قاره سیاه، بازاری نو برای بازرگانان خراسان رضوی
قاره سیاه، بازاری نو برای بازرگانان خراسان رضوی
کشورهای آفریقایی تا مدتی پیش ظرفیتی ناشناخته برای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شدند، اما با همت دولت سیزدهم در مسیر توسعه روابط بین المللی ایران، اکنون درهای بازار قاره سیاه به روی بازرگانان این استان گشوده شده است.

سفر رییس دولت سیزدهم به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، آغازگر فصل جدیدی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی بود و آشکار کرد که بازار هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری این قاره ظرفیت زیادی برای توسعه روابط تجاری با ایران دارد که سیاستگذاران گذشته از آن غافل مانده اند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی»، رییس جمهور کشورمان ۲۰ تیرماه امسال در صدر هیاتی عالی‌رتبه راهی قاره آفریقا شد و این نخستین سفر یک رییس‌ جمهور ایران به قاره سیاه طی بیش از یک دهه اخیر بود.

آفریقا بعد از قاره آسیا، دومین قاره بزرگ و پرجمعیت جهان است. با مساحتی در حدود ۳۰/۳ میلیون کیلومتر مربع (۱۱/۷ میلیون مایل مربع) که به همراه جزایر مجاور، ۶ درصد از کل سطح زمین و ۲۰ درصد از مساحت خشکی‌های کره زمین را پوشش می‌دهد. آفریقا با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت تا سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸ درصد از جمعیت جهان را در خود دارد.

این قاره توسط دریای مدیترانه از شمال، تنگه سوئز و دریای سرخ در شمال شرقی، اقیانوس هند در جنوب شرقی و اقیانوس اطلس در غرب احاطه شده است.

قاره آفریقا شامل ۵۴ کشور مستقل و کاملاً به رسمیت شناخته شده، هشت قلمرو و ۲ ایالت مستقل است. الجزایر بزرگترین کشور آفریقا از نظر مساحت و نیجریه بزرگترین کشور آن از نظر جمعیت است.

آفریقا به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی و معدنی نیز یکی از قاره‌های ثروتمند و برخوردار جهان به‌شمار می‌آید. نیجریه بر روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر ثابت شده نفت در جهان قرار گرفته‌است و ضمن داشتن یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان را دارد.

آغاز رشد اقتصادی قاره آفریقا را می توان سال ۱۹۹۵ دانست به طوری که اغلب کشورهای آن به طور متوسط بین پنج تا ۱۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کردند به ویژه آنگولا، سودان و گینه استوایی، که هر سه کشور شروع به استخراج ذخایر نفتی خود کرده‌اند.

ایجاد نیروگاه خورشیدی در کشور ‘مالی’، احداث نیروگاه بادی در ‘کنیا’، ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان در آفریقای جنوبی یا ایجاد دیوار بزرگ سبز از شرق تا غرب این قاره از جمله اقداماتی است که برای تقویت زیرساخت‌های آفریقا انجام می گیرد

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است: قاره آفریقا دارای اقتصاد هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری است و سهم ایران از آن حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

محمدصادق قنادزاده اظهار کرد: ضعف شناختی بازرگانان ما از قاره آفریقا باعث شده است تا بخش خصوصی از ظرفیت این بازار صادراتی بهره اندکی ببرد و باور داریم که در موضوع تجارت با کشورهای آفریقایی، کم‌کاری جدی انجام گرفته و به نوعی از ضعف ورود به بازار این قاره مهم، به خسران دچار شده‌ایم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر در خصوص تجارت با آفریقا، ناآشنایی با روش تجارت با آنها است، بعضی کشورهای دنیا روشهای تهاتر کالا را با این قاره دنبال می کنند؛ در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره کاملا یک طرفه است، یعنی شرایط تجارت با کشورهای این قاره نمی‌تواند قابل توسعه باشد چون منافع دوجانبه ایجاد نمی کند.

سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت نیز در این باره گفت: در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به قاره آفریقا رشد قابل توجهی نسبت به سال پیش از آن داشت؛ اما در سال ۱۴۰۱ این رقم با کاهشی اندک مواجه شد.

لیلی باغبان افزود: ارزش هر تن کالای صادراتی ایران به آفریقا به طور متوسط ۴۸۰ دلار برآورد می‌شود، عمده صادرات ایران به این قاره شامل کود اوره و روغن‌های صنعتی و… است، ما می‌توانیم در حوزه‌ صنایع غذایی و صنایع وابسته به کشاورزی، صادرات گسترده‌ای داشته و منابع و مواد اولیه این حوزه‌ها را از آفریقا وارد کنیم، اخیرا نیز واردات گوشت از کنیا آغاز شده است، ما سالها است واردکننده خوراک دام هستیم که می‌توانیم این اقلام را از آفریقا با قیمت‌های پایین‌تر تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی از آفریقا، نفت خام، طلا و سنگهای قیمتی و معدنی است، مهمترین بازار صادراتی آفریقا نیز چین است، چین واردات گسترده‌ای به بازار این قاره داشته و اولین شریک بزرگ اقتصادی و تجاری آفریقا است. پس از آن ایتالیا، هند و اسپانیا در رده‌های بعدی قرار دارند.

سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت افزود: بر اساس آمار سال گذشته، بازارهای اصلی ما در قاره سیاه،‌ آفریقای جنوبی، نیجریه، غنا و ساحل عاج بوده اند، سهم ایران در واردات به آفریقا جزیی بوده است؛ اما در حوزه مواد نفتی، قیر و روغن‌های صنعتی صادرات قابل توجهی به این قاره داریم، علاوه بر صادرات خودرو از ایران به آفریقا، ایران خودرو در سنگال یک نمایندگی دارد که خودروهای ایرانی را مونتاژ می‌کند اما عددها در این حوزه بزرگ نیست.

باغبان در خصوص نقاط ضعف تجارت ایران و آفریقا خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف در تجارت با آفریقا، فقدان زیرساختهای مناسب است؛ از لحاظ حمل‌ونقل دریایی و هوایی با این قاره مشکل داریم، از سوی دیگر یکی از تهدیدهای این کشورها کودتاها و جنگ‌های داخلی است که خطر سرمایه‌گذاری در این کشورها را بالا می‌برد.

وی درباره رویکردهای اصلی سازمان توسعه تجارت برای توسعه مناسبات با این قاره بیان کرد: بسترسازی اولیه از طریق حضور پررنگ دولت و مقامات، تسهیل تجاری از طریق ایجاد خطوط حمل‌ونقل دریایی و هوایی، عضویت و حضور در پیمان‌های منطقه‌ای آفریقا از جمله رویکردهایی است که دولت وظیفه انجام آن را دارد.

  • منبع خبر : ایرنا