سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار
سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار
نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.

مرکز ملی توفان آمریکا اعلام کرده که پیش‌بینی می‌شود یک سامانه آب‌‌وهوایی در جنوب غربی خلیج مکزیک پیش از رسیدن به ساحل شمال غربی آمریکا به توفان تبدیل شود. ساحل خلیج آمریکا تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. جان ایوانز، تحلیلگر PVM، گفت: «امروز صبح شاهد بهبودی کمی در قیمت‌ها بودیم که ناشی از هشدارهای توفانی است که ممکن است سواحل خلیج آمریکا را تهدید کند. اما بحث‌‌های گسترده‌‌تری در مورد اینکه تقاضا از کجا می‌‌آید و اوپک چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، وجود دارد.» گروه تولیدکنندگان نفت اوپک هفته گذشته تصمیم به تاخیر در افزایش تولید روزانه ۱۸۰‌هزار بشکه‌‌ای برای ماه اکتبر به دلیل کاهش قیمت نفت گرفت. مدیران شرکت‌های تجاری Gunvor و Trafigura پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه نوسان داشته باشد، زیرا تقاضای ضعیف چین و مازاد عرضه همچنان ادامه دارد.

در همین حال، موسسه مالی مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت برنت برای سه‌ماه چهارم را از ۸۰ به ۷۵ دلار در هر بشکه کاهش داد و افزود که قیمت‌ها احتمالا در همین سطح باقی خواهند ماند، مگر اینکه تقاضا کاهش بیشتری یابد. جف کوری از شرکت سرمایه‌گذاری Carlyle Group به APPEC گفت که ضعف در چین به دلیل کندی اقتصادی و کاهش موجودی‌‌هاست. حاشیه‌‌های سود پالایشی در آسیا به پایین‌‌ترین سطح فصلی خود از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه هفتم سپتامبر نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه اوت کمتر از آنچه که ناظران بازار انتظار داشتند، افزایش یافته است. تحلیلگران معتقدند که کاهش نرخ بیکاری ممکن است باعث کندی در کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شود. نرخ‌های بهره پایین معمولا به تحریک رشد اقتصادی و افزایش تقاضای نفت منجر می‌‌شوند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد