مانع «تردد آزاد» در آزادراه شمال
مانع «تردد آزاد» در آزادراه شمال
غافلگیری مسافران مسیر تهران-شمال با انسداد مسیر میانی آزاد‌‌راه شمال، همچنان ادامه دارد. این غافلگیری مربوط به انسداد تونلی است که در «مدیریت زمان»، «تنظیم جریان ترافیک» و «برنامه‌‌ریزی زمان سفر»، نقش قابل توجهی دارد. این در حالی است که هم‌‌اکنون این پرسش که مانع «تردد آزاد» در آزادراه شمال چیست، به یک ابهام ذهنی برای مسافران این مسیر و افکار عمومی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار انجمن قیر ایران ،باز هم تعطیلی وباز هم ترافیک سنگین در چالوس در حالی که قسمت شرقی تونل البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، مرداد سال گذشته افتتاح شد اما مسافران این مسیر تنها در روزها و ساعات خاصی مجوز تردد در این مسیر را دارند.

در آن زمان اعلام شد کارهای مربوط به قسمت شرقی تونل البرز که یکی از سه قسمت این تونل به طول ۴/ ۶ کیلومتر را تشکیل می‌دهد، تمام شده است و تا پایان ۱۴۰۰ این بخش از تونل به‌طور کامل و دائمی زیربار ترافیک خواهد رفت. این در حالی است که با گذشت بیش از ۸ ماه از زمان افتتاح این بخش از آزادراه، همچنان مسافران این مسیر در برخی ایام و ساعات به ویژه روزهای اوج ترافیک و تردد در مسیر تهران-شمال (روزهای تعطیل)، غافلگیر شده و با انسداد مسیر میانی آزادراه در محل تونل البرز مواجه می‌شوند.  این در حالی است که فلسفه ساخت آزاد‌راه تهران- شمال، و به‌ویژه این بخش از آن در محدوده تونل البرز، کاهش بار ترافیکی در زمان اوج تردد به‌ویژه در ایام تعطیل سال است. این محدوده (تونل البرز) که بخش شرقی آن (تردد از سمت جنوب به شمال)، در مرداد سال گذشته و در اواخر دولت دوازدهم از سوی رئیس‌‌جمهوری وقت افتتاح شد، همچنان در ساعات محدودی از شبانه‌‌روز و تنها در روزهایی که تردد در محور تهران-شمال محدود، روان و عادی است، بازگشایی می‌شود. اما در روزها و ساعات اوج بار ترافیکی بسته است و تردد از محور کندوان در جاده چالوس-جاده قدیم- که به موازات تونل البرز و قطعه ۲ قرار دارد انجام می‌شود. این در حالی است که رئیس‌‌جمهوری وقت، هفتم مرداد سال گذشته در مراسم افتتاح سمت شرقی تونل البرز (مسیر رفت به سمت شمال) اعلام کرد: در سال ۹۸ قطعه اول این پروژه را از تهران افتتاح کردیم و مهم این بود که کرج نجات پیدا کرد. به گفته وی، کرج در ایام تعطیلات، تابستان و نوروز همیشه قفل بود و با این افتتاح مردم دیگر از تهران و از این مسیر و آزادراه جدید به سمت شمال حرکت می‌کنند بدون آنکه به کرج کاری داشته باشند. به گفته وی، معضل دیگر با این افتتاح، حل شد. تونل کندوان و اطرافش در زمستان با مشکلات زیادی مواجه می‌شد که این تونل البرز به بهره‌‌برداری رسید.

پاسخ مسوولان درباره انسداد تونل

بنابر اعلام مسوولان مرتبط، افتتاح ۷مرداد ۱۴۰۰، افتتاح آزمایشی و موقتی بوده و هنوز برخی کارها و تجهیزات عمرانی تونل تمام نشده است؛ از آن جمله تهویه‌های درون تونل کامل نیست و یکی از دلایل مهمی که در زمان پیک ترافیک تونل بسته می‌شود همین کامل نبودن سیستم تهویه است. از سوی دیگر، بخش‌های دیگر قطعه ۲ که قبل و بعد از تونل البرز قرار دارد هنوز ساخته نشده است و سر و ته تونل هنوز به جاده قدیم متصل است. باید قطعه ۲ آزادراه کامل شود و فعالیت‌‌های عمرانی در تونل نیز به‌طور کامل به پایان برسد که بتوان آن را برای همیشه و به صورت دائمی بازگشایی کرد. آنها علت باز بودن این تونل به‌طور کامل در ایام نوروز را به دلیل رانش زمین در محدوده سد سیاه بیشه عنوان می‌کنند که به موازات تونل البرز و در جاده قدیم، تردد را با مشکل مواجه کرده بود و از تونل البرز به عنوان مسیر جایگزین حرکت خودروها از جنوب به شمال استفاده شد. به گفته مسوولان شرط بازگشایی کامل تونل تکمیل آن است. براساس اظهارات مسوولان مربوطه نشان می‌دهد هنوز دستک‌‌های ترافیکی و اتاقک‌‌هایی که محل قرارگیری تجهیزات برقی و دوربین‌‌های تونل البرز است تکمیل نشده است و آن طور که برنامه‌‌ریزی شده قرار است تا پایان ۱۴۰۱ بخش شرقی تونل (مسیر رفت به سمت شمال) کامل شده و برای همیشه بازگشایی شود. در حالی که در زمان افتتاح آزمایشی اعلام شده بود این تونل تا پایان ۱۴۰۰ به‌طور کامل بازگشایی خواهد شد.

اما بخش غربی تونل که در واقع مسیر بازگشت از شمال به سمت تهران است هنوز کامل نشده است. مسوولان مربوطه گفتند به شرط آنکه همه کارها در منطقه ۲ آزادراه به خوبی پیش‌‌ برود و تامین مالی به موقع انجام شود منطقه ۲ آزادراه به‌طور کامل در اواخر دولت سیزدهم یعنی سال ۱۴۰۴ افتتاح خواهد شد.

وضعیت منطقه ۳ آزادراه

منطقه ۳ آزادراه تهران- شمال هنوز در مرحله انجام مطالعات قرار داشته و کار عمرانی در آن شروع نشده است. علت این موضوع آن است که منطقه ۳ آزادراه به طول ۴۸ کیلومتر طولانی‌‌ترین قطعه از آزادراه تهران- شمال است که اتفاقا مسیری که این منطقه از آن عبور خواهد کرد و در آن احداث خواهد شد، صعب‌‌العبورترین بخش از مسیر تهران-شمال محسوب می‌شود. بنابراین اجرای آن بسیار پیچیده‌‌تر و دشوارتر از سایر منطقه‌های آزادراه تهران-شمال است. این در حالی است که به دلایلی که عنوان شد برآورد هزینه‌های اجرای این منطقه از آزادراه بسیار زیاد است و بودجه‌های دولتی کفاف ساخت این بخش از آزادراه را نخواهد داد. برای تامین مالی ساخت این قطعه از آزادراه، بحث جذب فاینانس و سرمایه‌‌گذاری خارجی مطرح است که آن هم به دلیل وجود تحریم‌ها با دشواری‌‌های زیادی همراه است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد