آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سابقهای بیش از ۷۰ سال در کشور و از ۳۰ سال گذشته به عنوان یکی از قدیمیترین و تخصصیترین شرکتهای دولتی و نهادهای کنترل کیفی در پروژههای عمرانی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد، در این مجموعه ۴۶ نفر نیروی متخصص که ۷۶ درصد آنان کارشناسان فنی با مدارک عمران، زمینشناسی و معدن هستند، مشغول به کارند اما به واسطه دوری از رسانه و عدم اطلاعرسانی اقدامات و زحمات صورت گرفته در این حوزه، برای مردم ناشناخته مانده است.
این آزمایشگاه در حال حاضر در ۱۲ نقطه از پروژههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور فعال است و در حوزههای راه، راهداری، شهرسازی، صنایع و طرحهای آبی استان نیز نظارت مستمر دارد اما تا ۱۸ آبان ماه امسال که برای نخستین بازار نشست مدیر این مجموعه با اصحاب رسانه برگزار شد، گزارشی از اقدمات صورت گرفته، رسانهای نشده بود! مجموعهای خدوم که به دور از هیاهوی رسانهای مشغول به فعالیت و انجام وظیفه هستند.
در همین زمینه امید احمدی، مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان، که آیا در انجام کنترل کیفیت پروژهها، تخلفات را شناسایی کردهاید و چه برخوردی با متخلفان صورت گرفته است؟ اظهار کرد: ما نقش مشاور را در پروژهها داریم، صاحب پروژهها، کارفرما هستند و باید آنان بیشتر به بحث کنترل کیفیت توجه کنند. شرح وظایف این آزمایشگاه، کنترل روزانه پروژهها است.
وی از شناسایی تخلفات در اجرای پروژههای عمرانی خبر داد و افزود: گزارش این تخلفات را به صورت کامل به دستگاه نظارت و کارفرما ارجاع دادهایم و ممکن است اصلاح توسط پیمانکار صورت بگیرد و یا خیر؛ وظیفه ما تنها ارائه گزارش است و اصلاح چرخه فرایند برعهده دستگاه مربوطه است.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان در واکنش به دغدغه خبرنگار تسنیم که اگر شما وظیفه کنترل پروژه بر آسفالت و قیر پروژهها را به درستی انجام میدادید، اکنون وضعیت آسفالت خیابانها اینگونه نامناسب نبود، آیا به عنوان نمونه بر عملکرد شهرداری نظارت داشتهاید و مشکلات شناسایی شده اصلاح شده است؟ عنوان کرد: اصلاحاتی که باید صورت بگیرد، صورت نمیگیرد و ممکن است از آن بگذرند، واقعاً اتفاقات وحشتناکی صورت میگیرد! کل هزینهایکه صرف کنترل پروژه میشود، کمتر از یک درصد اعتبار کل پروژه است.
وی با طرح این سؤال که آیا نمیشود یک درصد اعتبار به ۲ درصد افزایش و درست هزینه شود، بیان کرد: ما حق هیچ برخوردی نداریم. به عنوان نمونه در پروژههای آسفالت روستایی مشاورههای لازم ویژه اصلاح را ارائه خواهیم داد. اگر مجموعه غیرفنی متولی کار باشد، اصلاحات انجام نخواهد شد. کما اینکه آموزش در این حوزه، حلقه مفقوده است.
احمدی عنوان کرد: همکاران این حوزه بیش از یک هزار ساعت آموزش دیدهاند، اما شرکتهای خصوصی بدون گذراندن آموزشهای تخصصی در این حوزه تنها دنبال درآمدزایی هستند و به معضلی بزرگ تبدیل شدهاند. مشکلات شناسایی شده را هم به سازمان بازرسی منعکس کردهایم. توجه به بحث کیفیت بسیار مهم است اما متأسفانه اعتبار آنچنانی برایش اختصاص نمیدهند.
وی گفت: حتی اگر صدها میلیارد تومان برای پروژهای هزینه شود، اما طول عمر نداشته باشد، چه ارزشی دارد؟ با کنترل کیفیت میتوان از هر گونه اتفاقات پیشگیری کرد. حتی حاضریم بخش خصوصی را نیز بدون هزینه آموزش دهیم. باید راه و شهرسازی و نظام مهندسی بر فعالیت بخش خصوصی نظارت داشته باشند تا کارها به سمت کیفیسازی برود.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان یادآور شد: این آزمایشگاه در حال تلاش برای تبدیل از شرکت به سازمان و پرکردن خلأهای حوزه نظارت بر کنترل کیفیت پروژهها است.
- منبع خبر : تسنیم



















