پیچ وخم افتتاح آزاد راه اصفهان – شیراز
پیچ وخم افتتاح آزاد راه اصفهان – شیراز
قفل احداث آزاد راه شیراز به اصفهان پس از ۱۱ سال شهریور ماه سال جاری باز می شود و بخشی از کریدور شمال به جنوب عملیاتی خواهد شد.

این طرح در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی در استان فارس و اصفهان در هفت فاز کلید خورد. با نگاهی به شرکای طرح آزاد راه شیراز – اصفهان در استان فارس در خواهیم یافت که این طرح حاصل هم افزایی دولت، وزارت دفاع و شرکت عمران شهر جدید صدرا است که هر کدام از این بخش‌ها باید با توجه به تعهدات خود در این پروژه نسبت به تأمین بودجه‌های لازم اقدام می‌کردند.

آزاد راه شیراز –اصفهان در ابتدا دارای هفت قطعه بود اما با توجه به نیاز استان فارس به مسیرهای آزاد راهی قطعه هشتم نیز به این طرح اضافه شد.

قطعه هشتم آزاد راه شیراز – اصفهان موجب اتصال شهر شیراز به این آزاد راه می‌شود و اولین قطعه از آزاد راه شیراز- بوشهر است که پس از تکمیل پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان عملیات اجرایی ساخت آن نیز آغاز خواهد شد.

کمبود منابع مالی اصلی‌ترین دلیلی است که موجب شده تا این طرح ۱۱ ساله همچنان به بهره برداری نرسیده است، اما مدیران ارشد فارس و کشور نیز طی بازدید از آزاد راه شیراز – اصفهان وعده افتتاح این آزاد راه را در آینده‌ای نزدیک مطرح کرده‌اند.

مشخصات فنی طرح آزاد راه شیراز – اصفهان

آزاد راه شیراز – اصفهان ۳۵۱ کیلومتر است که ۱۱۶ کیلومتر آن در استان اصفهان و ۲۳۵ کیلومتر این طرح در استان فارس قرار داده شده است.

از جمله مزایای این طرح می‌توان به کاهش سه ساعته فاصله زمینی استان فارس و اصفهان اشاره کرد لازم به ذکر بوده که در این طرح برای اولین بار در کشور از فناوری روسازی بتنی استفاده شده است.

اجرای قطعه هفتم این طرح ملی نیز که در غرب شهر شیراز به سمت شهرستان بیضا به طول ۱۲ و نیم کیلومتر آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.

لازم به ذکر است که این طرح همچنان نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: قطعه‌های یک تا شش آزاد راه شیراز – اصفهان تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد.

امیر حسین جمشیدی اضافه کرد: با توجه به اینکه آزاد راه شیراز – اصفهان دارای هشت قطعه بوده مقرر شده تا قطعه هفتم این پروژه نیز طی سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: قطعات اول تا ششم آزاد راه شیراز – اصفهان از شهرستان ایزد خواست آغاز شده و تا «تنگ خیاره» ادامه پیدا خواهد کرد و برای دسترسی به این آزاد راه نیز سه ورودی از شهر شیراز در نظر گرفته شده تا بهره برداران به توانند از این مناطق وارد این محور شوند.

جمشیدی اضافه کرد: برای خروج بهره برداران از آزاد راه نیز مقرر شده تا اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تعریض جاده در منطقه «لپویی» اقدام کند تا در ورودی کلان شهر شیراز مشکلات ترافیکی حادث نشود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص ویژگی‌های این آزاد راه بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از آزاد راه شیراز – اصفهان از جمله طرح‌هایی بوده که در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان فارس بر آن تاکید شده از این رو تلاش‌های صورت گرفته در استان فارس بر این اساس است که این طرح به عنوان پنجره ارتباطی جنوب و شمال کشور تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

آزاد راه شیراز –اصفهان نیازمند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در راستای تکمیل و بهره برداری از آزاد راه شیراز –اصفهان بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ابراهیم عزیزی اضافه کرد: آزاد راه شیراز – اصفهان یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور بوده و پنجره ارتباطی شمال و جنوب کشور است از این رو باید حساسیت ویژه‌ای نیز در خصوص تکمیل و بهره برداری از آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: مهم‌ترین قطعه در آزاد راه شیراز – اصفهان قطعه هفتم این طرح است از این رو باید این قطعه به بهره برداری برسد تا بتوان مسیری امن برای دسترسی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز ایجاد کرد.

مهم‌ترین قطعه در آزاد راه شیراز – اصفهان قطعه هفتم این طرح است از این رو باید این قطعه به بهره برداری برسد تا بتوان مسیری امن برای دسترسی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز ایجاد کرد

وی اضافه کرد: باید این طرح در زمان بندی مناسب به بهره برداری برسد اما تا زمانی که تمامی استانداردهای لازم ایمنی برای این طرح اجرایی نشده باشد باید صبر کرده و پس از آن نسبت به افتتاح و بهره برداری از این طرح اقدام کرد.

او تاکید کرد: قطعات اول تا ششم این آزاد راه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها قطعه هفت و هشت این طرح باقی مانده است که قطعه هفت نیز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عزیزی تاکید کرد: برای بهره برداری از آزاد راه شیراز- اصفهان بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که باید از طریق دولت، وزارت دفاع و شرکت عمران شهر جدید صدرا تأمین شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که قطعه هفت آزاد راه تکمیل نشود افتتاح و بهره برداری از این طرح اشتباه بوده و تعجیل در افتتاح این طرح خطرات بسیاری برای مردم به همراه دارد.

عزیزی یادآور شد: اگر قطعه هفت آزاد راه شیراز –اصفهان همزمان با بهره برداری از این طرح افتتاح نشود این طرح ناتمام باقی می‌ماند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر