پیچ وخم بهسازی آزادراه اصفهان-کاشان کی رفع می‌شود؟
پیچ وخم بهسازی آزادراه اصفهان-کاشان کی رفع می‌شود؟
بهسازی آزادراه کاشان- اصفهان با وجود شکایت بسیار از سوی شهروندان در حال انجام است که بنابر گفته مسئولان با اختصاص نقدینگی و حمایت بخش دولتی تا پایان سال جاری ارتقا می‌یابد.

جاده‌ای ناهموار با آسفالت‌هایی نامرغوب چنان واژه ایمنی را خدشه دار کرده است که عمده تصادفات و مرگ و میر از این آزادراه گزارش می‌شود و بنابر گفته کارشناسان، آزادراه اصفهان-کاشان در میان سایر جاده‌ها در استان اصفهان از وضعیت بد و وخیمی برخوردار است. این آزادراه حتی از علائم ایمنی همچون خط‌کشی محروم مانده و دل جاده از بی توجهی مسئولان ترک خورده است. چاله چوله‌ها امان از رانندگان و مسافران بریده و هربار با عبور از این جاده باید شرط احتیاط و توسل به ائمه را از یاد نبرند.

با وجود گلایه مردم و پلیس راه اما ترمیم و بازسازی این جاده به بخش خصوصی حواله داده می‌شود و این آزادراه از سال ۱۳۹۳ در اختیار شرکت ساخت و نگهداری آزادراه (سان آرا) که زیر مجموعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان است قرار می‌گیرد. آزادراه اصفهان- کاشان به طول ۱۶۲ کیلومتر از مهمترین محورهای مواصلاتی در کشور به شمار می‌آید که مدت طولانی است در پیچ و خم بخش خصوصی و دولتی وامانده و وضعیت اسفبار آن را به عهده نمی‌گرفتند. این در حالی است که مصطفی معینی آرانی چند روز گذشته در جلسه شورای اداری استان اصفهان به این موضوع اشاره کرد و گفت: جاده ترانزیتی قم – کاشان – اصفهان که شمال کشور را به جنوب پیوند می‌دهد وضعیت اسفباری دارد و قول داده‌اند ظرف ۱۰ روز آینده آسفالت را مرمت کنند و امیدواریم این امر محقق شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس با اشاره به اینکه کیفیت آسفالت منطقه کاشان مورد شکایت متعدد مردم است، ادامه داد: همچنین شهروندان منطقه نسبت به پاسخگویی سامانه ۱۱۸ مخابرات گلایه دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در خصوص پیگیری وضعیت این جاده  گفت: پیگیری‌های یک ساله در خصوص ایمنی و آسفالت این جاده صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد. حتی طی چند روز آینده این پیگیری‌ها از سوی استانداری اصفهان انجام شده که بهسازی جاده تسریع شود.

وی ادامه داد: نظارت و هزینه درآمد این آزادراه به عهده بخش خصوصی است و هزینه و درآمد آن باید متعادل باشد و اکنون بخش خصوصی اعلام کرده است که میزان در آمد و هزینه این آزادراه با یکدیگر همخوانی ندارد.

فرزاد دادخواه با بیان اینکه راهکاری را برای حل این موضوع در نظر گرفتیم و در حال پیگیری است، گفت: این امر به منظور دریافت کمک از بخش دولتی برای بهسازی و ایمن‌سازی این آزادراه انجام شده است.

وی افزود: واگذاری بخش کاشان- قم به صندوق بازنشستگی شهرک امیر کبیر و بخش کاشان – اصفهان تحت حمایت و نظارت شرکت سان‌آرا قرار دارد.

مرتضوی معتقد است که با تکمیل رینگ موازی آزادراه از اردستان – بادرود- کاشان – قم و انتقال تردد وسایل نقلیه سنگین به آن مسیر، سطح ایمنی تردد خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی می‌تواند علاوه بر کاهش تصادف‌های آزادراه کاشان – اصفهان، عمر مفید روکش آسفالت آزادراه را نیز از ۹ به ۱۵ سال افزایش دهد.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که عملیات لکه‌گیری دستی در مسیرهای رفت و برگشت به طول ۱۵ کیلومتر با صرف دو هزار تن آسفالت ترمیمی برای ایمن‌سازی نسبی مسیر انجام شده است

آزادراه اصفهان- کاشان یکی از جاده‌های اصلی و البته اسفبارترین جاده به لحاظ آسفالت و ایمنی است که وضعیت آن در گیرودار بخش خصوصی و دولتی جا مانده و صدای گلایه و شکایت مردم نیز راه به جایی نمی‌برد. در این میان علت اصلی وضعیت بد ایمنی و بهسازی آن را کمبود نقدینگی و هزینه‌ها عنوان می‌کنند و باید منتظر ماند که مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن جان مردم این موضوع را در اولویت خود قرار دهند و با پیگیری بیشتر کمبود هزینه بهسازی آن از سوی بخش دولتی تأمین شود. هرچند در این مدت گذشته پیگیری‌های مسئولان به جاهای خوبی رسیده و اخیراً خبر از اجرای عملیات آسفالت آزادراه کاشان- اصفهان مخابره شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر