سرانه بودجه شهرداری‌های آذربایجان شرقی به ۱۳۰ میلیون ریال رسید
سرانه بودجه شهرداری‌های آذربایجان شرقی به ۱۳۰ میلیون ریال رسید
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی‌ها و برآوردها برای سال ۱۴۰۳ تحقق بودجه ۳۳۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری‌های استان در دولت سیزدهم با سرانه ۱۳۰ میلیون ریال بوده در حالی که سرانه شهرداری های کشور ۷۵ میلیون ریال است.

مرتضی موحدنیا با اشاره به جایگاه خطیر شهرداری‌ها در جلب رضایت مردم، در تشریح وضع بودجه شهرداری‌های استان در سه سال‌ گذشته، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ بودجه شهرداری‌های استان ۱۱۶ هزار میلیارد ریال و سرانه بودجه ۴۰ میلیون ریال بوده که در این سال نیز دولت مبلغ ۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال کمک نقدی(به جز اوراق‌ها و خرید تجهیزات) انجام داده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ نیز ۱۵۵ هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری‌ها با سرانه ۵۴ میلیون ریال و کمک نقدی ۲۵ هزار میلیارد ریال دولت بود که این رقم‌ها در سال ۱۴۰۲ به ۲۳۳ هزار میلیارد ریال بودجه با سرانه ۸۲ میلیون ریال و ۳۳ هزار میلیارد ریال کمک نقدی دولت افزایش یافت.

موحدنیا خاطرنشان کرد: افزایش درآمد و بودجه شهرداری‌های استان در سایه آموزش‌ به خصوص در حیطه سرمایه گذاری بوده که سرانه بودجه شهرداری‌ها را به جهش می‌رساند.

وی افزود: در دوره نخست، پروژه‌های شهرداری‌های استان را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را ارزیابی و شناسایی کردیم و حداقل هشت جلسه با حضور سرمایه گذاران برجسته تبریزی برگزار کردیم که تمام آنها از فرایندهای اداری که در این راستا متحمل می‌شوند، گلایه کردند.

۱۳۶ بسته سرمایه گذاری با ارزش ۳۳۰ هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاران عرضه شد

وی با بیان اینکه نتایج و خروجی بررسی وضع طرح های سرمایه گذاری‌ را در نمایشگاه سال گذشته سرمایه گذاری در تبریز عرضه کردند، گفت: در این نمایشگاه تعداد ۱۳۶ بسته سرمایه گذاری با ارزش ۳۳۰ هزار میلیارد ریال که ۴۱ بسته برای شهر تبریز بود، برای سرمایه گذاران داخلی معرفی شد و برای برنامه ریزی جهت برگزاری بین المللی این نمایشگاه نیز قرار بود جلسه نهایی برگزار شود که متاسفانه به خاطر حادثه بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه به تعویق افتاد.

درجه ۲۰ شهرداری آذربایجان شرقی امسال افزایش یافت

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از ارتقای درجه بندی و رتبه بندی ۲۰ شهرداری استان از جمله ورزقان، مراغه، اهر، خواجه، کلیبر، کوزه کنان، بناب، مرند و آذرشهر خبر داد و اظهار کرد: از نظر درجه بندی شهرداری ها، پس از شهرداری تبریز، مراغه دارای بیشترین درجه در استان است.

آذربایجان شرقی ۷۰ درصد قیر کشور را تولید می‌کند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به طرح دولت سیزدهم برای اعطای قیر تهاتری به استان‌ها، افزود: آذربایجان شرقی قطب تولید قیر در کشور بوده و حدود ۷۰ درصد از قیر کشور در این استان تولید می‌شود و طرح قیر تهاتری نیز تحول دولت سیزدهم در مدیریت شهری بوده است.

دولت سیزدهم، تحولات مهمی در جامعه ایجاد حتی ریالی از بودجه شهرداری‌ها کم نکرد، طوری که بودجه شهرداری‌های استان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است.وی با بیان این‌که دولت سیزدهم، تحولات مهمی در جامعه ایجاد و در این راستا حتی ریالی از بودجه شهرداری‌ها کم نکرد، اظهار کرد: بودجه شهرداری‌های استان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تفکیک از مبدا زباله‌ها، گفت: قبلا طرح تفکیک زباله‌ها به سه قسمت اجرا می‌شد اما بازخورد موردانتظاری نداشت اما اکنون شهرداری تبریز با اجرای طرح جمع آوری پسماندهای خشک و خشکاله از طریق نرم افزار اقدام خوبی انجام داده اما نیاز به توسعه دارد.

موحدنیا افزود: تاکنون تعداد هشت هزار خانوار در این طرح ثبت نام کرده‌اند که بر اساس آن، خانواده‌ها می‌توانند در ساعت مشخص، پسماند خود را تحویل داده و نحوه دریافت بهای آن را از طریق نرم افزار مانند خرید مواد شوینده، پول، خرید بلیط و سایر موارد دریافت کنند.

وی در خصوص وضعیت جمع آوری پسماندهای محدوده خارج از شهر تبریز نیز گفت: تمام شهرها به ازای ۵۰ کیلومتر دورتر از تبریز، زباله‌های خود را به مرکز دفن بهداشتی تبریز می‌آورند البته پاکسازی مسیرهای خارج از محدوده شهرداری ها بر عهده بخشداری ها است

  • منبع خبر : ایرنا