صادرات بیش از ۱.۶میلیارد دلاری کالا از سیستان وبلوچستان
صادرات بیش از ۱.۶میلیارد دلاری کالا از سیستان وبلوچستان
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ارزش کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار و از نظر وزنی ۴.۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۴ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش داشته است.

مجتبی شجاعی اظهارداشت: در این مدت صادرات از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه پیشین، بازارچه مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان، بازارچه ریمدان انجام شده است.

وی عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت را سیمان، کلینکر، زغال سنگ، زغال کک، گاز، سم کشاورزی، خرما، گوجه فرهنگی، پودر رختشویی، آلو بخارا، کشمش تیزابی، میگو، ماهی و کنسرو ماهی سایر محصولات کشاورزی و ماده مجاز خوراکی ذکر کرد و افزود: این کالاها به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان، اندونزی، تاجیکستان و لبنان صادر شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان گفت: تعداد پروانه‌های اعلام وصول شده ۳۸ هزار و ۱۸۰ فقره به ارزش یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار به وزن بیش‌از ۲.۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد پروانه ۶ درصد کاهش، از نظر ارزش ۱۱ درصد کاهش و از نظر وزن نیز ۹ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام کالاهای صادر شده از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، موادغذایی مجاز و تره و بار بوده است.

  • منبع خبر : ایرنا