در دهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم چه گذشت؟
در دهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم چه گذشت؟

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند. نمایندگان درابتدای جلسه علنی و قبل از ورود به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، در راستای رفع ایراد شورای نگهبان و هیات عالی نظارت با اصلاحات صورت گرفته در طرح […]

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند.

نمایندگان درابتدای جلسه علنی و قبل از ورود به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، در راستای رفع ایراد شورای نگهبان و هیات عالی نظارت با اصلاحات صورت گرفته در طرح مجلس که به سازوکار تخصیص قیر تهاتری به دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی کشور برمی‌گشت، موافقت کردند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در هشتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب اجزاء ۱ و ۲ بند پ ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به منظور مردمی‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه بازار بهینه‌سازی انرژی گواهی حامل انرژی صرفه‌جویی شده زمان اوج و غیراوج مصرف، در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی به نفع سرمایه‌گذارعامل صرفه‌جویی صادر خواهد شد.

* با تصویب جزء ۳ بند پ ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی را مکلف کردند تا نسبت به عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران دولتی و غیردولتی در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کند.

* با تصویب بند ت ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت نفت اجازه دادند در هر یک از طرح‌های صرفه‌جویی انرژی نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام معادل حامل صرفه‌جویی شده از سهم دولت به سرمایه‌گذاران اقدام کند.

* با تصویب بند ث ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان با تعیین سازوکاری برای جمع‌آوری گاز‌های فلر مقرر کردند که عوارض گاز‌های فلر سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز تا پایان برنامه ۷۵ درصد بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ شود.

* با تصویب جدول الحاقی به فصل انرژی در لایحه برنامه هفتم توسعه، میزان کل بهینه‌سازی در انرژی تا پایان برنامه هفتم معادل ۱۲۸۵ هزار بشکه نفت خام تعیین شد.

* با تصویب جزء ۳ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به امکان سنجی و شناسایی کشور‌های هدف صادرات دانش فنی و خدمات فنی کردند.

* با تصویب جزء ۴ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را مکلف کردند تا تمام اطلاعات پایه زمین شناسی و مفاد گزارش‌های اکتشاف محدوده‌ها و پهنه‌ها را در پایان سال اول برنامه به صورت برخط در اختیار عموم بگذارد.

* با تصویب دو جزء ۵ و ۶ بند (ب) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد عمق متوسط اکتشاف ذخایر معدنی را به میزان متوسط عمق اکتشاف جهانی برساند.

* با تصویب جزء ۷ بند (ب) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به استفاده از نیرو‌ها و شرکت‌های بومی در طرح‌ها و پروژه‌های معدنی شد.

* با تصویب الحاق یک بند به ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف شد شورای معادن استان‌ها را همچون برنامه ششم توسعه طی پنج سال برنامه هفتم تشکیل دهد.

* با تصویب اجزای ۸ و ۹ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تدوین برنامه سرمایه گذاری توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور توسط سازمان‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی با اولویت بخشی به حمل بار مواد معدنی از طریق ریل متناسب با برنامه‌های تولید بخش معدن و صنایع معدنی در طول اجرای برنامه مبادرت ورزد.

* با تصویب جزء ۱۹ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت مکلف به محاسبه دقیق میزان برداشت از معادن توسط سامانه‌های هوشمند شد.

* با تصویب جزء ۲۰ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت موظف شد از طریق ایمیدور در حوزه زیرساخت بخش معدن و صنایع معدنی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام معادن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کند.

درجریان بررسی بندی از لایحه برنامه درباره جمع آوری گاز‌های فلر، در شرایطی رئیس سازمان برنامه و بودجه جمع آوری گاز‌های فلر را نیازمند سرمایه گذاری زیادی دانست که یک عضو کمیسیون تلفیق گفت: طبق اعلام وزارت نفت کل گاز‌های فلر تا سال ۱۴۰۴ قرار است جمع‌آوری شود که این یک ضرورت برای کشور است.

  • منبع خبر : آفتاب نیوز