علیرضا زارع اظهار کرد: این عملیات روکش آسفالت حفاظتی، لکهگیری و درزگیری راههای اصلی و فرعی این جزیره به منظور ارائه خدمات مطلوب به قشموندان، گردشگران و کاربران جادهای، بهسازی و ساماندهی محورها با هزینهای بالغ بر یکهزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از روشهای نگهداری و مرمت آسفالت راهها، روش اسلاری سیل است و این پروژه با هدف بهبود وضعیت راههای ارتباطی جزیره جهانی قشم در اتوبان خلیج فارس حد فاصل دانشگاه آزاد – هُلر، مسیر قدیم شهرک صنعتی تولا، مسیر رمچاه به میدان درگهان و مسیر زیرانگ به نخل گل اجرایی شده است.
مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: رویه آسفالتی راهها در اثر گذشت زمان و عبور ترافیک و تحت تاثیر عوامل جوی مختلف تابش خورشید و اثرات سایشی چرخهای وسایل نقلیه و دیگر عوامل به مرور دچار خرابی میشوند.
زارع اضافه کرد: اسلاری سیل یکی از آسفالتهای حفاظتی و از روشهای نگهداری و مرمت رویه آسفالتی راهها است و مخلوط اسلاری از مصالح خوب دانهبندی شده و پیوسته و زبر و تمیز فاقد آلودگی، فیلرهای معدنی و یا مواد مضاف که به صورت یکنواخت با یک نوع قیر امولسیون ترکیب میشوند، ساخته میشود.
جزیره قشم دارای ۵۸۱.۱۹ کیلومتر راه شامل ۲۷.۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۶۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۶۵.۵ کیلومتر راه فرعی درجه دو، ۳۰۳.۳ کیلومتر راه روستایی و آسفالته، ۴.۸ کیلومتر راه خاکی و ۱۷ کیلومتر راه شوسه (جاده ای که عملیات زیرسازی آن انجام شده باشد و به جای آسفالت روی آن شن ریخته باشند) بود.
جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران بهطول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم و لارک با حدود ۱۹۰ هزار نفر جمعیت است.
- منبع خبر : ایرنا





















