جاده های شهری و روستایی کشور؛ تشنه قیر تهاتری
جاده های شهری و روستایی کشور؛ تشنه قیر تهاتری
این روزها اخبار مرتبط با قیر و فساد و رانت قیر تهاتری در فضای رسانه ای جامعه داغ شده است. مخالفان این طرح علت مخالفت خود را بی ثمر بودن و عدم استفاده از آن در توسعه زیرساخت و صنعت راهسازی شهری و روستایی کشور می دانند. در میان این هیاهو نگاهی به اخبار مرتبط به طرح های راهسازی در استان های مختلف بیاندازیم:

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران، سید ابوالفضل میریک امامی، مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در گفت‌وگویی اظهار کرد: در سال گذشته با وجود افزایش قیمت زیادی که داشتیم قیر موردنیاز توسط شهرداری مرکز خریداری و تحویل سازمان شد و پیش‌بینی امسال ۱۵۰ هزار تن با اولویت شوارع توسعه ای که جدول گذاری و زیرسازی شده و معابر مناطق کم برخوردار است.
وی اعتبار بخش آسفالت سازمان را ۱۱۰ میلیارد تومان برای شهر قم اعلام کرد.
استاندار گلستان از اختصاص هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ارتقاء راه های استان خبرداد. زنگانه ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوبه داریم که ۹۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات نقدی و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل قیر است که به نسبتی که پروژه ها پیشرفت پیدا کند، پس از گزارش شرکت زیرساخت و اداره کل راهداری استان، قیر تخصیص داده می‌شود.
استاندار گلستان گفت: از مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبارات نقدی، تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در همان سال ۱۴۰۰ اختصاص یافت و باعث شد که این اعتبارات به پروژه‌های اولویت تعلق گیرد.

رئیس اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: نزدیک به ۲۱۱ کیلومتر از محورهای روستایی آذربایجان غربی آسفالت می شود.
صادقی پور میانگین استانی برخورداری خانوار روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته را نزدیک ۸۹ درصد ذکر کرد و اظهار داشت: تلاش جهادی آسفالت روستاهای ۲۰ خانوار استان با جدیت و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت تا شاهد بهره مندی تمام خانوار این روستاها از راه مناسب آسفالته باشیم که بی شک تأثیر زیادی در مراودات و توسعه اجتماعی و اقتصادی آنها دارد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روند عملیات اجرایی راههای شهرستان داراب گفت: امیدوارم در یک برنامه فشرده تا پایان سال حداکثر حدود ۷۰ کیلومتر از این دو محور بصورت آسفالت تحویل مردم این منطقه شود.
خادمی بیان داشت : پیش بینی می‌شود که ۵۰ کیلومتر از مابقی محور یادشده از دو طرف به سمت جنوب و قسمت شمالی به سمت فسا تا پایان سال بصورت چهار خطه آسفالت و تحویل مردم شود.

شاپور کریمی، شهردار پارس آباد در حاشیه بازدید از معدن و کارخانه آسفالت این شهرداری گفت: ظرفیت تولید آسفالت ١٢٠ تن در هر ساعت بوده و تأمین کننده آسفالت سطح شهر در بخش ترمیم محل حفاری و روکش معابر است.
وی با اعلام اینکه آسفالت و بهسازی معابر سطح شهر همواره یکی از مطالبات مردم از شهرداری‌ها است، افزود: حدود ١٠٠٠ تن فعلا قیر تهاتری در استخر داریم.
شهردار پارس آباد مغان با بیان اینکه برای تولید ۲۰ هزار تن آسفالت، مصالح آماده داریم، گفت: آسفالت معابر و محلات همواره یکی از مطالبات بحق شهروندان و از دغدغه های اصلی مجموعه مدیریت شهری می باشد.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد معابر سطح در سال‌جاری آسفالت می شود، افزود: اولویت اول مجموعه مدیریت شهری آسفالت معابر اصلی و فرعی شهر می باشد.

فرماندار بندر ماهشهر از آغاز عملیات بهسازی و آسفالت معابر ۶ روستای بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.
فریدون بندری با تاکید بر ضرورت بهبود زیرساختهای خدماتی ویژه ساکنان روستاهای منطقه اظهارکرد: بهسازی و آسفالت معابر این روستاها با هدف توسعه و عمران و آبادانی روستاهای بخش مرکزی ماهشهر انجام می شود.
فرماندار بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: بهسازی و آسفالت معابر این روستاها به طول ۲۹ هزار متر مربع در حال انجام است.
بندری گفت: اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه از محل اعتبارات دهیاران و با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و از طریق تخصیص قیر تهاتری در حال اجرا است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی از جذب اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی برای دوبانده سازی جاده رفسنجان به زرند خبر داد و گفت: بزودی پیمانکار این محور معرفی و عملیات دوبانده سازی آن وارد فاز اجرایی می شود.

جواد حمیدی، شهردار بجنورد گفت: در تلاشیم فصل عمرانی پرکاری را در بجنورد آغاز کنیم، حجم قیر تهاتری دریافتی طی رایزنی‌های انجام شده بالغ بر ۶۹۰ تن در اختیار شهرداری بجنورد قرار گرفت.

رییس کمیسیون فنی عمرانی شهرداری همدان، مهدی حیدری با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ هزار تن آسفالت در معابر فرعی و اصلی شهر اجرا شد اظهار کرد: از این مقدار آسفالت ۳۵ هزار تن توسط سازمان عمران و مابقی توسط پیمانکاران مناطق در معابر شهری اجرا شده است.

حجت‌الاسلام حبیب پهلوزاده با بیان اینکه جاده اهرَم به برازجان حدود ۵۲ کیلومتر مسافت دارد که در این مدت حدود ۷ فوتی داشته است، اظهار کرد: سه نفر از این فوتی ها در ایام نوروز رخ داده که آمار کشتار این جاده بسیار بالا و نگران کننده است.
امام جمعه شهر اهرَم ، به برخی از دلایل کندی پیشرفت فیزیکی جاده اهرَم به برازجان اشاره کرد و گفت: بخشی از این جاده به دلیل وجود معارضین و زمینهای شخصی است، باید این زمینها آزادسازی شوند، بخش دیگری از این مشکل مربوط به تخصیص نیافتن قیر برای آسفالت و بخشی از این مشکلات به دلیل تخصیص نیافتن بودجه لازم برای ساخت این جاده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: مراسم کلنگ زنی پروژه بهسازی، بازیافت سرد و آسفالت محور گرمه به سنگ سوراخ در شهرستان گرمه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
جعفر شهامت درآئین کلنگ زنی این پروژه اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار با احتساب قیر برای این پروژه پیش بینی شده که ان شاء الله در سال ۱۴۰۱ بخش عمده ای از منابع مورد نیاز پروژه تامین مالی شود.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در جلسه شورای اداری شهرستان سرعین اظهار کرد: اداره راه و شهرسازی رسیدگی به جاده ارجستان و تکمیل پروژه سرعین به آلوارس را در برنامه کاری خود قرار دهد.

دکتر خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیر تهاتری عنوان کرد: یکی از موارد اساسی مورد نیاز ما در بخش آزادراهی، بزرگراهی و همچنین راه‌های اصلی، فرعی و روستایی، تأمین قیر است؛ سال گذشته در نیمه نخست سال سهمیه قیر تهاتری تخصیص داده نشد اما در نیمه دوم ۱۴۰۰ دولت و وزارت نفت کمک کردند و سهمیه‌های قیر به پروژه‌های عمرانی داده شد. به این ترتیب بخشی از جاده‌هایی که آماده آسفالت ریزی هستند، تکمیل و زیر بار ترافیک می‌روند.

با این حجم تقاضای قیر تهاتری و تأثیر شگرف تخصیص آن در سرعت پیشرفت طرح های عمرانی کشور در شرایط تحریمی، سوال اینجاست که آیا جز منافع عده ای خاص دلیل دیگری برای مخالفت با این طرح وجود دارد؟ آیا با اتهام فساد می توان صورت مسأله را پاک نمود؟ آیا از ادعای مبارزه با فساد می توان بجای قیر در تولید آسفالت استفاده کرد؟!!