استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو ردههای آخر در بین استانها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوریکه شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .
با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخصهای اقتصادی، در سالهای اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهرهبرداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دستکم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.
تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگینشهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سالهای اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظهای برخوردار شده است.
به گفته علی یوسفزاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هماکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.
سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیسجمهور در استان اردبیل به بهرهبرداری رسید و طبق برنامهریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه میشود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.
اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیتهای مالی پروژههای در دست اجرا را بر اساس اولویتبندی اجرا میکند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل – مغان ، اردبیل – مشگینشهر و اردبیل – سرچم که جزو جادههای پرتردد و حادثهخیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامههای زمانبندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمیرود.
از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقبماندگیهای استان در حوزه راهسازی با تامین اعتبارت لازم از محلهای مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسفزاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.
آقای یوسفزاده به نظر میرسد که عملیات جادهسازی و راهسازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش میرود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یوسفزاده: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه راهسازی انجام گرفته ولی آنطور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمیرود و دلیل اصلی آن بر میگردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ میشود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محلها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.
در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.
از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟
یوسفزاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راهسازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راهآهن اردبیل – سرچم است.
عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟
یوسفزاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامهریزیها آنطور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخصهای بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.
غیر از مشکلات مالی عمدهترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟
یوسفزاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بهصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالتریزی را انجام دهیم.
استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟
یوسفزاده: دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.
درحال حاضر وضعیت پروژههای شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
یوسفزاده: در مسیر پارسآباد –سربند و سربند – مشگینشهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قولهای مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی – بیلهسوار و اردبیل – مشگینشهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرحهای راهسازی غیر از عملیات بتنریزی تعطیل نمیشود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته میشود
- منبع خبر : ایرنا