اختتامیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات برگزار شد
اختتامیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات برگزار شد
مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور مسئولان و فعالان این حوزه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

مراسم‌ اختتامیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سید حسین میرشفیع مشاور وزیر در امور زیربنایی، داوود محمدی رئیس انجمن صنفی قیر و دیگر مسئولان و فعالان این حوزه برگزار و با اهدای لوح سپاس از حامیان این همایش تجلیل به عمل آمد.

سعید احمدی رئیس بخش قیر و آسفالت راه مسکن و شهرسازی در اختتامیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات اظهار داشت: در بزرگ‌ترین رویداد قیر و آسفالت کشور هستیم؛ یکی از رویکردهای سال آینده این است تا با دخیل کردن وزارت صمت زمینه‌ای فراهم شود تا دغدغه‌های تولیدکنندگان قیر و آسفات به لحاظ ماشین‌آلات پیگیری شود که مقدمه این امر از امسال تهیه شده و مجوز ورود ماشین‌آلات را از وزارت صمت گرفتیم.

وی با بیان اینکه از پیمانکاران دعوت می‌کنیم تا دغدغه‌ها را مطرح کنند، افزود: سعی شد پنل‌های تخصصی برگزار شود و طی نشست‌های تخصصی ارتباط دانشگاه با صنعت مورد توجه قرار گرفت تا واحدهای تولیدکننده قیر از دانشگاه حمایت کنند و ارتباط با صنعت برقرار شود. رئیس بخش قیر و آسفالت راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: نشست تخصصی برای پیمانکاران برگزار شد تا مشکلات کنترل کیفیت آسفالت و غیره بررسی شود، ضمن اینکه نشست هوش مصنوعی و همچنین کارگاه تفسیر آزمایشگاهی در حوزه زیرسازی و روسازی مورد توجه قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه رویکرد اصلی همایش طی چند سال اخیر توجه به فناوری‌های نوین بوده؛ گفت: پروژه‌هایی که عملکرد خوبی داشتند در همایش ارائه شد تا زمینه مشارکت فراهم و دغدغه ها مطرح شود.

تاکید مشاور وزیر راه و شهرسازی بر بازاریابی صادراتی حوزه قیر و آسفالت

سیدحسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در اختتامیه شانزدهمین ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات ضمن تشکر از برگزاری همایش اظهار داشت: هر سال اقدامات بهتری در نمایشگاه را شاهد هستیم و جای مباهات دارد که جوان‌گرایی همراه با تجربه در این حوزه محقق شده که عملا سبب پویایی می‌شود.
وی ادامه داد: در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بنیاد مسکن که بیشترین مصرف قیر و آسفات را دارند، نیز روحیه جوان‌تری را مشاهده می‌کنیم که از روش‌های جدید استقبال می‌کنند. بهره‌گیری از آسفالت کم ضخامت و استفاده از تکنولوژی‌های جدید نوید بخش آسفالت با کیفیت و کاهش هزینه‌های پروژه‌ها است. مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی عنوان کرد: با وجود موفقیت در این حوزه، مشکلاتی وجود دارد که باید مطالبه‌گری کنیم؛ یکی از مشکلات کمبود منابع است و عدم نظم در پرداخت هزینه‌های یک پروژه عملا در کاهش کیفیت اجرا و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری‌های ثابت خود را نشان می‌دهد.
میرشفیع سپس گفت: طی چند سال اخیر قیر را به صورت متمرکز و خارج از تخصیصی دولت تامین می‌کنیم که سبب ارتقا این حوزه شده و امید است مطالبات پیمانکاران پرداخت شود و عوامل کارفرمایی و نظارتی با کیفیت اقدامات را پیگیری کنند. وی با اشاره به نقاط ضعف در تضمین کیفیت تاکید کرد: در بخش اجرایی نیز از نظر آیین‌نامه مشکلات زیادی نداریم، هرچند آیین‌نامه‌ها به موقع بروزرسانی نمی‌شود ولی بیشتر در اجرای آیین‌نامه مشکل داریم و تکنسین‌های مسلط به موضوعات نداریم، در این راستا از کارگر تا اپراتور کارخانه آسفالت نقص داریم و در حوزه ماشین‌آلات نیز مقاومت وجود دارد و با وجود اینکه هزینه بالایی در زیرساخت انجام می‌دهیم ولی ابزارش تامین نمی‌شود.
مشاور وزیر در امور زیربنایی خاطرنشان کرد: روش‌های قدیمی همچون استفاده از غلطک منسوخ شده و اکنون روش‌های بهتری وجود دارد و باید تحول بیشتری در این حوزه ایجاد شود و امید است سال آینده ظرفیت بیشتری ایجاد شود و با توجه به اینکه شرکت‌های قیرسازی صادرات هم انجام می‌دهند سفارتخانه‌ها را باید درگیر کرد تا بازار مصرف و کشورهای همسایه را نیز دعوت کنیم و ظرفیت بازاریابی مناسبی برای توسعه صادرات ایجاد شود.

  • منبع خبر : تین نیوز