گفتمان رسانه ای، مؤثرترین روش در انعکاس مشکلات صنعت قیرانتشار مصاحبه رئیس هیئت مدیره انجمن قیر
گفتمان رسانه ای، مؤثرترین روش در انعکاس مشکلات صنعت قیرانتشار مصاحبه رئیس هیئت مدیره انجمن قیر
به‌رغم‌‌‌ نیت مثبت سیاستگذاران ارزی کشور، به دلیل عدم‌درک دقیق شرایط تولید‌‌‌کنندگان و توجه به نظرات تخصصی آنان، قوانین و دستور‌‌‌‌‌‌العمل‌‌‌های ابلاغ شده، لطمات اساسی به اقتصاد و صنعت کشور از جمله قیر وارد کرده است.

داود محمدی، رئیس انجمن قیر ایران در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، سیمان و بتن، عایق‌‌‌ها و ماشین‌آلات وابسته با اشاره به ابلاغ جدید کارگروه ارزی کشور و اعمال محدودیت در روش‌های رفع تعهد ارزی و نرخ اظهار گمرکی (قبل از تغییر در فرآیند نرخ‌گذاری خوراک تولید قیر)  گفت : از تاریخ صدور ابلاغیه اشاره شده، صادرات قیر کشور روند نزولی در ‌‌‌پیش‌‌‌گرفته و تلاش‌‌‌های چند ساله تولید‌‌‌کنندگان این صنعت در کسب سهم بازار جهانی و ارز‌‌‌آوری سالانه یک ونیم میلیارد دلار در حال توقف است.

وی با تاکید برظرفیت این صنعت در تقویت صادرات غیر‌‌‌نفتی و مثبت کردن تراز تجاری کشور گفت: بخشنامه کارگروه ارزی در شرایطی ابلاغ شده است که همواره مسوولان ارشد کشور بر «اقتصاد صادرات‌محور» تاکید کرده و تولید‌‌‌کنندگان کشور را به سرمایه‌گذاری در این خصوص دعوت کردند.

محمدی در بخش دیگر سخنانش گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای طرح‌‌‌های داخلی، ۲۰ همت اختصاص یافته که به همین علت نرخ قیمت انجمن قیر ایران در سه سال گذشته ثابت بوده است.

وی افزود: با توجه به موضوع تحریم‌ها، دستگاه‌‌‌های مورد استفاده در صنعت قیر مقداری فرسوده است و دولت با اندیشیدن راه چاره و حمایت از این صنعت، مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع سازد.

محمدی درباره استفاده از فناوری‌‌‌های نوین زیست‌محیطی در جاده‌‌‌های کشور گفت: در حال حاضر ۳۰۰‌هزار کیلومتر جاده در سراسر کشور وجود دارد که برای نگهداری این سرمایه ملی عظیم، حداقل یکصدهزار میلیارد تومان نیاز است و اگر در موعد مقرر، از راه‌‌‌ها نگهداری نشود مشکلات بسیار زیادی در سطح جاده بروز پیدا می‌کند. رئیس انجمن قیر ایران گفت: شرکت‌های داخلی سالانه ۶ میلیون تن وکیوم باتوم (مواد اولیه تولیدقیر) تولید می‌کنند که از این میزان، ۴ میلیون تن صادر می‌شود و ۲ میلیون تن باقیمانده طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین طرح‌‌‌های داخلی استفاده می‌شود. وی افزود: صددرصد قیر موردنیازی که در جاده‌‌‌های سراسر کشور استفاده می‌شود، تولید داخل است؛ همچنین قیر تولیدی در ایران به ۱۵ کشور از جمله هندوستان و سنگاپور و کشور‌‌‌های آفریقایی شامل کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی صادر می‌شود که ارزی‌آوری ناشی از این میزان صادرات، سالانه یک و نیم میلیارد دلار است. محمدی ادامه داد: دغدغه‌‌‌ای که برای این صنعت وجود دارد از لحاظ قیمت‌گذاری است ارزش گمرکی که در حال حاضر تصویب شده است ۴۰ تا ۵۰ دلار بالاتر از نرخ واقعی است و این مهم یکی از دغدغه‌‌‌های مهم تولیدکنندگان در موضوع صادرات است که اگر این مشکل مرتفع شود تا ۲ میلیارد دلار صادرات قیر افزایش می‌‌‌یابد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد