به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ، رکود ساختوساز در دو سال اخیر باعث شد حجم زیادی از سیمان کشور روی دست تولیدکنندگان باد کند؛ در این میان مسوولان برای به کارگیری سیمان مازاد تصمیم گرفتند از این محصول در جادهسازی بهره گیرند تا با این روش درصدی از زیان تولیدکنندگان جبران شود. با این […]
به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ، رکود ساختوساز در دو سال اخیر باعث شد حجم زیادی از سیمان کشور روی دست تولیدکنندگان باد کند؛ در این میان مسوولان برای به کارگیری سیمان مازاد تصمیم گرفتند از این محصول در جادهسازی بهره گیرند تا با این روش درصدی از زیان تولیدکنندگان جبران شود.
با این استدلال که در کشور ما همواره مازاد تولید سیمان وجود دارد که این مازاد در حال حاضر به حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است، راهوشهرسازی اعلام کرد که در نظر دارد سیمان را جایگزین قیر در جادهسازی کند. البته روش بالا بردن مصرف سرانه سیمان و جایگزینی این محصول به جای سازههای فلزی هم اقدام بعدی بود که در دستور کار قرار گرفت.
اینکه این تصمیم تنها با هدف به کار گیری سیمان مازاد کشور صورت گرفته است و آیا در بحث ایمنی جادهها جایگزینی دو محصول چه تاثیری دارد، بحثی بود که بسیار مطرح شد.
در این خصوص محمد شکرچیزاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: افزایش قیمت قیر و مازاد تولید سیمان در وهله اول باعث شد تا وزارت راهوشهرسازی به فکر جایگزینی سیمان و قیر بیفتد زیرا این تصمیم توجیه اقتصادی بسیاری برای جادهسازی دارد.
وی با بیان اینکه وزارت راهوشهرسازی با این هدف بتنی شدن ۱۰ درصد جادههای کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داد، افزود: از لحاظ ایمنی سیمان میتواند دوام و پایایی سطح جادهها را افزایش دهد و در تمامی فصول توجیه اقتصادی دارد.
شکرچیزاده افزود: به زودی گزارشی از پروژههایی که با این روش اجرایی شده را ارایه خواهیم کرد و به دستور وزیر راهوشهرسازی کمیتهای تشکیل شده است و در شورای عالی فنی بخشنامهای درباره رویه بتنی تهیه و تدوین و ضوابط آن در سازمان مدیریت و برنامهریزی مطرح شد.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه ۸۵ درصد قیر مصرفی کشور برای جادهسازی استفاده میشود، گفت: ۳۰ درصد هزینه ساخت راههای کشور مربوط به قیر است و برنامه داریم قیر امولاسیونی را جایگزین قیر محلول کنیم.
وی به فعالیت مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش در بحث قیر و آسفالت اشاره کرد و گفت: ۸۵ درصد قیر مصرفی کشور در وزارت راه و راهسازی استفاده میشود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینههای ساخت راههای کشور مربوط به قیر است، افزود: کیفیت قیر و حفظ مشخصات آن بسیار قابل توجه است.
شکرچیزاده به هدفگذاری وزارت راه به جایگذاری قیرهای امولاسیونی به جای قیرهای محلول اشاره کرد و گفت: از نظر اقتصادی و زیستمحیطی در دنیا قیرهای امولاسیونی جایگزینی قیرهای محلول شد.
وی با بیان اینکه در ایران سالانه ۵۰۰ هزار تن قیر محلول استفاده میشود، بیان کرد: برنامهریزی شده است که قیرهای امولاسیونی جایگزین قیرهای محلول شود که این موضوع در دو سال اخیر شتاب گرفت. وی تصریح کرد: هدفگذاری کردهایم تا پایان سال ۱۵۰ هزار سال قیر امولاسیونی جایگزین قیر محلول در راهسازی شود.
شکرچی همچنین به لزوم دو جداره شدن تانکرهای حمل قیر اشاره کرد و گفت: قیرها درجه حرارت بالایی دارند و ممکن است از زمان تولید تا مصرف و هنگام نقلوانتقال سرد شوند که گرم کردن دوباره آنها هزینهبر بوده و موجب کاهش کیفیت قیر میشود.
وی اظهار داشت: حرکت به سمت دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر در دستور کار قرار گرفت و در این باره به نتایج مطلوبی رسیدهایم.
وی اظهار داشت: قطعا دو جداره شدن این تانکرها موجب صرفهجویی در مصرف سوخت و افزایش کیفیت قیر میشود یکی از دلایل کاهش عمر مفید آسفالت جادهها، کاهش درجه حرارت قیر و نزول کیفیت آن است.
یک دوم ساختمانهای کشور در مقابل زلزله مقاومتی ندارند
وی به موضوع زلزله و اهمیت توجه آن در ساختمانسازی اشاره کرد و گفت: از یک میلیون پلاک ساختمانی در تهران ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد.
وی اضافه کرد: از حدود ۲۰ میلیون ساختمان کشور، ۱۱ میلیون ساختمان به صورت «بنایی» ساخته شده است که در مقابل زلزله مقاومتی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه ۱۷۰۰ پروژه امروز در بانک اطلاعاتی مرکز تحقیقات قابل دسترسی است، بیان کرد: اثربخشی تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه و مسکن به صورت دقیق بررسی میشود.
راهاندازی نرمافزار شناسایی میزان تخریب زلزله
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: نرمافزاری در محیط وب راهاندازی کردهایم مبنی بر اینکه میزان آسیب حاصل از زلزله در هر استان مشخص میشود.
وی توضیح داد: مدیر یک استان میتواند در این نرمافزار میزان زلزله را مشخص کند و در فضای مجازی نحوه تخریب، شدت و شتاب زلزله براساس منطقه و نوع خاک را بشناسد.
وی بیان کرد: از سال ۸۸ کمیته راهبردی مقاومسازی با حضور اساتید دانشگاه فعال شد و هر دستورالعمل در حوزه مقاومسازی در دستور کار قرار گرفت. معاون وزیر راهوشهرسازی همچنین با اشاره به رونمایی از چهار سامانه بانک اطلاعاتی «آمار راه، مسکن و شهرسازی»، «کارخانههای قیر و آسفالت»، «شبکه شتاب نگاری» و «اطلاعات پژوهشی» افزود: این سامانهها نقش بسزایی در توسعه پژوهشهای مرتبط با حوزه راهوشهرسازی و جلوگیری از موازیکاری در تحقیقات و پژوهشها ایفا میکنند.
در ادامه عقیل قدیم، مدیر بخش قیر و آسفالت در وزارت راهوشهرسازی به همکاری وزارت نفت و وزارت راهوشهرسازی اشاره کرد و گفت: با هماهنگی که از سوی وزیر راه با وزیر نفت انجام گرفت، کمیته ملی قیر تشکیل شده است و وزیر بر افزایش عمر روسازی و بهبود شرایط سرویس دهی تاکید زیادی دارد تا کاهش هزینهها هم در دستور کار قرار گیرد.
قدیم با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۸۰ تانکر دوجداره شده است، اظهار داشت: با این اقدام سالانه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان به طور مستقیم صرفهجویی میشود.
وی با بیان اینکه وزیر راه، هدف گذاری امسال را ۱۵۰ هزار تن قیر مشخص کرد، گفت: ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از سوی شهرداریها مصرف میشود که در نهایت تولید قیر امولسیونی به ۲۰۰ هزار تن میرسد. مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هزینههای تحمیل شده به دولت و شرکتهای خصوصی بابت قیر ۳۴ میلیارد تومان است، گفت: این ضرر به صورت مستقیم است و با محاسبه ضررهای ناشی از پایین آمدن کیفیت قیر، هزاران میلیارد تومان خواهد شد.
قدیم، قیمت یک تن قیر محلولی را در کشور یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت یک تن قیر امولسیونی در داخل کشور ۸۷۰ هزار تومان است.
وی میزان صرفهجویی براساس قیمت داخلی برآورد شده را ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قیمت واقعی یک تن قیر محلولی در بازار داخلی برای وزارت راه دو میلیون تومان است.
اجرای عملیات لایروبی رودخانه توشن
معاون خدمات شهری شهرداری گرگان گفت که به منظور پیشگیری از سیل و نیز جلوگیری از بوی بد و حفظ محیط زیست سالم رودخانه توشن حد فاصل پل شهید مفتح تا پل توشن لایروبی شده است. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعات روابط عمومی شهرداری گرگان محمدرضا اسفندیاری افزود: در راستای اجرای این عملیات ۳۲۰۰ متر مکعب خاک و ضایعات از کف این رودخانه برداشته شد. وی یادآور شد: با توجه به گرمای کنونی هوا و فراهم بودن شرایط برای هدایت صحیح و مناسب آبهای سطحی در رودخانهها، لایروبی و بسترسازی تمامی کانالها و رودخانههای سطح شهر در دستور کار این معاونت قرار دارد. اسفندیاری تصریح کرد: فاز بعدی بهزودی، در مسیر رودخانه شرقی (رودخانه زیارت) حد فاصل پل سید مسعود تا پل کشت و صنعت لایروبی خواهد شد که هزینه این اقدام بالغ بر ۴۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است
- منبع خبر : خبرگزاری جهان صنعت