برخی از معابر پایتخت، بهویژه مناطق مرکزی و جنوبی، میزبان چالههایی است که گاه تا چندین ماه بدون مرمت باقی میمانند، از پَس این همه مشکلات در حوزه معابر تهران، خودروها با عبور از این ناهمواریها چنان با مشکل و آسیبهایی میشوند که هزینه تعمیر آنها از چند صد هزار تا چند میلیون تومان متغیر میشود، از خرابی جلوبندی و کمکفنر خودرو گرفته تا ساییدگی لاستیکها، همه و همه از هزینههایی است که به دلیل وجود چنین آسفالتهایی نامناسب، مستقیم از جیب مردم پرداخت میشود.
اما در این میان، موتورسواران سهم بیشتری از این خطر را به جان میخرند، کافی است چرخ جلوی یک موتورسیکلت ناگهان درون چالهای گود فرو برود؛ حادثهای که میتواند به زمین خوردن راکب منجر شده و گاهی هم احتمال مرگ را به دلیل چنین چالشی به دنبال دارد. بسیاری از حوادث موتوری در خیابانهای فرعی و بزرگراهها، ناشی از همین چالههای ساده اما مرگبار است. باید فکر چاره کرد، اگرچه مدیریت شهری هزینه آسفالت را بسیار بالا میداند اما حجم آسفالتریزی در معابر تهران را در سالهای اخیر را با رشد میداند.
چالههایی که در روز روشن و مسیر خشک خطرناک است، در شب یا هنگام خیس بودن زمین به مراتب تهدیدکنندهتر برای خودروها و موتوسواران میشود. خیس بودن آسفالت و پنهان ماندن چالهها زیر آبهای سطحی، احتمال بروز حادثه را دوچندان میکند، بارها دیده شده که موتورسواران یا خودروها پس از عبور از چنین معبری، دچار انحراف یا واژگونی شدهاند، گاه باید به راحتی از کنار چنین موضوعاتی ساده نگذشت زیرا جان هزاران نفر به ویژه جوانان را به خطر میاندازد.
افزایش قیمت لاستیک، قطعات یدکی و هزینه تعمیر خودروها، آسیبهای ناشی از وضعیت نامناسب معابر را بیش از هر زمان دیگر ملموس کرده است، در شرایطی که شهروندان با مشکلات اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند، خرابی خودرو به دلیل نقص در آسفالت خیابانها، تیری بر معیشت خانوارها است، گاهی برای نگهداشت خودرو هزینههای گزافی به دوش شهروندان تهرانی تحمیل میشود.
اگرچه شهروندان به ویژه رانندگان و موتورسیکلتداران از وضعیت نامناسب آسفالت در برخی معابر تهران گلایه دارند اما عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پیشتر گفته است که از ۵۰۰ هزار تُن آسفالت در سال به یک میلیون و ۶۸۰ هزار تُن رسیدهایم، براساس برخی آمارها ۵.۲ میلیون تُن آسفالت معادل بار ۳۵۰ هزار کامیون، توزیع شده که یک رکورد تاریخی است.
همچنین مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز گفته است که شهرداری تهران روزانه به طور میانگین ۵۰ میلیارد تومان صرف بهسازی روکش آسفالت پایتخت میکند، در حال حاضر ۶ کارخانه آسفالت در سه نقطه از شهر تهران شامل گرمدره، منطقه ۱۳ و منطقه ۱۸ عهدهدار تولید آسفالت موردنیاز این کلانشهر است.
مهدی صداقتی به میانگین تولید و پخش ۹ هزار تُن آسفالت در طی روز در تهران اشاره کرد و افزود: این میزان معادل هشت برابر مساحت زمین فوتبال استادیوم آزادی است، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار تُن انواع آسفالت در پایتحت تولید و پخش شده است.
حال در چنین شرایطی پایتختنشینان از مدیریت شهری انتظار دارند که وضعیت آسفالت معابر را در اولویت قرار دهد؛ نه بهعنوان یک موضوع حاشیهای، بلکه به مانند یکی از مولفههای اصلی کیفیت زندگی شهری زیرا خیابان امن و هموار، نه تنها الزام فنی بلکه حق مسلم هر شهروندی است.
در نهایت، اگرچه چالشهایی چون گرانی قیر و محدودیت منابع وجود دارد، اما جان انسانها، سلامت خودروها و کرامت زیست شهری، دلایلی کافی هستند که هرگونه تعلل در نگهداشت معابر را غیرقابل توجیه کند. آسفالتهای نامناسب، هر روز از جیب مردم خرج میتراشد؛ این چرخه باید متوقف شود.
همچنین سیدمحمد فیاض، مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمانها و مناطق شهرداری تهران درباره موضوع آسفالت گفت: طرح نگهداشت ۳۶۰ درجه عمرانی با هدف مرمت و بهسازی معابر شهری و جلوگیری از فرسودگی و نابسامانی معابر در حال اجراست، هموارسازی پیادهروها، همسطحسازی دریچهها، نصب سنگدال در تقاطعها، لکهگیری آسفالت معابر، مرمت جداول فرسوده و شکسته از جمله اقدامات اصلی این طرح است.
اگرچه شهروندان از وضعیت کنونی آسفالت معابر به دلیل شرایط نامناسب گلایه دارند از طرفی مدیریت شهری نیز از اقدامات مطلوب خود در حوزه آسفالت خیابانها، معابر و کوچههای این کلانشهر میگوید، حال باید دید که چه باید کرد که شهروندان به ویژه رانندگان از این وضعیت دچار کمترین آسیب و مشکل شوند زیرا خودروها و موتورسیکلتها در چنین شرایطی بیشترین هزینه را به دوش شهروندان تحمیل میکنند که باید برای این مساله مهم تهرانیها چارهای اندیشید.
- منبع خبر : ایرنا