هزینه ۲ میلیارد تومانی برای هر فوتی در جاده های کشور
هزینه ۲ میلیارد تومانی برای هر فوتی در جاده های کشور
لار- معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: به ازای هر نفر فوت در تصادفات ٢ میلیارد هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ، خداداد مقبلی ظهر پنجشنبه در آئین گرامیداشت خیران لارستان و غرب هرمزگان بیان کرد: خیران توانسته اند خدمات قابل توجه‌ای به مناطق محروم منطقه ارائه دهند و در جامعه نیز اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: دولت برنامه جامعی برای حمایت از خیران داشته و در این میان نیز توانسته است نسبت به تأمین قیر برای خیران اقدام کنند. این در حالی است از ١۵ آبان ماه سال گذشته قیر مورد نیاز ادارات راهداری کل کشور توزیع شد.

او یادآور شد: تمهیدات لازم برای حمایت از خیران در نظر گرفته شده و دولت نیز برنامه ریزی ویژه ای برای حمایت از این افراد دارد.

به گفته این مقام مسئول بیش از ١۶ هزار نفر سالانه به علت تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۵٠ هزار نفر نیز به علت تصادفات مجروح می‌شوند.

مقبلی تاکید کرد: به علت محدودیت‌های اعتباری شاید دولت نتواند مشکلات موجود در جاده‌های کشور را برطرف کند از این رو خیران نیز می‌توانند نقش ویژه ای در کاهش این مشکلات داشته باشند تا با بهره برداری از ظرفیت‌های خیران نسبت به رفع نقاط حادثه خیز اقدام کرد.

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: بر اساس تحقیقاتی که در سال ٩۴ انجام شد برای هر نفر فوت در تصادفات بیش از دو میلیارد تومان هزینه مالی و به ازای هر زخمی در تصادفات ٢۵٠ میلیون تومان برآورد شده است و تمامی این تصادفات عاملی برای فقیر شدن مردم می‌شود و خیران می‌توانند از این رنجش بکاهند.

مقبلی معتقد است: اگر قرار باشد توسعه‌ای در مسیرهای مواصلاتی روستایی و فرعی صورت بگیرد باید تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند برای مردم اقداماتی انجام دهند که موجب توسعه کشور شود.

مقبلی یادآور شد: بر اساس مطالعاتی که طی سالیان ٩٨ و ٩٩ انجام شد اطلس راه‌های روستایی کشور تدوین و این اطلس منبعی برای توزیع اعتبارات مالی در کشور شد این نقشه بیانگر آن بود که در ٣١ استان کشور هفت استان کشور ضریب آسفالته بودن مسیرهای فرعی کمتر از ٧٠ درصد است و میانگین کشوری در این شاخص ٨٢ درصد عنوان شده است.

به گفته وی استان‌های که ضریب آسفالته بودن محورهای مواصلاتی روستایی آنان کمتر از میانگین کشوری بوده است به عنوان استان‌های کم برخوردار شناخته شده و اعتبارات به این مناطق تزریق شد این در حالی است که از ۴۶٧ شهرستان کشور ٧٠ شهرستان نیز جز مناطق محروم شناخته شدند.

مقبلی تاکید کرد: شهرستان‌ها و مناطقی که دارای محرومیت شناخته شده اند اعتبارات مناسبی به آنان داده خواهد شد تا بتوان زمینه افزایش جایگاه این مناطق را در کشور فراهم کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر