آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت در پایتخت
آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت در پایتخت

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در رابطه با مسائل مختلفی از جمله نهضت ملی مسکن، مسکن‌مهر، بافت‌های فرسوده استان تهران و غیره گفت‌وگو کرد. با توجه به امکان رشد بیش از پیش جمعیت در استان تهران آیا شهر تهران توسعه زیربنایی پیدا می‌کند؟ جنتی: تابحال نحوه ساخت‌وساز مسکن در استان تهران چندین بار […]

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در رابطه با مسائل مختلفی از جمله نهضت ملی مسکن، مسکن‌مهر، بافت‌های فرسوده استان تهران و غیره گفت‌وگو کرد.

با توجه به امکان رشد بیش از پیش جمعیت در استان تهران آیا شهر تهران توسعه زیربنایی پیدا می‌کند؟

جنتی: تابحال نحوه ساخت‌وساز مسکن در استان تهران چندین بار تحت بررسی قرار گرفته است و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که توسعه شهر تهران متوقف و در مقابل به محلات و بازآفرینی شهری پرداخته شود که در این خصوص تابحال بسته‌های تشویقی خوبی از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی کل کشور اعلام شده و شهرداری تهران نیز همکاری‌های خوبی انجام داده است.

ساخت ۳۳ هزار واحد مسکونی در راستای بازآفرینی 

در این خصوص عملیات اجرایی بیش از ۳۳ هزار واحد مسکونی شروع شده است و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار داریم تا پایان سال این آمار به بیش از ۷۰ هزار واحد در حوزه بازآفرینی شهری افزایش پیدا کند.

در ادامه سوال شما باید عرض کنم که در تهران خواه‌ناخواه با افزایش جمعیت روبه‌رو خواهیم بود که بخشی از این جمعیت در محلات فرسوده بازآفرینی‌شده مستقر خواهند شد که یکی از مزایای این کار بازسازی ساختمان‌های ناایمن است

در حال حاضر استفاده از تسهیلات وام ودیعه مسکن مختص بافت فرسوده فرصت بی‌نظیری است؛ با کارگشایی‌های شرکت بازآفرینی شهری در حال حاضر با ۲ برابر شدن وام ودیعه در بافت فرسوده، شهروندان تهران می‌توانند برای وام ۱۲۰ میلیون تومانی و در شهرهای استان برای وام ۹۰ میلیون تومانی اقدام کنند که این وام قرض الحسنه بوده و سود آن ۴ درصد با بازپرداخت ۳ ساله است و توسط صندوق کارآفرینی امید اهدا می‌شود.

آسفالت ۳۰ کیلومتر از معابر مضمحل محلات کم‌برخوردار شهری استان تهران تا پایان پاییز

البته خدمات دیگری هم وجود دارد به‌طور مثال در رابطه با بازآفرینی شهری به اداره راه و شهرسازی استان‌ها قیر اختصاص داده می‌شود که در تهران با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود محلاتی که معابرشان نیازمند بازسازی هستند شناسایی شده و برای رفع این مشکلات به شهرداری‌ها آسفالت تحویل می‌دهیم؛ به‌طور مثال امسال حدود ۳ هزار تن قیر بازآفرینی در قالب «بند ز تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱» به ۱۱ شهر استان تخصیص یافته است و استان تهران در رابطه با اصلاح معابر در کشور پیش‌قدم می‌باشد که با این میزان قیر، ۳۰ کیلومتر از معابر خاکی و مضمحل استان تهران در محلات کم‌برخوردار شهری تا پایان پاییز سال جاری آسفالت خواهد شد.

 ۹۰۶۴ واحد مسکونی مشمول تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی شده‌اند

جنتی: به‌طور کلی با ابلاغ بسته مشوقانه شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی «مشوق‌های ۱۹ بندی شهرسازی» شاهد جهش بسیار خوبی «بالغ بر ۲۰۰درصد» در اعطای پروانه نوسازی در محلات بافت فرسوده استان بوده‌ایم؛ از زمان ابلاغ بسته «۱۴۰۱/۷/۱۶ » تاکنون ۵۷۹۶ فقره پروانه ساختمانی شامل ۳۷۲۷۹ واحد مسکونی در شهر تهران و ۳۲ شهر استان که محدوده مصوب بافت فرسوده دارند، اجرایی شده است که جهش بسیار خوبی در تولید مسکن در بافت‌های ناکارآمد و محلات کم‌برخوردار شهری اتفاق افتاده است و البته تا پایان سال رشد بیشتری هم خواهد داشت.

یکی از اقدامات ما در حوزه جاده‌سازی مربوط به چهارخطه شدن محور تهران-قم با ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار است که عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از آن در حال انجام است و در هفته دولت بهره‌برداری می‌شود؛ البته بخشی از این محور قبلاً انجام شده است و بخش دیگری نیز در آینده پس از تخصص اعتبار انجام خواهد شد.

یکی از کمربندی‌های مدنظر شما کمربندی پاکدشت است که معارض مردمی آن رفع شده و این پروژه ظرف حدود ۲ ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود؛ پروژه غنی‌آباد نیز در حال انجام است؛ پروژه ۵ کیلیومتره ساران-کیلان نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در حال حاضر به پیمانکار ابلاغ و عملیات اجرایی آن شروع شده است و اگر تخصیص اعتبار به موقع باشد حداکثر ۲ ساله به اتمام می‌رسد.

در خصوص کمربندی قلعه‌نو نیز این پروژه با حدود ۳ کیلومتر طول، معارض مردمی دارد که کارشناس رسمی دادگستری در رابطه با تملک اراضی مردم برآوردی برابر با حدود ۳۰۰ میلیارد داشتند؛ در این خصوص برای تامین اعتبار اقدامات لازم انجام شده است و پس از تخصیص اعتبار عملیات اجرایی این پروژه انجام می‌شود.

 کمربندی ورامین در چه مرحله‌ای است؟

 جنتی: در مورد کمربندی ورامین نیز بخشی از این پروژه برعهده راهداری است و بخش دیگر که مربوط به پل فیروزآباد با اعتباری در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است توسط راه و شهرسازی استان در حال انجام است و فاز اول آن نهایتا تا انتهای امسال انجام می‌شود.

  • منبع خبر : فارس