مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب کرمان همچنین اهتمام ویژه بنیاد علوی را در بحث تامین ابنیه فنی در محور زهکلوت قابل تقدیر دانست که تبدیل پل فلزی اسفندقه به سازه به روز به خاطر تردد ماشین آلات معادن و احداث محور مطاع از جمله پروژههایی محسوب میشوند که به صورت مشارکتی در حال انجام هستند.
وی تکمیل پروژههای نیمه تمام در خروجی جنوب کرمان از بن بست و ارتباط با استانهای همجوار را که ۱۸ تا ۲۰ سال بلاتکلیف بودند یادآور شد و اظهار کرد: محور قلعه گنج- رمشک – فنوج به بهرهبرداری رسیده و بخش پایانی محور به زودی تکمیل خواهد شد و البته مشکل ما پل انتهای مسیر بود که تکمیل و چند ابنیه کوچک نیز باید احداث شود. ضمن اینکه ارتباط قلعه گنج با ایرانشهر از دغدغههای مردم منطقه بود.
وی محور قلع گنج – نیک شهر را به عنوان یک محور اصلی دانست که خارج از وظیفه راهداری است و در ادامه افزود: با توجه به مشکلات منطقه به دنبال تاثیر اقتصادی پروژه بودیم که این محور با قدرت در حال انجام است و تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید و مسیر دهکان- بجگان یک پروژه زمانبر بود که عملیات اجرایی آن مراحل آخر را طی میکند و به همراه آن دو طرح محور جیرفت- رابر- قرقطوییه و محور فاریاب- حُرمه به سمت حاجی آباد بندرعباس را داریم که کل پروژه در دست احداث است که با اجرای آنها زمینه ارتباط با استانهای همجوار و تبادلات اقتصادی فراهم میشود.
محمودی محور فاریاب- زهمکان – ارزوییه را از دیگر طرح هایی برشمرد که جنوب کرمان را به سیرجان و بندرعباس وصل میکند، گفت: طی ۱۸ سال ۱۸ کیلومتر از این محور احداث شده بود و طول کل مسیر ۵۲ کیلومتر است و ۳ هزار خانواده ساکن در این مسیر زندگی میکنند و دهها معدن وجود دارد که با این ظرفیت بار معدنی منطقه با حرکت به سمت سیرجان – فارس و غرب کشور میتوان مایحتاج جنوب کرمان را از این مسیر تامین کرد و یک ارزش افزوده خوبی خواهیم داشت و در بحث ورود ناوگان حمل و نقل برای حمل محصولات کشاورزی میتوان از ناوگان سیرجان بیش از این استفاده کرد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب کرمان از انعقاد قرارداد با اعتباری بالغ بر ۷۷۱ میلیارد تومان در حوزه ایمنی و حفظ وضعیت موجود خبرداد و گفت: ۶۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در جنوب کرمان وجود دارد که ۴۳۰۰ کیلومتر در مسیر روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند و تاکنون بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر راه احداث شده است و شاخص میانگین برخورداری روستاها از راه مناسب ۸۲ درصد است و میتوان گفت در مجموع در حوزه احداث راههای روستایی اقدامات خوبی انجام شده و از سالی ۴۲ کیلومتر به بیش از ۱۲۰ کیلومتر رسیده است.
وی با اشاره به قابل توجه دانستن جذب قیر تهاتری در سال گذشته و داشتن رتبه اول کشور در این زمینه و رتبه چهارم در احداث راههای روستایی خاطرنشان کرد: یک چالش بزرگ در راهداری جنوب کرمان به نام طول راهها وجود دارد که در این زمینه رتبه ۱۲ کشور را داریم اما از نظر ماشین آلات در رتبه آخر هستیم که امکانات با حوزه کاری متناسب نیست و علیرغم این که تعدادی ماشین آلات به مجموعه اضافه شده است باز هم جوابگو نخواهد بود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب اخذ مجوز ناوگان خارجی را در صادرات محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار داد که این امر انجام شده و گفت: استفاده از ناوگان خارجی که در سال اول ۵۰۰ هزار تن صادرات انجام شده و هم اکنون به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است لذا توسعه راهها در ارتقای این ظرفیت تاثیر مستقیم دارد.
وی طرح راه سردار را در احداث راهها مؤثر دانست که تاکنون ۲۵۰ کیلومتر شانهسازی انجام و در بحث اصلاح نقاط حادثهخیز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۸۹ نقطه پرحادثه نیز اصلاح شدهاند.
محمودی اعمال پدافند غیر عامل را در پروژهها یادآوری کرد و افزود: در سیلی که طی چند روز اخیر پشت سر گذاشتیم غیر از خسارات جزئی هیچ ابنیه اساسی آسیب ندیده است و بسیاری از پلها و محورها در جریان سیل ۱۴۰۰ تخریب شدند و بنا بر این شد که با نگاه پدافند غیرعامل عمل کنیم و به شکلی تدبیر شد که اگر ۲۵۰ دستگاه پل اصلاح نشده بودند خسارات سیل اخیر قابل توجه بود.
وی از نصب دوربینهای نظارتی و ثبت تخلفات خبرداد که طبق نظرات کمیته نظارت و پایش صورت میگیرد و اولویت با محورهایی یک طرفه و نقاط مرزی است.
محمودی ضمن استقبال از سوالات، پیشنهادات و انتقادات مطرح شده، از ۲۵۷ قرارداد با ۲۵۰۰ میلیارد تومان طی دو سال اخیر خبرداد که در بهبود وضعیت جادهها و محورهای مواصلاتی مؤثر هستند.
- منبع خبر : ایسنا