خریدهای میلیاردی برای آسفالت‌های بی‌کیفیت در اهواز
خریدهای میلیاردی برای آسفالت‌های بی‌کیفیت در اهواز
آسفالتی بی کیفیت، خروجی دستگاهی چندمیلیاردی است که شهرداری اهواز چندی پیش مراسم افتتاح و رونمایی از آن را برگزار کرد

شهردار فعلی اهواز یکی از خوش شانس ترین شهرداران اهواز در سالهای گذشته است چرا که در دوره وی مبالغ قابل توجهی از طریق دولت به شهرداری تزریق شده است با این حال، به علت عدم مدیریت صحیح این منابع مالی، تاکنون تغییر چشمگیری در شهر اهواز قابل مشاهده نیست.

چندی پیش شهرداری اهواز مبلغ ۷۳ میلیارد ریال برای خرید دستگاهی هزینه کرد که ادعا می‌شد اولین دستگاهی است که در کشور قابلیت تولید همزمان آسفالت و آسفالت‌کاری خیابان را دارد و به گونه‌ای عمل می‌کند که مسیرهای آسفالت شده پس از دو ساعت از انجام عملیات، قابلیت تحمل ترافیک را دارا می‌باشند.

بر همین اساس، سه هفته پیش شهرداری اهواز با اجرای عملیات آسفالت در جاده ساحلی از دستگاه آسفالت مورد نظر  رونمایی کرد و مراسم افتتاحیه ای با حضور تنی چند از مسوولان برگزارکرد.

اما پرویز حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه مهم است عملیات آسفالت در کدام منطقه اجرا شود تا کیفیت و ماندگاری خود را حفظ کند، اظهار کرد: با دستگاه آسفالت جدید به صورت آزمایشی و جهت رونمایی عملیات آسفالت را در بلوار ساحلی اهواز اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه مبنا قرار دادن عملیات آسفالت آزمایشی جهت سنجش کیفیت آن غلط است، افزود: این دستگاه در کل کشور جدید است و تاکنون عملیاتی را انجام نداده است و تا زمانی که راه بیفتد و به کارایی اصلی خود برسد قطعاً زمان می‌برد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: بعد از انجام عملیات آزمایشی با دستگاه آسفالت جدید اکنون در سازمان عمران در حال کار کردن روی طرح اخطلاط آن هستند تادستگاه  با مزیت و ویژگی‌های اهواز همخوانی داشته باشد.

حسینی بیان کرد: موادی که توسط این دستگاه استفاده می‌شود آسفالت معمولی نیست و ترکیبی از سیمان، امولسیون، قیر ، آب و… که ترکیب خاص خود را دارد و بستگی به شرایط هر شهری و هر آب و هوایی مواد این دستگاه تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه این عملیات آسفالت با این مواد برای اولین بار است در استان اجرا می‌شود، عنوان کرد: دستگاه آسفالت جدید را در مناطق مختلف با شیب و عرض مختلف آزمایش کردیم تا ببینیم چه نتیجه ای دارد تا بتوانیم دستگاه را بر حسب همان شرایط تنظیم کنیم.

حسینی در رابطه با عمر و کیفیت آسفالت این دستگاه، افزود: آسفالتی که این دستگاه انجام می‌دهد فقط روکش است که ضخامت آن ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر است در حالی که آسفالت معمولی حداقل ۵ تا ۶ سانتی‌متر ضخامت دارد.

وی گفت: قرار است از دستگاه آسفالت برای مسیرهایی که به دلیل حفاری‌ها تخریب و شکل ظاهری آن‌ها آسیب دیده است استفاده روکشی از این آسفالت روی آن می‌کشند تا سطح صاف دیده شود.

حسینی بیان کرد: روکش آسفالتی که توسط این دستگاه انجام می‌شود اگر با ترکیب و ویژگی‌های خودش اجرا شود در حالت ایده‌آل سه سال عمر مفید دارد.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به هزینه‌هایی که برای خرید این دستگاه شده آیا منطقی است فقط سه سال عمر کند؟، افزود: در شرایط طبیعی عمر آسفالت ۵ سال است در حالی که با طرح جدید از آنجایی که مسیرها نیاز به زیرسازی ندارند و فقط روکش آسفالت انجام می‌شود عمر آسفالت سه ساله است.

حسینی با تاکید بر اینکه طرح روکش آسفالت بدون نیاز به عملیات زیرسازی سبب می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم، گفت: روکش آسفالت صرفاً برای شریان‌های اصلی شهر، که اصل مسیر مشکل ندارد اما در اثر برخی حفاری‌ها آسیب دیده و  عمر آسفالت اصلی هنوز به اتمام نرسیده است کاربرد دارد.

وی با اشاره به سرعت عمل بالای روکش آسفالت با دستگاه جدید، بیان کرد: مسیرهایی که روکش آسفالت آن‌ها تمام می‌شود پس از دو ساعت آماده و زیر بار ترافیک خواهند رفت.

  • منبع خبر : فارس