هفته پژوهش و فناوری بر پژوهشگران صنعت قیر گرامیباد
هفته پژوهش و فناوری بر پژوهشگران صنعت قیر گرامیباد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روز ۲۵ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف ارج نهادن به نقش و اهمیت پژوهشگران و تشویق به فعالیت‌های پژوهشی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شد. از طرفی، از سال ۱۳۸۴ هفته چهارم آذر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تأکید بر […]

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روز ۲۵ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف ارج نهادن به نقش و اهمیت پژوهشگران و تشویق به فعالیت‌های پژوهشی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شد. از طرفی، از سال ۱۳۸۴ هفته چهارم آذر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تأکید بر اهمیت و جایگاه بلندمرتبه پژوهشگران برتر و شناسایی موانع و مشکلاتی که در راه پیشرفت آن‌ها وجود دارد هفته پژوهش نامیده شد. در این ایام تمامی مراکز پژوهشی و مراکز دانشگاهی در قالب برنامه‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی این روز را گرامی می‌دارند. همچنین از آنجایی که سیاست‌های آموزشی بر این پایه است که دانش‌آموزان از پایه‌های اول تحصیلی با پژوهش و هفته پژوهش آشنایی داشته باشند، زنگ پژوهش در بسیاری از مدارس تهران و شهرستان‌ها نیز به صدا درمی‌آید

پژوهش چیست؟

به طور کلی پژوهش در معنای عام آن به معنی جستجو و یا بررسی مستمر است. به عبارتی دیگر، پژوهش به معنای تجربه­ و درستی‌آزمایی به منظور اکتشاف حقیقت ­های بدیع و تفسیر صحیح این حقیقت ­ها است. همچنین پژوهش را می‌توان فراگرد دستیابی به راه ­حل­ های قابل اتکا از طریق جمع ­آوری، تفسیر و تحلیل داده­ ها به شیوه های سیستماتیک و برنامه ­ریزی شده نیز دانست.

پژوهش یکی از بنیادی‌­ترین نیازها برای پیشرفت و توسعه‌­ی یک کشور است. میزان قدرت سیاسی و خودکفایی­ های اقتصادی هر کشوری به پژوهش و تحقیقات علمی آن متکی است. واضح است یکی از موارد اصلی و تاثیرگذار در روند همه جانبه­ یک کشور پژوهش است تا آن­جا که مسیر موفقیت تمام فعالیت­ های مرتبط با توسعه از قبیل صنایع، کشاورزی، دامداری و خدمات از وادی پژوهش می­‌گذرد.

عدم انجام پژوهش موجب خواهد شد که عملا هیچ دانش جدیدی تولید نشود و توسعه­ یافتگی در وضعیتی ساکن قرار گیرد. در این بین استقلال کشور از هر جنبه ­ای تهدید خواهد شد که عواقب جبران­ ناپذیری برای آن و نسل­ های آینده اش خواهد داشت.