سال ۱۳۷۹ مهمترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز توسط وزیر راه دولت وقت کلنگ زنی شد، آن زمان کسی فکر نمیکرد که قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و دولت مختلف را به خود ببیند و بعد از گذشت سالها تکمیل نشود.
این پروژه قرار بود تا نهایت بعد از چند سال تکمیل شود، آن سالها بسیاری از تبریزیهای ساکن در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی میشد، ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری در خصوص این پروژه وعده داده بودند اما افتتاح این پروژه به عمر کاری آنها قد نداد.
۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راهآهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستانآباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجهای نداشت و نمیشد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.
اکنون ۲۲ سال از آن روزها گذشته است و طی هفتههای اخیر زمزمههایی از افتتاح این پروژه طی یکی دو ماه آینده به گوش میرسد؛ البته مردم تبریز تا زمانی که با چشم خود افتتاح آن را نبینند، به این وعدهها دل خوش نمیکنند.
افتتاح ابر پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» میتوانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند و تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود، با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه میتوانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محمولههای خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.
این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول میکشد نیز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش میدهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفهجویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت میشود.
پروژه راهآهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده است و راهآهن ۲ خطه میانه- بستانآباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
پروژه خط آهن و ایستگاههای بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد حجت الاسلام رئیسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.
پروژه راه آهن تبریز- بستانآباد به زودی افتتاح میشود
اواخر فروردین ماه امسال بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربینهای نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژههای راهسازی خبر داده و گفت: خط آهن بستانآباد- تبریز به زودی افتتاح میشود.
اعتبارات لازم برای بهرهبرداری ایستگاه سوم این طرح اختصاص یابد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام رضایت از روند اجرای پروژه مهم برای تبریز-بستان آباد- میانه در دولت سیزدهم و تلاشهای استاندار آذربایجان شرقی و معاونتهای مربوطه در پیگیری امور این پروژه میگوید: در سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی به این پروژه تخصیص یافت که شاهد پیشرفت آن بودیم.
محمدحسین فرهنگی ادامه میدهد: این پروژه در ایستگاه خاوران تقریباً تکمیل شده و امیدواریم هرچه زودتر با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شود اما علاوه بر افتتاح ایستگاه خاوران در ترمینال تبریز، تبادل بین ترمینال، مترو و راهآهن باید ایجاد شود که اعتباراتی برای احداث تبادل بین ترمینال مترو و راهآهن در پایانه مرکزی تبریز نیازمندیم.
او اضافه میکند: یکی از پروژههای نیمه تمام کشور بود که در سالهای اعتبارات خوبی تخصیص یافت و اکنون شاهد اتمام آن هستیم.
- منبع خبر : مهر






















