ارزآوری سالانه ۱/۵ میلیارد دلاری صنعت قیر
ارزآوری سالانه ۱/۵ میلیارد دلاری صنعت قیر

دومین همایش صنعت قیر ایران با شعار «صنعت قیر، زیرساخت ارتباطات، توسعه پایدار» با حضور داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران، خادمی و حیدری معاونین وزیر راه‌ و شهرسازی، حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دولتی و فعالان این صنعت، در ۱۸ مرداد در سالن همایش های مرکز […]

دومین همایش صنعت قیر ایران با شعار «صنعت قیر، زیرساخت ارتباطات، توسعه پایدار» با حضور داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران، خادمی و حیدری معاونین وزیر راه‌ و شهرسازی، حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دولتی و فعالان این صنعت، در ۱۸ مرداد در سالن همایش های مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این همایش آخرین تحولات صنعت قیر، چالش‌ها و راهبردهای این صنعت در ابعاد داخلی و بین‌المللی توسط صاحب نظران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران در ابتدای همایش ضمن خیر‌مقدم به تولیدکنندگان صنعت قیر و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: از زمانی که بخش خصوصی در امر سرمایه‌گذاری این صنعت وارد شد هرساله علاوه بر تأمین نیاز داخل حدود یک ونیم میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشتیم.
داود محمدی بیان کرد: با تلاش‌های انجمن و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تقویت سیستم‌های کنترلی، دست سودجویان از این صنعت کوتاه گردید و انتظار داریم مسئولین محترم از ظرفیت‌های تولید و ناوگان حمل گسترده در کشور که منجر به اشتغال بیش از هفتاد هزار نفر شده است بهره بیشتر ببرند.
وی در ادامه افزود: تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و توسعه تعامل با مجریان و قانونگذاران، اقدامی موثر در اجرای فرمایش بزرگان کشور مبنی بر توجه و ایفای نقش بیشتر به بخش خصوصی می‌باشد.
موسس انجمن قیر ایران گفت: در مدت کوتاه تأسیس انجمن، با تعامل مراکز علمی و تحقیقاتی علاوه بر ارتقاء کیفی، تنوع محصول و افزایش تولید در مسیر صادرات و ارز‌آوری گام‌های مهمی برداشته شد و کسب رتبه نهم تأمین‌کنندگان ارز از افتخارات این تشکل می‌باشد و انتظار داریم با حمایت دولت محترم موانع و مشکلات صادرکنندگان این حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وقفه در تصویب بودجه قیر ۱۴۰۲
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، در ادامه برنامه در خصوص جایگاه صنعت قیر ایران در جهان، اظهار کرد: سالانه ۶ میلیون تن قیر در کشور و بیش از ۴ میلیون تن صادر می‌شود.
او بیان کرد: با توجه به اینکه قیر تولیدی در جهان ۱۲۵ میلیون تن است، ما در این بین توانستیم رتبه ۴ صادرات و ۷ در تولید قیر را کسب کنیم که نشان از کیفیت قیر ایران دارد. او بیان کرد: در مرداد ماه ۱۴۰۲ هستیم و ۵ ماه از سال جاری گذشته است اما هنوز مسئله بودجه قیر ۱۴۰۲ تصویب نشده است. مشکلات آن را در کمیسیون برنامه‌ و بودجه و عمران بر طرف کردیم، انتظار می‌رود طی دو هفته آتی نیز این مسأله در صحن علنی مجلس مطرح شود. میرتاج‌الدینی در خصوص بودجه ۱۴۰۲ برای تولید قیر، گفت: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای قیر در بودجه ۱۴۰۲ اعتبار در نظر گرفتند که با قیر یارانه‌ای حدود ٢ میلیون تن می‌شود، اما با توجه به افزایش قیمت قیر و متناسب سازی آن با شرایط، ٢ میلیون تن به حدود ١ میلیون و ٣٠٠ هزار تن تقلیل خواهد یافت.
وی بیان کرد: دولت باید به این مسئله توجه کند که اگر نیاز کشور به ٢ میلیون تن است منابع مالی را از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قیر در داخل کشور تولید می‌شود از خارج که نمی‌آوریم، مسئولان نبایست مانع تراشی کنند باید مسائل را حل کرده و نیاز کشور را برطرف کنند.
میرتاج‌الدینی بیان کرد: خواسته ما از مسئولان مجمع تشخیص مصلحت این است که از منظر نظارت و عملیاتی ورود کنند تا مشخص شود که چرا بحث قیر در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۵ ماه روی زمین مانده است.
وی در نهایت گفت: در کشور یارانه‌های بسیاری داریم، در حالی‌که کل بودجه عمرانی جاده‌ای کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و کافی نیست.

ضرورت افزیش کیفیت قیر کشور
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه همایش در رابطه با اقداماتی که می‌بایست به منظور تقویت زیرساخت‌های صنعت قیر صورت گیرد، اظهار کرد: کارگروه‌هایی طی سال‌های گذشته به منظور افزایش کیفیت قیر تشکیل شد، در حال حاضر ۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد.
خیرالله خادمی بیان کرد: افزایش کیفیت آسفالت و رویه‌های آسفالتی علاوه بر کاهش حوادث جاده‌‌ای به سودآوری اقتصاد نیز کمک خواهد کرد.
خادمی گفت: روش استفاده از صنعت قیر می‌بایست تغییر کند؛ به علت آنکه در اغلب طرح‌های مورد استفاده این صنعت در مقایسه با ٢٠ ساله، تغییر رویکردی ایجاد نشده است.
وی بیان کرد: قیر اکنون بسیار ماده ارزشمندی است، اما متاسفانه در بحث ماشین آلات، اجرای طرح‌های تولیدی قیر و آسفالت پیشرفت چندانی نداشتیم، افراد غیر متخصص که در حوزه آسفالت در حال فعالیت هستند باید کنار گذاشته شوند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد