۲۱۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در چهارمحال و بختیاری در دست احداث است
۲۱۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در چهارمحال و بختیاری در دست احداث است
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۲۱۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در این استان در دست احداث است، گفت: از این متراژ ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۶۲ کیلومتر راه اصلی و ۱۱ دستگاه تونل و ۶ دستگاه تقاطع غیرهمسطح و پل است.

خدایار باقری  در نشست با خبرنگاران این استان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: چهارخطه شهرکرد به بروجن به لردگان، شهرکرد به شلمزار، شهرکرد به بن به داران، لردگان به کارون ۴، سورشجان به سودجان، سامان به تیران، بازفت به مساجد سلیمان، فارسان به دشتک به اردل به دوپلان و ورودی کمربندی اردل و بهسازی جاده ارتباطی فرخشهر از مهمترین طرح‌های راهسازی استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ۲۳ طرح ساختمان‌سازی نظیر ساختمان فرمانداری، بخشداری و مجموعه‌های ورزشی نیز در استان در دست احداث است که هریک از این طرح‌ها بالای ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح راه‌آهن استان در قسمت‌های زیرسازی، روسازی و ایستگاهی خبر داد و گفت: در سفر رییس‌جمهور به استان برای این طرح ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد که چنانچه این اعتبار به موقع تزریق شود دهه فجر سال آینده سوت قطار در استان نواخته می‌شود.

باقری در خصوص زمان تکمیل روگذر هفشجان نیز توضیح داد: این طرح تنها از محل اعتبارات ملی، دارای ردیف است و بر اساس پیشرفت فیزیکی به آن اعتبار اختصاص داده می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این طرح به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به سرعت‌گیری طرح مسکن ملی در استان در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در مجموع ۹۷ هزار و ۷۲۱ نفر برای برخورداری از مسکن ملی در استان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۶۹۲ متقاضی حائز شرایط لازم بودند و تاکنون ۱۷ هزار نفر از این متقاضیان آورد اولیه ۴۰۰ میلیون ریالی را واریز کرده‌اند.

باقری افزود: همچنین تاکنون ۹ هزار و ۴۲۹ متقاضی مسکن ملی در بخش جوانی جمعیت در استان ثبت‌نام کرده‌اند که در دهه فجر امسال واگذاری زمین برای یک هزار متقاضی قرعه‌کشی می‌شود.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص اعتراض جمعی از متقاضیان مسکن ملی در خصوص افزایش آورد متقاضیان، توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ بر اساس قیمت روز مقرر شد تا متقاضیان با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آورده، صاحب خانه شوند اما با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی این مبلغ در سالهای بعد با افزایش روبرو شده است و ما ناگزیر هستیم تا قیمت‌تمام شده مسکن ملی را مطابق با بخشنامه‌هایی که از تهران اعلام می‌شود محاسبه کنیم.

باقری افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی به عنوان نماینده مردم قراردادهایی که با پیمانکاران منعقد می‌شود را مورد نظارت قرار می‌دهد تا حقی از متقاضیان ضایع نشود.

وی یاداور شد: سهم استان در رابطه با مسکن ملی طی چهار سال احداث ۵۷ هزار واحد است که تاکنون عملیات اجرایی هشت هزار و ۸۹۴ واحد آغاز شده است و عملیات اجرایی هشت هزار واحد دیگر نیز بزودی اجرا می‌شود.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر آخرین وضعیت جذب اعتبارات سفر اول و دوم رییس‌جمهور به استان در حوزه راه و شهرسازی نیز گفت: هم در سفر اول و هم در سفر دوم بیشترین میزان اعتبار مربوط به این اداره‌کل بوده است که تاکنون ۹۰ درصد اعتبارات سفر اول محقق شده و در خصوص اعتبارات سفر دوم پیگیری‌های برای جذب اعتبارات ادامه دارد.

باقری با اشاره به اینکه هزینه جاده‌سازی در استان‌های کوهستانی بسیار بیشتر از استان‌های هموار است، اظهار داشت: برای احداث هر یک کیلومتر تونل به اعتباری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است که این موضوع می‌طلبد تا اعتبارات بیشتری برای اجرای طرح‌های راهسازی به استان تخصیص داده شود.

  • منبع خبر : ایرنا