اتصال پایانه‌های مرزی در کل کشور/ تخصیص قیر به استان‌های سردسیر‌
اتصال پایانه‌های مرزی در کل کشور/ تخصیص قیر به استان‌های سردسیر‌

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حمل و نقل کشور در جریان سفر خود به استان کردستان وضعیت مرز‌های باشماق مریوان و سیرانبند بانه را مورد بررسی قرار داد. وی پنج‌شنبه شب در نشست ساماندهی پایانه مرزی باشماق که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق و تردد کامیون‌های ترانزیتی و اتصال پایانه‌های […]

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حمل و نقل کشور در جریان سفر خود به استان کردستان وضعیت مرز‌های باشماق مریوان و سیرانبند بانه را مورد بررسی قرار داد.

وی پنج‌شنبه شب در نشست ساماندهی پایانه مرزی باشماق که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق و تردد کامیون‌های ترانزیتی و اتصال پایانه‌های مرزی در کل کشور؛ خواستار بهره‌گیری از عزم ملی و همراهی مسئولان استانی برای تحقق اهداف مورد نظر شد.

مریوان در ۱۰۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و مرز باشماق هم در ۱۸ کیلومتری غرب مریوان واقع شده است.  این شهرستان با داشتن مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و صادرات ۴۴۴ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور به ویژه عراق در سال گذشته که ۷۳ درصد آن از این مرز صورت گرفته و امسال صاردات ۵۸۸ میلیون دلار تدوین شده،  یک مسیر با حجم ترافیک بالاست و به واسطه انتخاب این مرز برای مسیر تردد زائران در دو سال اخیر ظرفیتی نیازمند توجه ویژه است.

 شهرستان مرزی بانه با بیش از ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.  مرز سیرانبند بانه نزدیکترین مرز استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است،  این مرز تا سال ۱۴۰۰ کاربری بازارچه مرزی را داشت که بعد از آن به عنوان یک مرز رسمی و مسافری استان معرفی شد. این مرز در نزدیکی روستای سیرانبند و در ۲۵ کیلومتری غرب بانه واقع شده است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران