بحران در صادرات نهمین محصول ارزآور کشور
بحران در صادرات نهمین محصول ارزآور کشور

داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران  با اشاره به شرایط کنونی بازار، وضعیت صادرات قیر را اسفناک خواند. وی با اشاره به ارزآوری سالانه دو میلیارد دلاری صنعت قیر برای کشور، سیاست‌های نادرست ارزی بانک مرکزی را مهم‌ترین عامل عدم وصول درآمدهای ارزی و زیان شرکت‌های تولید قیر در هشت ماه اخیر دانست […]

داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران  با اشاره به شرایط کنونی بازار، وضعیت صادرات قیر را اسفناک خواند.
وی با اشاره به ارزآوری سالانه دو میلیارد دلاری صنعت قیر برای کشور، سیاست‌های نادرست ارزی بانک مرکزی را مهم‌ترین عامل عدم وصول درآمدهای ارزی و زیان شرکت‌های تولید قیر در هشت ماه اخیر دانست و در ادامه اظهار نمود: با توجه به قوانین جدید رفع تعهد ارزی، قیمت تمام شده قیر ایران از قیمت فروش رقبای منطقه بیشتر شده‌است.
محمدی با اشاره به جایگاه برتر قیر ایران در جهان گفت: زحمات زیادی برای کسب سهم بازارهای بین‌المللی در سالیان قبل انجام شده که با تصمیمات نادرست در حال واگذاری بخش اعظم بازار به دیگر کشورها هستیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به کاهش سقف رقابت و معاملات در عرضه‌های بورسی وکیوم‌باتوم در هفته‌های اخیر و همچنین مکاتبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با وزیر نفت در خصوص تعدیل نرخ پایه فروش فرآورده‌های نفتی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قیر با چهل درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که این روند مغایر با شعار سال مبنی بر حمایت از تولید بوده و لازمه توقف رکود در صادرات، اصلاح فرآیند نرخ‌گذاری خوراک و قوانین بازگشت ارز می‌باشد.
انجمن قیر ایران به عنوان تنها تشکل خصوصی صنعت قیر، انتظار دارد قبل از هر تصمیمی، نقطه نظرات کارشناسی این صنعت شنیده شود.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد