خیابان‌های رشت در محاصره چاله‌ها
خیابان‌های رشت در محاصره چاله‌ها
آسفالت نامطلوب و چاله‌های بزرگ و کوچک برخی خیابان‌ها و معابر، مشکل تکراری و پایان‌ناپذیر شهرباران «رشت» است که همواره گلایه و نارضایتی شهروندان را به همراه دارد و رفع این مشکل از دیرباز مطالبه جدی و عمومی مردم این شهر بوده است.

آسفالت بی‌کیفیت و وجود چاله‌ها در خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر رشت، گاه آمد و شد مردم و خودروها را با مشکل مواجه می‌کند و این دغدغه ضمن کندی تردد، افزایش ترافیک و سوانح رانندگی، عمر وسایل نقلیه را کاهش می‌دهد موضوعی که همواره نارضایتی شهروندان رشتی و گاه گردشگران را به همراه دارد.

وضعیت آسفالت معابر اصلی و فرعی رشت، چاله و چوله‌ها و آسفالت‌های کَند شده این شهر بسیار آزار دهنده است، گودال‌های عمیق برخی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر گاه رانندگان را مجبور می‌کند برای رهایی از حفره‌ها، خودروی خود را به هر طرفی بچرخانند تا آسیب به وسایل نقلیه به حداقل برسانند اما همین عکس العمل ناگهانی جان بسیاری از موتورسواران در حال عبور را که معمولا کلاه ایمنی ندارند و قوانین سبقت در خودرو را رعایت نمی کنند به خطر می اندازد.

وضعیت آسفالت معابر اصلی و فرعی رشت چاله و چوله‌ها و آسفالت‌های کَند شده آن بسیار آزار دهنده است.معمولا بیشترین نقد شهروندان از عملکرد شهرداری‌ها مربوط به وضعیت نامطلوب آسفالت و چاله‌های بزرگ خیایان‌ها و معابر است و همواره از کیفیت پایین آسفالت شهری ابراز نارضایتی می‌شود، وضعیت آسفالت شهر رشت نیز همیشه مورد انتقاد رشتوندان بوده است.

همانطور که می دانیم یکی از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌ها، نگهداری و بهبود زیرساخت‌های شهری از جمله آسفالت خیابان‌هاست؛ با بهبود کیفیت و نگهداری مناسب از جاده‌ها، عبور و مرور شهری تسهیل شده و ایمنی شهروندان افزایش می‌یابد، این اقدامات نه تنها بهره‌وری اقتصادی را افزایش می‌دهد بلکه در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز موثر است.

یکی از رشتوندان در این باره ضمن گلایه از وضعیت آسفالت معابر اصلی و فرعی شهر رشت گفت: آسفالت‌کَنده شده و نامناسب یکی از مشکلات کوچه‌ها و خیابان‌ها رشت است که موجب نارضایتی بسیاری از مردم این شهر شده‌است.

وی اظهار کرد: آسفالت نامناسب و چاله و چوله‌ها ضمن سیمای ناخوشایند شهری هزینه‌های سنگینی برای دارندگان خودرو به همراه دارد از طرفی در چنین وضعیتی مشکلات شهروندان هنگام بارندگی بیشتر می‌شود.

این شهروند اضافه کرد: ارائه خدمات شهری همچون آسفالت مطالبه شهروندان است و از مجموعه شهرداری رشت درخواست می‌شود تا آسفالت کوچه و معابر در همه مناطق شهر اجرا شود و تنها به برخی از خیابان‌ها توجه نشود.

یکی از پیمانکاران حوزه آسفالت رشت که تمایلی برای درج نام خانوادگی خود در این گزارش نداشت به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت پایین قیر و مصالح مصرفی (برای تولید قیر) یکی از دلایل وضعیت نامطلوب آسفالت سطح شهر رشت است.

وی با تاکید بر لزوم پی‌گیری برای تولید قیر باکیفیت از سوی دست اندرکاران مربوطه اظهار کرد: از طرفی پیمانکارانی که کمترین قیمت را برای آسفالت ارائه می‌دهند از سوی شهرداری انتخاب می‌شوند بنابراین برخی پیمانکاران در ضخامت و زیرسازی کم کاری می‌کنند که این خود عاملی برای کیفت نامطلوب آسفالت است.

چاله‌ها؛ بازتابی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهر است

دکتر مرتضی قویدل کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه چاله‌ها فقط یک مشکل فیزیکی نیست و بازتابی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهر است گفت: وجود چاله‌ها و وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های شهری در رشت نشانه‌ای از ضعف در مدیریت شهری و نابرابری در توزیع منابع عمومی است، این موضوع موجب کاهش اعتماد عمومی به نهادهای شهری می‌شود و شهروندان احساس می‌کنند که نیازهای اساسی آنان مانند امنیت تردد، آسایش روزمره و کیفیت محیط زندگی نادیده گرفته شده‌است.

وی اظهار کرد: تداوم این وضعیت می‌تواند حس بی‌تفاوتی اجتماعی را تقویت کند و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری را کاهش دهد چرا که شهروندان تصور می‌کنند صدای آن‌ها تاثیری در بهبود اوضاع ندارد.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی بیان کرد: همچنین در سطح خُرد، چاله‌ها و خرابی معابر نه تنها باعث افزایش تصادف، آسیب به وسایل نقلیه و مشکل تردد عابران می‌شود، بلکه بر سلامت روانی شهروندان نیز اثر منفی دارد.

وی اظهار کرد: عبور روزانه از خیابان‌های ناایمن و پرخطر حس استرس، خشم و بی‌نظمی را در زندگی شهری تقویت می‌کند و از دیدگاه فرهنگی، این وضعیت چهره‌ شهر را نازیبا کرده و می‌تواند به تضعیف هویت شهری و کاهش احساس تعلق ساکنان نسبت به شهر منجر شود.

شهر رشت این نگین سبز شمال با پیشینه‌ای درخشان از «نخستین‌ها» امروز نیازمند عزمی جدی برای باز پس گیری چهره‌ای شایسته و ایمن است چرا که بهبود کیفیت آسفالت معابر فراتر از یک پروژه عمرانی، حق مسلم شهروندان برای داشتن زندگی باکیفیت، کاهش سوانح رانندگی و حفظ سرمایه‌های ملی است، این امر مستلزم مدیریتی خردمندانه، تخصیص بودجه‌ای کافی و نظارتی مستمر برای تضمین اجرای استانداردهاست.

شورای شهر رشت با پذیرش صادقانه کاستی‌ها و عذرخواهی از مردم، گام اول را برداشته‌است اما این آغاز راه است، آنچه می‌تواند این مسیر را به نتیجه‌ای طلایی برساند تبدیل این عزم مدیریتی به اقداماتی ملموس، شفاف و سریع در سطح تمامی معابر اصلی و فرعی است و استفاده از فناوری‌های نوین، بهره‌گیری از مواد باکیفیت و نظارت دقیق بر پیمانکاران کلید طلایی تحقق این وعده است.

حرف آخر اینکه رشت شایسته آن است که زیبایی طبیعت‌اش با زشتی چاله‌ها تحت الشعاع قرار نگیرد چرا که سرمایه‌گذاری اساسی در زیرساخت‌های شهری نه تنها آرامش و ایمنی را برای «مهمان‌نوازان رشتی» و گردشگران به ارمغان می‌آورد بلکه زمینه‌ساز توسعه پایدار اقتصادی و احیای جایگاه واقعی این شهر تاریخی خواهد بود، تحقق این چشم‌انداز بهترین هدیه به مردمی است که همواره به شهرشان می‌بالند.

 رشت دارای افزون بر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد، این شهر دارای پنج منطقه شهرداری است.

  • منبع خبر : ایرنا