جاده رودریش دیشموک به شاه غالب مارگون بهسازی شد
جاده رودریش دیشموک به شاه غالب مارگون بهسازی شد
جاده سخت گذر، کوهستانی و خاکی منطقه آجم (رودریش) به امام زاده شاه غالب که محل اتصال ۲ منطقه گرمسیری کهگیلویه به شهرستان سردسیری مارگون است و از مطالبات جدی و درخواست های همیشگی مردم این مناطق بود پس از سال ها با همت دولت ، مسئولان اجرایی و دستگاه های متولی بهسازی و تردد روان هم اینک در این مسیر جریان دارد.

بعد از انتشار فیلمی مبنی بر جاده سازی مردم روستای «رودریش» آجم دیشموک در شهرستان کهگیلویه با بیل وکلنگ در فضای مجازی و رسانه های مختلف هم اکنون با بهسازی و توسعه بخشی از این مسیر ارتباطی مرهمی برای التیام زخم های کهنه دیشموک از سوی مسوولان پیدا شد.

روستای رودریش یکی از ۸۵ روستای بخش دیشموک است این روستا کوهستانی و حدود ۸۰ کیلومتر دور از شهر واقع است که با شروع فصل سرما و بارش همیشگی برف مسیر ارتباطی‌اش با سایر مناطق قطع می‌شود.

با توجه به نامناسب بودن مسیر اصلی روستا نیازهای پزشکی اهالی این روستا تنها از طریق بالگرد رفع می‌شود.

بخش دیشموک همیشه باتوجه به محرومیت عمیق و مشکلات زیاد مورد توجه فضای مجازی و رسانه های مختلف بوده است.

طی این سالها با گسترش روز افزون رسانه ها و اطلاع رسانی سریع، مردم از این فرصت برای برطرف شدن مشکلات خود به نحو احسن استفاده کردند.

در پی انتشار کلپی در فضای مجازی در مورد تعریض و بهسازی راه ارتباطی یکی از روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد به وسیله بیل و کلنگ با همکاری اهالی روستا این موضوع در فضای مجازی و رسانه های ملی و بین المللی وایرال شد.

هر چند مناطق کوهستانی و سخت گذر بخش دیشموک تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد ولی گویا این مسیر ارتباطی تنها در چند ماه از سال استفاده می شد.

گویا این مسیر ارتباطی سالهای زیادی است که به دلیل بارندگی های سیل آسا و بارش برف تخریب و مسدود می شود.

تعدادی از اهالی روستا باتوجه به حضور عاملین توزیع نفت قسمتی از این مسیر ارتباطی که در بارانهای تابستانه دچار ریزش شده بود را با بیل و کلنگ برای تردد آسان کامیون حامل نفت بازگشایی کردند

بخشدار دیشموک گفت: روستای خبرساز در فضای مجازی «مله آسه» در مرز بین کهگیلویه و مارگون است و در حوزه استحفاظی کهگیلویه و متعلق به بخش دیشموک است.

علیرضا نوروزی با اشاره به سخت گذر بودن جاده و وجود چاله و چوله های زیاد بیان کرد: راه ارتباطی این روستا از جاده «مورخانی به بند کر» در دسترس است.

وی افزود: اهالی روستا برای رفت و آمد به دیشموک از این مسیر و در صورت مسافرت به یاسوج از سمت مارگون تردد می‌کنند.

نوروزی اضافه کرد: این مسیر هم مرز، با مارگون ۶ کیلومتر و با بخش دیشموک ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: این مسیر ارتباطی با توجه به اتصال بخش دیشموک به شهرستان مارگون در بیشتر ایام سال نیازمند بازگشایی و بهسازی از سوی امور عشایر و راهداری است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه گفت: این جاده فرعی و کوهستانی و سخت گذر چسبیده به جاده “شاه غالب” در حوزه شهرستان مارگون است.

علی دیانتی بیان کرد: این مسیر از سوی اداره راهداری در سال جاری بازگشایی شد.

وی اظهار کرد: این جاده که از سوی اهالی روستا با امکانات اولیه در حال بازگشایی است، مسیر فرعی که یک مرحله بازگشایی شده و دچار ریزش شد.

دیانتی ریزش سنگلاخ در جاده های کوهستانی را یک امر طبیعی دانست و گفت: هیچ مشکلی برای تردد در جاده اصلی و نزدیک روستا برای مردم وجود ندارد.

وی کمبود اعتبار برای ساخت راه در این حوزه را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: ساخت این جاده برفگیر بیش از ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

طرح های راهداری در دست اجرای بخش دیشموک

دیانتی مهمترین مشکلات روستاهای بخش دیشموک را زیرساخت های ارتباطی دانست و گفت: طرح های راهداری خوبی در این بخش در دست اجراست.

وی بهسازی، مرمت و آسفالت روستاهای رود ایوک به رود سمه و ده قاضی به امیر آباد به طول ۶ کیلومتر ، ایمن سازی پل تنگ چویل ، بهسازی و آسفالت روستاهای مله خرسک، مورخانی و بناری به طول پنج و نیم کلومتر را از مهمترین طرح ها راهداری در دست اجرا دانست.

دیانتی با اشاره به اینکه بیشتر روستاهای بخش دیشموک در مسیرهای کوهستانی قرار دارند گفت: بهسازی و توسعه ابنیه فنی یکی از مسیرهای پرترد مورخانی، بناری و تنگ دیل به طول چهار کیلومتر از سوی پیمانکار در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: با ایمن سازی این مسیر راه ارتباطی بیش از ۱۵ روستای دیشموک استاندارد خواهد شد.

دیانتی گفت: طرح های روکش آسفالت دیشموک به مله خرسک و درغک به شوتاور به طول هشت کیلومتر با تعیین پیمانکار تا قبل از شروع بارندگی اجرایی خواهد شد.

شعار محرومیت زدایی دولت رنگ واقعیت گرفت

فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه راه های ارتباطی بخش دیشموک هر ساله به دلیل بارش سنگین برف و باران، تخریب یا مسدد می شود گفت: با شروع اولین بارندگی یک دستگاه لودر در این بخش برای بازگشایی راه ها مستقر خواهد شد.

سید عبدالغزیز موسوی تصریح کرد: دولت سیزدهم در راستای تحقق شعار محرومیت زدایی خود انقلابی در حوزه راهای روستایی کهگیلویه ایجاد کرد.

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته یکصد کیلومتر راه آسفالته استاندارد در مناطق مختلف این شهرستان ساخته شد.

موسوی افزود: با برنامه‌ریزی و تلاش اداره راهداری بخش زیادی از این میزان آسفالت در بخش‌های دیشموک و چاروسا اجرا شد.

فرماندار کهگیلویه اضافه کرد: در ادامه برنامه نهضت آسفالت ۱۸۷ کیلومتر راه خاکی و شوسه در مناطق محروم و دور افتاده بخصوص بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه از سوی راهداری در دست اجرا است.

وی اظهارکرد: با حمایت دولت در تخصیص اعتبارات لازم تاکنون بخش زیادی از این طرح در مناطق محروم و روستاهای دارای اولویت اجرا شده است.

موسوی گفت: با حمایت همه جانبه استانداری و نماینده مردم در مجلس در تامین قیر شاخص آسفالت راه روستایی در این شهرستان از ۴۵درصد به نزدیک ۶۰درصد خواهد رسید.

وی اظهارکرد: امروز پروژه های راهداری در همه بخش های شهرستان فعال و شعار محرومیت زدایی دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفته است.

طول راه‌های شهرستان کهگیلویه را یک هزار و ۲۷۲ کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این مقدار ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی است.

بخش کوهستانی دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

این استان دارای افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی است.

حدود چهار هزار کیلومتر از این میزان راه روستایی است.

  • منبع خبر : ایرنا