پایه‌های توسعه و عمران روستایی با توزیع قیر تهاتری گره خرده است
پایه‌های توسعه و عمران روستایی با توزیع قیر تهاتری گره خرده است
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:پروژه‌های خطی، عمران روستایی و مسائل مرتبط با مدیریت شهری به تامین قیر وابسته بوده و یکی از پایه‌های اساسی توسعه با تزریق قیر گره خورده است.

سید البرز حسینی  در خصوص مصوبه قیر تهاتری در کمیسیون تلفیق لایحه ۱۴۰۳، گفـت: پروژه‌های خطی، عمران روستایی و مسائل مرتبط با مدیریت شهری حدود ۷۰درصد به تامین قیر وابسته بوده و یکی از پایه‌های اساسی توسعه با قیر گره خورده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بیان اینکه دولت همواره به دنبال تامین قیر به صورت اعتباری بوده تا پس از تامین اعتبار، معادل آن به دستگاه‌ها متولی قیر تحویل دهد عنوان کرد: این امر یکی ایراد اساسی دارد چرا که ما در تامین اعتبارات پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه هستیم و معمولا برای تامین نیازهای مالی در سایر حوزه‌ها از اعتبارات پروژه های عمرانی استفاده می‌کنیم و این امر موجب تاخیر در تکمیل پروژه ها و اخلال در روند اجرای آنها می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طی سه سال اخیر در بودجه کشور موضوع قیر را به سمت تهاتری شدن پیش بردیم و تامین منابع آن را نیز در نظر گرفتیم. در همین راستا وزارت نفت مکلف شد معادل ۲۰ هزار میلیارد را به صورت حواله وکیوم باتوم به قیر سازها داده و معادل آن نیز به پروژه‌های عمرانی با برش مشخص شده ارائه کنند که گردش آن نیز از طریق دولت صورت می‌گیرد. حسینی خاطرنشان کرد: همچنین برای اینکه قیمت را از نوسانات بازار خارج کرده و تحت کنترل قرار دهیم، عدد ثابت ۷ و نیم میلیون تومان برای هر تن قیر را تعیین کردیم. در گذشته حتی اگر اعتبارات قیر برای پروژه های عمرانی نیز تخصیص پیدا میکرد به دلیل تاثیر پذیری در بازار، قیمت قیر به دو برابر نیز افزایش پیدا میکرد و این امر نیز موجب کم شدن سهمیه قیر پروژه های عمرانی می‌شد، از این رو با ابتکار تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون عمران شیوه کنونی توزیع قیر را تعیین کردیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه طبق نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، توزیع قیر به صورت حواله ای موجب بروز فساد می‌شود تاکید کرد: بنده معتقدم این شیوه که بنیاد مسکن به صورت صد در صدی تهاتر و سایر دستگاه‌ها به صورت حواله‌ای قیر دریافت می‌کنند، طی سه سال موجب رونق بسیاری از پروژه‌های عمرانی در روستاها شده است. وی اظهار کرد: تزریق قیر رایگان به بنیاد مسکن و استفاده از منابع دهیاری‌‌ها که از محل ارزش افزوده دریافت می‎‌شود اتفاقات خوبی را در عمران روستایی رقم زده که کاملاً قابل بررسی و مقایسه است. لذا با دلایل متعدد مخالفان را قانع کردیم که شیوه فعلی درست است. از طرفی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ هم یکی از موارد اختلافی را بر طرف کردیم و آن هم تعیین قیمت قیر بر اساس میانگین قیمت کشف شده در بورس است و سایر موارد همانند بودجه سال ۱۴۰۲ بوده که امیدوارم در صحن نیز به تصویب برسد. امسال در روند تزریق قیر تهاتری به دستگاه‌ها مشکلاتی ایجاد شد، اما هم اکنون در حال اجرا بوده که با مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۳ حرکت خوبی در پروژه‌های عمرانی شاهد خواهیم بود. /

  • منبع خبر : خبرگزاری آریا