت تسهیلات به بنگاه اقتصادی، نسبت به بازدید و تکمیل فرم مربوط به آن در سامانه اقدام کند. گزارش‌های تحلیل وضعیت پرداخت تسهیلات و اثربخشی آن، از طریق ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و استانی منتشر می‌شود.

نظارت کلی بر حسن اجرای این دستورالعمل در بخش‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، برعهده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی بوده و در بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برعهده معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

همچنین در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظارت کلی بر حسن اجرای این دستورالعمل در بخش تامین مالی واحدها، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف تولیدی برعهده معاونت‌‌‌های تخصصی و برای بازسازی و نوسازی برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است.

در عین حال، مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای دستورالعمل برعهده معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

رضوانی‌فر رئیس سازمان بورس شد 30 آبان 1401

رضوانی‌فر رئیس سازمان بورس شد

پس از استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد رضوانی‌فر به عنوان جایگزین عشقی انتخاب شد

تورم ژاپن رکورد ۴۰ ساله خود را شکست 28 آبان 1401

تورم ژاپن رکورد ۴۰ ساله خود را شکست

نرخ تورم مصرف کننده در ژاپن در ماه اکتبر (آبان-آذر) به بیشترین رقم خود در مدت زمان ۴۰ سال گذشته رسیده است.

چرخهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به درستی نمی چرخد/ بانک مرکزی و وزارت صمت باسیاست های غلط بازار ارز را به هم ریختند 25 آبان 1401

چرخهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به درستی نمی چرخد/ بانک مرکزی و وزارت صمت باسیاست های غلط بازار ارز را به هم ریختند

از جمله دلایلی که برای افزایش نرخ ارز مغفول مانده و به نظر می رسد نقش بسزایی در این موضوع دارد بحث مدیریت بانک مرکزی و وزارت صمت در حوزه ارزهای صادراتی است .نتیجه این سیاستها موجبات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات را فراهم نموده و خالی فروشی یا واگذاری کوتاژ بدون ارز ازسوی برخی از صادر کنندگان را فراهم نموده که با توجه به سیاستهای بانک مرکزی مبنی بر نظارت بر نقل و انتقال پروانه های صادراتی صرفا از طریق نقل و انتقال ریال ، این افزایش نقل و انتقال ریال بدون ارز ،موحبات افزایش نرخ ارز را فراهم نمود .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر،آسفالت،عایق ها و ماشین آلات وابسته در محل نمایشگاه بین المللی تهران به کار خود خاتمه داد 02 آذر 1401

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر،آسفالت،عایق ها و ماشین آلات وابسته در محل نمایشگاه بین المللی تهران به کار خود خاتمه داد

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر،آسفالت،عایق ها و ماشین آلات وابسته در محل نمایشگاه بین المللی تهران به کار خود خاتمه داد

توزیع قیر بدون حاشیه 01 آذر 1401

توزیع قیر بدون حاشیه

قیر و سهمیه دولتی قیر یکی از موضوعات مهم و مورد توجه شرکت های پالایش و تولید کننده قیر بوده و همواره محل بحث وچالش بین فعالان این حوزه است.

گزارش روز دوم سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر و آسفالت 01 آذر 1401

گزارش روز دوم سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر و آسفالت

دومین روز نمایشگاه قیر و آسفالت با حضور مهمانانی از مدیران دولتی و تیم های تجاری خارجی برگزار شد

افتتاح سیزدهمین نمایشگاه قیر؛آسفالت وماشین آلات وابسته با حضور معاون وزیر 29 آبان 1401

افتتاح سیزدهمین نمایشگاه قیر؛آسفالت وماشین آلات وابسته با حضور معاون وزیر

افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت، عایق ها، بتن، سیمان و ماشین آلات وابسته، امروزبا حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد

روزگار سیاه «قیر» با مالیات ارزش افزوده 29 آبان 1401

روزگار سیاه «قیر» با مالیات ارزش افزوده

ایران با تولید بیش از۶ میلیون تن قیر در سال ۱۳۹۹ و ۴/ ۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رتبه چهارم دنیا را از نظر تولید این محصول دارد؛ به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد دلار ارزآوری از صادرات قیر نصیب اقتصاد شد و رتبه نهم صادرات کشور به این صنعت اختصاص یافت.

نامه عجیب سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به شرکت های تولید کننده قیر ماجرا چیست ؟ 03 آذر 1401

نامه عجیب سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به شرکت های تولید کننده قیر ماجرا چیست ؟

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور روز چهارشنبه 2 آذر در نامه ای به مدیران عامل شرکت های تولید کننده قیر طرف تفاهم با این سازمان، چگونگی ارایه خدمت از طرف این شرکت ها را برای توزیع قیر، استعلام کرد.

از دست رفتن بازارهای قیر با قراردادهای «تعرفه ترجیحی» 03 آذر 1401

از دست رفتن بازارهای قیر با قراردادهای «تعرفه ترجیحی»

ایران با تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در سال ۱۳۹۹ و ۴/ ۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رتبه چهارم جهان را از نظر تولید قیر دارد و بیش از ۸ درصد از کل نیاز جهانی را تامین می‌کند. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ایران در آسیا بعد از کره‌جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه :۱۰ هزارکیلومترمسیر زیر ساختی در دست اجرا است 02 آذر 1401

معاون وزیر راه :۱۰ هزارکیلومترمسیر زیر ساختی در دست اجرا است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر مختلف زیرساختی شامل ریلی، آزاد راهی و بزرگراهی در دست اجرا است، اعلام کرد: مطالعه حدود ۱۲هزار کیلومتر مسیر صورت گرفته و امور واگذاری پروژه ها به پیمانکاران در حال اجرا است.

مروری بر بازار قیر 02 آذر 1401

مروری بر بازار قیر

طبق آمار و ارقام منتشر شده، ارزش بازار جهانی قیر در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۱۴۲۹۵ میلیون دلار بود و تخمین زده می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۲۸ با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) تقریبا ۲/ ۴درصدی در طول دوره پیش‌بینی به حدود ۶۵.۸۲۹.۲ میلیون دلار افزایش یابد. در این گزارش محرک‌های بازار قیر، محدودیت‌ها / چالش‌ها و تاثیر آنها بر تقاضاها در طول دوره پیش‌بینی را تحلیل می‌کنیم. علاوه بر این، این گزارش به بررسی فرصت‌های نوظهور در بازار قیر می‌پردازد.

سند راهبردی صنعت قیر نیازمند اتاق فکر 01 آذر 1401

سند راهبردی صنعت قیر نیازمند اتاق فکر

پیرو بیانیه پایانی نمایشگاه و کنفرانس تخصصی قیر و آسفالت ایران د‌ر خصوص ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت قیر و آسفالت کشور که در مرکز تحقیقات وزارت راه ومسکن مصوب شد انجمن قیر ایران در نظردارد با همفکری فرهیختگان و اندیشمندان و سیاستگذاران کشور نسبت به تنظیم سند راهبردی صنعت قیر کشور اقدام کند

پرداختن به جزئیات فروش نفت منطقی نیست 05 آذر 1401

پرداختن به جزئیات فروش نفت منطقی نیست

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با توجه به این‌که فروش نفت کشور در شرایط تحریم موقعیت خاصی دارد پرداختن به جزئیات آن نه ممکن و نه منطقی است

یک مقام صنفی: با سوخت آزاد صد درصد مخالف هستیم 05 آذر 1401

یک مقام صنفی: با سوخت آزاد صد درصد مخالف هستیم

سوخت آزاد به طور صد درصد مخالف هستیم چراکه گازوئیل آزاد دولتی با نرخ 600 تومان هم فساد و هم نارضایتی بین کامیونداران ایجاد کرده و می کند.

ماجرای انرژی در ایران مثل انبار باروت است 05 آذر 1401

ماجرای انرژی در ایران مثل انبار باروت است

ناترازی انرژی در کشور به جایی رسیده است که رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید می کند "همه قوا باید بدانند ناترازی ها در حوزه انرژی تهدیدی است که در صورت عدم مدیریت به یک بحران امنیتی تبدیل خواهد شد."

نفت در سراشیبی نزولی ماند 05 آذر 1401

نفت در سراشیبی نزولی ماند

قیمت نفت در معاملات اندک روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت در چین و اختلاف غربی‌ها بر سر سقف قیمت نفت روسیه، دو درصد کاهش یافت و سومین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۰۹/۰۴ | برنت ۸۵ دلار و ۶۷ سنت ش 04 آذر 1401

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۰۹/۰۴ | برنت ۸۵ دلار و ۶۷ سنت ش

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۳۹ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۶۷ سنت رسید.

رضوانی‌فر رئیس سازمان بورس شد 30 آبان 1401

رضوانی‌فر رئیس سازمان بورس شد

پس از استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد رضوانی‌فر به عنوان جایگزین عشقی انتخاب شد

تورم ژاپن رکورد ۴۰ ساله خود را شکست 28 آبان 1401

تورم ژاپن رکورد ۴۰ ساله خود را شکست

نرخ تورم مصرف کننده در ژاپن در ماه اکتبر (آبان-آذر) به بیشترین رقم خود در مدت زمان ۴۰ سال گذشته رسیده است.

چرخهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به درستی نمی چرخد/ بانک مرکزی و وزارت صمت باسیاست های غلط بازار ارز را به هم ریختند 25 آبان 1401

چرخهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به درستی نمی چرخد/ بانک مرکزی و وزارت صمت باسیاست های غلط بازار ارز را به هم ریختند

از جمله دلایلی که برای افزایش نرخ ارز مغفول مانده و به نظر می رسد نقش بسزایی در این موضوع دارد بحث مدیریت بانک مرکزی و وزارت صمت در حوزه ارزهای صادراتی است .نتیجه این سیاستها موجبات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات را فراهم نموده و خالی فروشی یا واگذاری کوتاژ بدون ارز ازسوی برخی از صادر کنندگان را فراهم نموده که با توجه به سیاستهای بانک مرکزی مبنی بر نظارت بر نقل و انتقال پروانه های صادراتی صرفا از طریق نقل و انتقال ریال ، این افزایش نقل و انتقال ریال بدون ارز ،موحبات افزایش نرخ ارز را فراهم نمود .

میزان ترانزیت کالااز چابهار به مقصد سرزمین اصلی ۳.۵ میلیون تن است 14 آبان 1401

میزان ترانزیت کالااز چابهار به مقصد سرزمین اصلی ۳.۵ میلیون تن است

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: میزان ترانزیت سالانه کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی(داخل کشور) حدود ۳.۵ میلیون تن و به خارج از کشور حدود ۲۰۰ هزار تن است که با تکمیل زیرساخت‌ها امکان افزایش این میزان به ۸.۵ میلیون تن طی ۲ سال و افزایش آن تا ۲۰ میلیون تن نیز قابل پیش‌بینی است.

داد وستد 2 میلیون و 32 هزار تن کالا 14 آبان 1401

داد وستد 2 میلیون و 32 هزار تن کالا

در هفته منتهی به 13 آبان ماه 2 میلیون و 32 هزار و 25 تن انواع کالا به ارزش 138 هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا دادوستد شد.