طی ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۴،، افزون بر ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به استان قم وارد شدهاند که ۱۸ درصد از خودروهای وارده به قم، وسایل نقلیه سنگین بوده است که این آمار نشان از حجم گسترده تردد در محورهای مواصلاتی این استان دارد.
در حوزه حملونقل جادهای طی ششماهه نخست سال حدود یکمیلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان عمومی در استان جابهجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۱۰ درصد داشته، همچنین نزدیک به ۳ میلیون تن کالا از استان به سایر نقاط حمل شده که رشد ۵ درصدی را نشان میدهد و این حجم استفاده از محورهای زمینی، اهمیت سالم بودن زیرساختهای جادهای را در استان قم دوچندان میکند.
در سالهای اخیر، بخشی از محورهای مواصلاتی استان قم بهویژه جادههای قدیمی و راههای فرعی و روستایی با مشکلاتی نظیر فرسودگی روسازی، کمبود ایمنی و وجود ناهنجاریهای آسفالتی مواجه بودهاند که به گفته رانندگان کیفیت پایین آسفالت، استهلاک خودروهایشان را دو تا سه برابر افزایش داده است.
این شرایط علاوه بر کاهش کیفیت سفر و کندی تردد، خسارتهایی همچون آسیب به سیستم تعلیق خودرو، ترکخوردگی تایرها، اشکال در جلوبندی و حتی افزایش احتمال بروز تصادفات را به همراه داشته است که ازاینرو، بازسازی و بهسازی این مسیرها به یکی از اولویتهای مهم راهداری استان قم تبدیل شده است.
قم پایتخت مذهبی ایران و دروازه مرکزی کشور است اما شریانهای حیاتیاش در برخی محورها زیر بار فرسودگی و ناایمنی، جانِ مسافران و مالِ شهروندان را تهدید میکند. وضعیت نامناسب آسفالت در شماری از محورهای مواصلاتی استان قم، به یک چالش خاموش تبدیل شده که هزینههای سنگینتری بر دوش مردم میگذارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم گفت: در حوزه راههای روستایی نیز طی سال جاری، پروژههای متعددی شامل روکش آسفالت، تعریض ورودیها، آسفالت حفاظتی، درزگیری و بهسازی محورهای متعدد از جمله کریمآباد–حیدرآباد، باغیک–تفرش، زیزگان–جریکآغاج، ویرج–فردو و… اجرا و به بهرهبرداری رسیده است.
کلهری با اشاره به طرح بهسازی محور ترانزیتی قم – نیزار گفت: این محور یکی از کریدورهای مهم استان در حوزه حمل بار است و به همین دلیل ارتقای ایمنی و صیانت از آن در اولویت ما قرار دارد و طرح بهسازی آن در سه فاز و در مجموع به طول ۳۵ کیلومتر تعریف شده است.
وی افزود: فاز اول به طول ۵ کیلومتر در محدوده روستای طایقان اجرا میشود، فاز دوم از تقاطع سلفچگان – نیزار تا بارگاه امامزاده عبدالله (ع) و به طول ۱۰ کیلومتر است و فاز سوم هم از پل ونارچ تا سهراهی بارگاه خدیجه خاتون ادامه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم تاکید کرد: راهداری و حملونقل جادهای قم برای رفع مشکلات زیرساختی، بهبود آسفالت، کاهش خسارتهای وارده به خودروها، افزایش ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفر در یکی از پرترددترین کریدورهای کشور با وجود شرایط دشوار اقلیمی و حجم بالای تردد همه توان و تلاش خود را به کار خواهد بست
بزرگراه قم- جعفرآباد یکی از محورهای مهم و کریدوری استان قم با استان مرکزی است و از سویی دیگر راه دسترسی شهرستان جعفرآباد و توابع آن به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی و دامداری استان است که وضعیت آسفالت این محور یکی از دغدغههای مردم این منطقه بوده است.
تردد انواع ماشین آلات نیمه سنگین، سبک، ادوات کشاورزی در طول این بزرگراه ضرورت ارتقا و بهسازی آن را دوچندان نموده و در همین راستا شاهد اجرای طرحهای عمران جادهای بزرگی در طول راههای این شهرستان بودهایم.
مسعود زوارزاده رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان جعفرآبادگفت: منطقه جعفرآباد بهواسطه شرایط جغرافیایی و برخورداری از ظرفیتهای قابلتوجه باغی، سهم مهمی در تولید و عرضه محصولات کشاورزی استان قم دارد و به همین دلیل مسیرهای ارتباطی آن همواره تحت فشار تردد قرار میگیرد.
وی محورهای قاهان را از مقاصد پرتردد گردشگری و تفریحی عنوان کرد و افزود: افزایش سفرها بهویژه در زمان تعطیلات، ضرورت توسعه، نگهداشت و ایمنسازی راههای این بخش را دوچندان کرده است؛ ازاینرو اداره کل راهداری استان اجرای طرحهای بهسازی شامل روکش آسفالت، تعریض، لکهگیری و اقدامات تکمیلی را در طول سال دنبال میکند و طرح اصلاح قوسها با هدف رفع هفت نقطه مستعد حادثه به طول یکونیم کیلومتر و با شعاع قوس ۳۰ متر به مرحله بهرهبرداری رسیده است
با وجود همه اقدامات صورت گرفته از سوی راهداری و حمل و نقل جادهای استان در محورهای مواصلاتی قم، اما همچنان در برخی از راهها شاهد نواقصی به خصوص در زمینه کیفیت نامناسب آسفالت و غیر استاندارد بودن آن هستیم که این امر سبب بروز مشکلاتی برای رانندگان شده است که رصد مداوم و رفع و اصلاح مشکلات یاد شده از سوی نهادهای مسئول حداقل انتظاری است که مردم از مسئولان امر دارند.
- منبع خبر : خبرگزاری مهر





















