حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده و قرار است در این سفر علاوه بر حضور در اجلاس به عنوان مهمان این نشست، با همتایان خود از کشورهای مختلف که در کیپ تاون حضور یافته اند، رایزی کند.
توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسو بخصوص در قاره آفریقا، تعریف بازارهای صادراتی جدید برای محصولات ایرانی و رایزنی برای تسریع در عضویت ایران در گروه بریکس به عنوان نهادی برآمده از قدرت های نوظهور اقتصاد جهانی محور اصلی برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در آفریقای جنوبی است.
درباره اهمیت این سفر با «مهرداد سیادت نسب» رایزن سابق بازرگانی ج.ا. ایران در آفریقای جنوبی و مشاور عالی باشگاه تجار ایران و آفریقا به گفت وگو نشستیم.
آفریقا دومین قاره بزرگ دنیاست و دو برابر قاره اروپا جمعیت دارد؛ چرا بازار آفریقا برای تجار ایرانی ناشناخته مانده یا به درستی معرفی نشده است؟
آفریقا پس از آسیا دومین قاره پهناور و کهن ترین قاره جهان است و متشکل از ۵۴ کشور با فرهنگ ها، زبان ها، ادیان، نژادها و سطوح متفاوت توسعه است و دارای سریع ترین رشد جمعیت و به عنوان یک بازار نوظهور، با متوسط رشد ۴ درصد در سال های گذشته، مکان مناسبی برای تجارت و سرمایه گذاری به شمار می رود.
با اینکه بعد از انقلاب نسبت به لزوم توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی بسیار تأکید شده بود، اما به دلیل ضعف شناخت تجار و فعالان اقتصادی از زمینههای همکاری با کشورهای آفریقایی و فاصله بسیار نگاه مسئولان با واقعیتهای تجارت در آفریقا، استراتژی مشخصی را از سوی تصمیمگیران شاهد نبودیم و هرکس به صورت سلیقهای کارهایی را انجام داده است؛ ولی در واقع می توانیم بگوییم هیچ تجربه موفقی در ارتباط با آفریقا نداشتهایم.
از طرف دیگر هرچند در بسیاری زمینهها دارای مزیتهای رقابتی هستیم و از نظر فرهنگی و سیاسی هم ارتباط خوبی با برخی کشورهای آفریقایی برقرار کردهایم ولی به دلیل نبود زیرساختهای تجاری نتوانسته ایم از ظرفیتهای موجود بخوبی استفاده کنیم.
به عنوان مثال نبود خط کشتیرانی موجب میشود هزینه حمل کالاهای ایرانی تا سه برابر افزایش یابد و در نتیجه موجب افزایش قیمت تمام شده کالای ایرانی و ازمیان رفتن مزیتهای رقابتی خواهد شد و در نهایت تبدیل به تجارت نمیشود.
– در حوزه تجارت با آفریقا بیشترین تعاملات با آفریقای جنوبی صورت می گیرد. این تبادلات تجاری در چه حوزه هایی است و با توجه به جایگاه این کشور در میان کشورهای پیشرفته تا چه میزان می توان تجارت و تبادلات اقتصادی با این کشور را توسعه داد؟
آفریقای جنوبی با جمعیتی حدود ۶۰ میلیون نفر و ۳۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و زیرساختهای توسعه یافته و تنوع تولیدات در صنایع، معادن و کشاورزی، در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان بعنوان پیشرفتهترین و صنعتیترین اقتصاد قاره آفریقا، جزء اقتصادهای بزرگ و یک بازار نوظهور محسوب می گردد.
این کشور عضو گروه ۲۰G به عنوان ۲۰ اقتصاد برتر جهان و همچنین عضو گروه اقتصادهای نوظهور بریکس (BRICS) شامل کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی می باشد و به عنوان یک هاب تجاری و مرکز صادرات مجدد و دروازه ورود به بخش بزرگی از بازارهای آفریقا، دارای اقتصادی بسیار رقابتی است و ظرفیت های فراوانی برای توسعه مبادلات تجاری دارد.
این کشور در سال گذشته ۳۰۵ میلیون دلار از کالاهای صادراتی ایران را جذب کرده و هجدهمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده است. این آمار نشان از ظرفیت این بازار برای کالاهای ایرانی است و در صورت حمایت دولت و تهیه زیر ساختها زمینه برای افزایش تجارت با آفریقا بطور کلی و آفریقای جنوبی بطور خاص مهیا خواهد شد.
همانطور که اشاره شد مهمترین کالاهای صادراتی کشورمان به آفریقای جنوبی در سال های گذشته شامل مواد پتروشیمی، فرش، مصالح ساختمانی شامل کاشی و سرامیک، قیر و …، مواد غذایی مانند خرما، ماکارونی و …، برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بوده است و در این اقلام با توجه به توان صادراتی ایران و نیاز وارداتی آفریقای جنوبی ظرفیت بیشتری برای صادرات به کشور مذکور وجود دارد.
اما در کنار این اقلام، میتوان به صدور خدمات فنی مهندسی نیز توجه کرد و از آنجا که شرکت های ایرانی در این زمینه دارای توانمندی های خوبی هستند و در آفریقای جنوبی نیز بازار خوبی در زمینه پروژه های مختلف خانه سازی، پروژه های آبی و نیروگاه و خطوط انتقال نیرو وجود دارد، با اجرای چند پروژه شاید بتوان زمینه صادرات برخی از اقلام از جمله مصالح ساختمانی را نیز گسترش داد.
- منبع خبر : ایرنا