ایران با تولید سالانه افزون بر ۶ میلیون تن قیر و با قابلیت صادرات حدود چهار میلیون تن به عنوان بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه، اکنون با چالش جدی در این صنعت مواجه شده به گونه ای که حدود ۶۰۰ کارخانه آسفالت در کشور به گفته معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی در حال تعطیلی […]
براساس آمار موجود، میزان تولید قیر در جهان سالانه افزون بر ۱۱۵ میلیون تن است که حدود هفت درصد تولید آن در ایران است و این صنعت سال گذشته و در اوج تحریم ها بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.با رصد برخی مصاحبه ها و تحلیل ها از سوی کارشناسان و متولیان امر در تولید صنعت قیر کشور میتوان دریافت که برخی اختلاف ها و نبود تعاملهای بین بخشی سبب رکود این صنعت و ایجاد مشکل در طرحهای عمرانی راهسازی و راهداری کشور شده است.برخی کارشناسان حوزه راهسازی معتقدند که بیش از آنکه عوامل خارجی و تحریم ها باعث بروز چالش در صنعت قیر ایران بشود برخی ناهماهنگیها و یا خودتحریمی ها باعث ایجاد بحران و بی نظمی در این صنعت شده است.
اما برخی کارشناسان و وزارت راه و شهرسازی نیز معتقدند که نباید موضوع صادرات صنعت قیر با توجه به شرایط خاص اقتصادی و تحریم ها به موضوع تولید و میزان نیاز طرح های عمرانی کشور گره بخورد و طرح های عمرانی و راهداری دستخوش این اتفاقات و ناهماهنگی شود.
مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند: موضوع تولید داخل و نیاز مبرم طرح های راهسازی و ایمنی راه ها ارجح تر و مهمتر از چالش کاهش میزان صادرات این صنعت در کشور است که باید دولت و مجلس در این راستا تدابیر لازم را بیندیشند.یکی از چالش ها و مشکلات اساسی در تامین قیر مورد نیاز در طرح های راهسازی مربوط به فرآیند سخت بودجه ای در سال های اخیر از جمله بودجه امسال است.معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی نیز در همین زمینه میگوید موضوع تولید قیر در کشور همچنان در بحرانی ترین وضعیت خود به سر می برد و ظرف سال جاری و تا کمتر از ۲ ماه مانده به فصل بارش ها هنوز یک کیلوگرم قیر تحویل این وزارتخانه برای اجرای طرح های راهداری نشده است.
عبدالهاشم حسن نیا در تصریح کرد: تا این لحظه اقدامی در خصوص قیر صورت نگرفته و امیدواریم ظرف یک ماه آینده و حداقل قبل از بارش های پاییزی در این راستا چارهاندیشی شود.
وی یادآور شد: این در حالی است که سازمان راهداری سالانه رقمی افزون بر ۱۵ میلیون آسفالت در سطح جاده ها به ویژه راه های شریانی کشور می ریخت.حسن نیا با بیان اینکه هم اینک حدود ۶۰۰ کارخانه آسفالت در کشور نیمه تعطیل و در حال تعطیل شدن است، گفت: بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر معادل ۲۰ درصد راه های اصلی و شریانی دچار خرابی شدید و نیازمند آسفالت هستند.
معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امسال با توجه به سیل بردگی ها و خسارت ناشی از سیل فروردین امسال میزان خرابی ها نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود و اکنون یکی از چالش های مهم در این راستا تامین قیر است که فرآیند تامین آن تاکنون برای وزارت راه و شهرسازی ممکن نشده است.حسن نیا با بیان اینکه سالانه بررسی مطالعاتی وضعیت ایمنی و خرابی راه های کشور توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری انجام می شود، گفت: هم اینک بیش از پنج میلیون قطعه عکس از وضعیت راه ها در اختیار این وزارتخانه است.معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی همچنین بیش از ۹۲درصد حمل و نقل بار و مسافر را از طریق جاده های کشور دانست و یادآور شد: روزانه حدود هشت میلیون تردد در سطح این جاده ها ثبت می شود.
وی همچنین تردد حدود ۶۵۰ هزار مورد حمل و نقل عمومی و کامیون ها را در سطح جاده های کشور یادآور شد و تصریح کرد: این مهم بیانگر امنیت بالای جاده ها و مسیرهای زمینی است.
حسن نیا از مجموعه دولت و سایر بخش های خصوصی و متولیان امر در تولید صنعت قیر خواست از نابودی این سرمایه اصلی کشور جلوگیری کرده و برای ارتقای سطح ایمنی و کیفیت راه های کشور بیش از پیش وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور را یاری دهند.
- منبع خبر : اقتصاد سرامد